  • 51. Data: 2022-12-24 11:26:00
    Temat: Re: Koszt grzania gazem/ ceny gazu
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > W mojej części świata kominki są dofinansowywane z publicznych
    > pieniędzy. Warunkiem jest tylko sprawność w nominalnych warunkach,
    > która ma być co najmniej na poziomie 80%. W efekcie na tutejszym rynku
    > występują już tylko kominki z atestem 80%+ (na moim stoi "82%").
    No właśnie, w moim producent tego nie napisał ale to nie jest dla mnie
    aż tak istotne bo nie jest głównym źródłem ciepła u mnie.

    --
    Janusz

  • 52. Data: 2022-12-24 12:45:17
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 24 Dec 2022 11:10:49 +0100, Mateusz Bogusz

    > Najnowsze wersje ciężarówke Tesla Semi mają akumulatory o pojemności
    > 1000kWh. Wystarczy kupić 2-3 i samowystarczalność na sezon zimowy wydaje
    > się osiągalna :-)

    Niestety nie w naszym klimacie. Na moim przykłądzie, moja pompa potrzebuje
    3500kWh/rok. Gdybym przed sezonem napompował 1000kWh w baterię, co
    oczywiście nie byłoby żadnym problemem w przypadku mojej instalacji PV, tj.
    gdybym powiedzmy zaczął w połowie września i dobił w październiku do pełna,
    to aktualnie by mi zostało może połowa energii. Kolejna producka nie
    uzupełni braków, bo w listopadzie wyrpodukowane zostało 175kWh a w
    grudniu... żenujące 32kWh. W 2020 i 2021 uzysk zimowy wyglądał podobnie,
    bye nie rzec identycznie. Dzisiaj zatem już bym miał pustą baterię. A gdzie
    prąd bytowy, a gdzie PHEV (czy tym bardziej EV)... Nawet gdybym zmniejszył
    zapotrzebowanie na ogrzewanie 3x (a wtedy pewnie dachu miałbym mniej) to i
    tak by się nie udało. Baterie u nas to kompletne nieporozumienie, dlatego
    też dotacje do nich (jako dodatek do PV oczywiście) to jakiś absurd i
    marnowanie funduszy.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 53. Data: 2022-12-24 15:42:48
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 24 December 2022 at 11:10:51 UTC+1, Mateusz Bogusz wrote:
    > Najnowsze wersje ciężarówke Tesla Semi mają akumulatory o pojemności
    > 1000kWh. Wystarczy kupić 2-3 i samowystarczalność na sezon zimowy wydaje
> [...]
    Piłeś, nie pisz

    Aku w elektryku samorozladowuje się na mrozie, nawet -14% rozladowania za jeden dzień
    na mrozie w hameryce

    A poza tym prąd do elektryków w hameryce zdrożał 200%

    To dlatego Tesla bankrutuje, bo sprzedaż samochodów nie idzie.

    Kupujący czekają na obniżki cen, rekompensujący podwyżki ceny prądu

    A po 5-8 latach aku do wymiany, a koszt nowego 20.000 $ czyli 100.000 zł

    W Szwecji cale place zazlomione elektrykami, bo sie nie naprawia

  • 54. Data: 2022-12-24 15:43:44
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 24 December 2022 at 12:45:19 UTC+1, Myjk wrote:
> [...]
    > tak by się nie udało. Baterie u nas to kompletne nieporozumienie, dlatego
    > też dotacje do nich (jako dodatek do PV oczywiście) to jakiś absurd i

    Sąsiad ciągle powtarza, że gaz do ogrzewania jest po hoojoo drogi

  • 55. Data: 2022-12-24 15:45:27
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-24 o 12:45, Myjk pisze:
> [...]
    > tak by się nie udało. Baterie u nas to kompletne nieporozumienie, dlatego
    > też dotacje do nich (jako dodatek do PV oczywiście) to jakiś absurd i

    Dokładnie, te baterie są potrzebne energetyce żeby dzień bilansować a
    nie nam. Tymi dotacjami chcą sprytnie problem przerzucić na nas. Do
    ogrzewania domu to kompletnie się nie nadaje i jest nierealne.

    --
    Janusz

  • 56. Data: 2022-12-24 15:59:45
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > No to napisałem daty roczne, luty 2023, a wprowadziłem do sieci w
    > lutym 2022, bilansowanie jest miesięczne czyli nie ma znaczenia
    > czy 1 czy ostatniego lutego.
    >
    > Ze
    > Rok, nie zerują tylko 'magazyn' ci przepada za dany miesiąc.
    >
    > Czyli, oddałem do teraz ponad 5MWh to po odjęciu 20% mam 4Mwh do
    > odebrania, ale nie w całości tylko ratami jak wprowadzałem, jak
    > przekroczę pobór z magazynu to za różnicę zapłacę, jeśli nie
    > wybiorę wszystkiego za dany miesiąc ani później to po roku to
    > przepadnie.

    Skad w takim razie wiedziec ile ma sie energii w zapasie?
    Trzeba zapisywac co miesiac stan licznika dla energii pobranej i
    wysłanej?
    To sie robi 1 danego miesiaca?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Jesteś tak dumny ze swej inteligencji jak skazaniec, dumny,

  • 57. Data: 2022-12-24 15:59:45
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > Różnica jest w cenie i funkcjonalności.

    Jakiej funkcjonalosci poza magazynem energii?
    Skad przekonanie ze przy hybrydowym rachunki byłyby mniejsze?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jeżeli nawet OE nie widzi żadnych załączników, to ich nie ma ;)

  • 58. Data: 2022-12-24 16:19:53
    Od: WS <L...@c...pl>

    sobota, 24 grudnia 2022 o 15:45:33 UTC+1 Janusz napisał(a):

    Wszelkie dotacje zazwyczaj są bez sensu, np. nie powodują, że coś staje się opłacalne
    tylko pozwalają wszelkiej maści lobbystom robić kasę ;)

    > Dokładnie, te baterie są potrzebne energetyce żeby dzień bilansować a
    > nie nam. Tymi dotacjami chcą sprytnie problem przerzucić na nas. Do
    > ogrzewania domu to kompletnie się nie nadaje i jest nierealne.

    Gdzieś czytałem, że już doszli do w miarę oczywistego wniosku "program prosument był
    bez sensu..." i znacznie lepszy efekt byłby przy przeznaczeniu tej kasy (jeśli już
    musimy...) na dofinansowanie instalacji firmom, które na bieżąco by zużywały to, co
    się produkuje z FV.
    "Gromadzenie" zapasu prądu w lecie na zimę to pic na wodę, generuje tylko problemy...

  • 59. Data: 2022-12-24 20:35:32
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 24 grudnia 2022 o 11:20:58 UTC+1 Janusz napisał(a):

    > tak dla przypomnienia kogutkowi i Krisowi.

    Kris palił w piecu kaflowym z 5 lat
    Krisa teść ponad 50 lat.
    I ilość opału która wystarczyła do rozgrzania kaflaka tak że w 40 m mieszkaniu było
    ciepło całą dobę w kominku zutylizowana by się w 3-4 godziny.
    Jeśli więc.przujac że.kaflak ma sprawność 40% to kominek dużo mniej.
    Sąsiad DOGRZEWA kominkiem swój salon. W całym mieszkaniu(pół bliźniaka/ grzeje gazem.
    Kominek grzeje salon i sypialnie wyżej.
    I ta ilością drewna która on utylizuje w konkumprzez sezon w kaflaku 40 metrowe
    mieszkanie grzal by min 2 sezony

  • 60. Data: 2022-12-24 21:39:29
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 24 December 2022 at 20:35:33 UTC+1, Kris wrote:

> [...]
    > Kominek grzeje salon i sypialnie wyżej.
    > I ta ilością drewna która on utylizuje w konkumprzez sezon w kaflaku 40 metrowe
    Drewno ma niską gęstośc i stąd kaloryczność

    Większą kalorycznośc na drewno sosnowe, ale syfi kominek i komin,bo wszyscy pala na
    zapalke, czyli bardzo ograniczająć dopływ powietrza.

    Piece kaflowe miały sprawnośc do 80%
    gdyż miały dodatkowo 1 - 2 pętle krązenia gorących spalin.

    Węgiel spalał się z duża ilością powietrza, ogień był jasny, biały, generując bardzo
    wysoką te,mperaturę, gdyż te gorące spaliny nagrzewały kafle wypelnione szamoten i
    cegłami.
    Piec kaflowy mial duża powierzcchn ie, byl wysoki, spaliny były dopalone lepiej niz w
    obecnym piecu z podajnikiem i nadmuchem

    Ale piece kaflowe już były i nie dalo się na nich drugi raz zarobić.

    Dziadek dostawał z wagonów resztki koksu i w piecu kaflowym w dworku palił koksem
    i co roku musiał wymieniać ruszta, bo się topiły od koksu

    Ale piec kaflowy był tak rozgrzany, że parzył.

    I to było prawdziwe, ekologiczne ogrzewanie o sprawn ości 80%

    Nad kominem nioe bylo widaćc żadnego dymu, bo spalało się z dużym dostępem
    powietrza, aby szybko nadrzac piec i węgiel musiał zostac wypalony do czerwonego
    żaru, aby nie powstał tlenek węgla od niespalonego węgla, po zakręceniu drzwiczek.

    Palilem w c.o. kęsami, czyli jeden kawałek węgla byl duży,m w wiadrze mieścily się 2
    i było tycio tyci popiołu, płomien był az biały, ciąg w kominie bardzo silny.

    I to było jedyne wydajne, oszczędne, ekologiczne ogrzewanie, jakie świat zna.

    Dzisiaj ktos gotuje na gazie, a w gazie glupkowym, rakotworczy benzen truje
    mieszkanców i truje spalinami tych na polu.