  • 21. Data: 2023-07-18 02:11:39
    Temat: Re: Klimator
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-17, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:
    > Pan Marcin Debowski napisał:
    > Ja używam klimatyzacji ewaporacyjnej do obniżania temperatury na tarasie
    > i w ogrodzie. Na różne sposoby -- ale jeśli komuś zależy na dokładnych
    > obliczeniach, weźmy jako przykład umieszczone pod okapem dachu dysze do
    > wytwarzania mgły wodnej. Tam jest przepływ około 60 litrów na godzinę.
    > Jeśli nie ma wiatru, mgła opada w dół, a gdy w upały powietrze suche,
    > nie dociera nawet do ziemi. Czyli wszystko odparowuje. Ciepło parowania
    > wody to niecałe 2500 kJ/kg (zależy od temperatury). To daje 150 MJ/h,
    > a inaczej mówiąc około 40 kW mocy chłodzącej.

    Nie stosuje się takich wentylatorów z generatorem mgły w jakiś ogródkach
    piwnych czy innych miejscach kulinarnych uciech pozabudynkowych?
    Ostatnio rzadko bywam w Polsce w tzw. okresie letnim...

    > To obniża temperaturę o dobrych kilka stopni. I jest "metodą suchą"
    > -- zużycie wody minimalne, wzrost wilgotności też nie jest specjalnie

    Sucha w sensie, że woda sobie odparuje w całości w powietrzu?

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2023-07-18 11:26:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Nie stosuje się takich wentylatorów z generatorem mgły w jakiś ogródkach
    > piwnych czy innych miejscach kulinarnych uciech pozabudynkowych?
    > Ostatnio rzadko bywam w Polsce w tzw. okresie letnim...

    Po raz pierwszy spotkałem się z tym kilka lat temu, nie w Polsce, gdzieś
    w Europie. Spodobało mi się. Potem napatoczyło mi się w jakimś sklepie
    internetowym. Kupiłem, podoba się tym bardziej. To nie wymaga wentylatora.
    Na cienkiej rurce z wodą co kawałek zamontowane dysze, które mglą same z
    siebie. W miejscach uciesznych umieszczane na przykład na brzegu parasoli
    nad stolikami. Nikt nie marudzi, że mu wodę na głowę leją.

    > Sucha w sensie, że woda sobie odparuje w całości w powietrzu?

    Jak wilgotność powietrza niska, to tak. W klimacie równikowym raczej się
    nie sprawdzi. Dysza ze znawstwem hydrauliki wymodelowana w jakimś bardzo
    twardym materiale. Przepływ malutki, ale mgli nawet przy niezbyt dużym
    cisnieniu, a nie cieknie jak przy dowolnej nieszczelności. Szukałem potem
    tego u majfrendów -- produkują oni te dysze do celów ogólnorolniczych
    i sprzedają niedrogo niemal na kilogramy.

    A co do metod suchych, to jeszcze bardziej suche są drzewa. Takie drzewo
    w ciągu doby odparowuje przez aparaty szparowe w liściach dziesiątki
    litrów wody. Te same wyliczenia, co powyżej, stosują się i do niego.
    Więc nie ma siły, drzewo czy inny krzaczor też jest wielokilowatową
    chłodnicą.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2023-07-18 13:16:39
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 13:30 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Pewnie, że dobrze. Według elementarnej wiedzy geograficzno-klimatycznej
    > temperatura na kilku metrach pod ziemią stabilizuje się na poziomie
    > średniorocznej dla danego miejsca. W Andaluzji oznacza to jakieś 25°C.
    > Nie ma tam znanegu u nas "chłodu piwnicznego", nie ma zimnego zsiadłego
    > mleka do obiadu. Woda źródlana też nie taka zimna. Ale połaczenie tego
    > wszystkiego z odbieraniem ciepła parowania wody (które jest ogromne),
    > daje dobre efekty.

    Andaluzja to spory region, ale Grenada to góry, tam średnia to pewnie z
    10-15 st. bo w zimie jest śnieg i mróz.
    W sierpniu byłem tam ze dwa razy i ulgi termalnej w pomieszczeniach nie
    było. Co dokładnie tam jest chłodzone tą metodą?

    TG

  • 24. Data: 2023-07-18 13:57:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Andaluzja to spory region, ale Grenada to góry, tam średnia to pewnie
    > z 10-15 st. bo w zimie jest śnieg i mróz.

    Wikipedia podaje dla Sewilli 19,2 stopnia, dla Grenady (czyli Alhambry) to
    15,7°C. Po środku tego, co obaj zgadywaliśmy. 10 stopni to mamy w Polsce,
    na jej północnym wschodzie trochę mniej.

    > W sierpniu byłem tam ze dwa razy i ulgi termalnej w pomieszczeniach
    > nie było. Co dokładnie tam jest chłodzone tą metodą?

    W których pomieszczeniach? Największym sukcesem budowniczych Alhambry
    jest osiągnięcie "ulgi termalnej" w przestrzeni otwartej. Zamknięta to
    osobny rozdział, ktoś o nią już pytał, ale to dłuższa sprawa.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2023-07-18 14:13:48
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 13:57 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Wikipedia podaje dla Sewilli 19,2 stopnia, dla Grenady (czyli Alhambry)
    > 15,7°C. Po środku tego, co obaj zgadywaliśmy. 10 stopni to mamy w Polsce,
    > na jej północnym wschodzie trochę mniej.

    dla Sewilli obstawiałem sporo więcej.
    Kawałek w górę od Grenady jest ośrodek narciarski Pradollano/Sierra Nevada.
    Raz z nudów pojechaliśmy tam z Grenady (w 1 połowie lipca) i do połowy
    tras leżał śnieg.
    To raptem 20 min jazdy pod górkę od Grenady, ale wysoko jakieś 1500m wyżej
    niż Grenada, czyli ponad 2000m.

    > W których pomieszczeniach? Największym sukcesem budowniczych Alhambry
    > jest osiągnięcie "ulgi termalnej" w przestrzeni otwartej. Zamknięta to
    > osobny rozdział, ktoś o nią już pytał, ale to dłuższa sprawa.

    A, ok. Myślałem, że tam wnętrza tak chłodzą.
    Ogrody faktycznie przyjemne. To chłodzenie to te zakratowane dziury w
    ziemi? - podasz jakiegoś linka jak to wygląda?

    TG

  • 26. Data: 2023-07-18 15:10:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > dla Sewilli obstawiałem sporo więcej.

    Ja też na początku strzeliłem to 25°C, bo tak mi się wydawało. Ale
    zgadywanie tych temperatur jest trudne, ludzim na ogół się wydaje,
    że jest więcej.

    > Kawałek w górę od Grenady jest ośrodek narciarski Pradollano/Sierra
    > Nevada. Raz z nudów pojechaliśmy tam z Grenady (w 1 połowie lipca)
    > i do połowy tras leżał śnieg.

    Nazwa Sierra Nevada jest uzasadniona, nie nadano jej na wyrost. Zdaje
    się, że zimna woda stamtąd spływająca też miała dla maurów jakieś
    znaczenie. Letnie śniegi w górach kusiły już w starożytności. Zdaje
    się, że któryś rzymski cysorz wpadł na pomysł, by ustawić niewolników
    w rzędzie, od Alp aż w doliny. Żeby jeden drugiemu podawał bryły lodu
    z lodowca. Nie wiem czy udało się to zrealizować i jak daleki jest
    zasięg tej metody P2P.

    > A, ok. Myślałem, że tam wnętrza tak chłodzą.

    Też chłodzili. O tym jednak trudno się przekonać nie będąc jedynym
    użytkownikiem takiej budowli. Chłód we wnętrzu da się uczynić, ale
    nie da się go długo utrzymać, gdy co chwilę idzie jakaś wycieczka.
    Podobnie jest w kamiennych domach w Dalmacji -- o ile ktoś opanował
    sztukę otwierania i zamykania okien na różnych kondygnacjach o
    określonych porach, może mieć w środku całkiem przyjemną atmosferę.

    > Ogrody faktycznie przyjemne. To chłodzenie to te zakratowane dziury
    > w ziemi? - podasz jakiegoś linka jak to wygląda?

    Nie mam linka, czytałem o tym kiedyś książkę (tytułu nie pamiętam, to
    było strasznie dawno temu). W ogóle temat przystosowania budownictwa
    do lokalnego klimatu jest bardzo ciekwwy. Przynajmniej dla mnie. Dla
    innych pewnie mniej, bo nie wiedzę, by ktoś dzisiaj się tym w Polsce
    specjalnie przejmował.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2023-07-18 15:18:35
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    Robert Wańkowski w news:u9185a$2gg$1$Robert_W@news.chmurka.net
    > Ktoś ma i teraz mu chłodzi?
    > Jak to działa w praktyce?
    > Robert

    ze wszystkich lektur usenetowych wynika mi wniosek tzw. zelazny: sensowna
    jest tylko rasowa *klimatyzacja* , zadne klimatyzatory, czy klimatory...
    chodzi o faktyczne zjechanie z temperatura.

  • 28. Data: 2023-07-25 02:12:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-18, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]
    > tego u majfrendów -- produkują oni te dysze do celów ogólnorolniczych
    > i sprzedają niedrogo niemal na kilogramy.

    Pod równikiem tez stosują, ale jakos ostatnio coraz mniej widzę. Moze
    nakapało, ktos-kogos pozwał i zrobiła się chryja. A schnąć schnie w
    sumie bardzo efektywnie.

> [...]
    > litrów wody. Te same wyliczenia, co powyżej, stosują się i do niego.
    > Więc nie ma siły, drzewo czy inny krzaczor też jest wielokilowatową

    Chłodnicą jest, ale tak dla siebie, równowagowo. Stałocieplne organizmy
    też w większości są, choć tam mechanizmów więcej.

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2023-07-25 02:48:43
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 25 July 2023 at 02:12:42 UTC+2, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > Chłodnicą jest, ale tak dla siebie, równowagowo. Stałocieplne organizmy
    > też w większości są, choć tam mechanizmów więcej.

    Nie chodzi o żadne parowanie a transport wody przez kapilary

    Bez kapilarów nie działałby system korzeniowy ani ruch wody w górę pnia i do gałęzi

    Klon, topola emitują przez liście soki, ktore nie parują i wokół pnia jest tłusta
    plama

  • 30. Data: 2023-07-25 02:49:34
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 18 July 2023 at 15:18:58 UTC+2, 1634Racine wrote:
> [...]
    > jest tylko rasowa *klimatyzacja* , zadne klimatyzatory, czy klimatory...
    > chodzi o faktyczne zjechanie z temperatura.

    Mokre pranie wieszane w pokoju schładza lepiej niż 10 klimatorów dla biedaków