  • 21. Data: 2009-01-05 15:10:05
    Temat: Re: Mróza konstrukcja dachu
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

    > Napisze ci tak, wiesz jak najlepiej opchnąć nie nadające sie na nic
    > drewno ? zaimpregnować wtedy nikt nie zobaczy że to był odpad. Jeśli
    > jednak sam dałeś sie namówić na impregnację więźby to hmm ... jest to
    > twój wybór i twoje pieniądze ;-).
    > Powiem ci tylko tyle że jeśli drewno jest porządne to nawet bez
    > impregnacji wytrzyma kupę czasu.

    Madrze prawisz. Moja rodzinna chalupa stoi... no z ponad 80 lat juz bedzie i
    wiezba dachowa jest zdrowa jak dzwon. Bale scian owszem, szczegolnie te dolne
    zostaly juz znacznie zesrutowane przez rozne osopodobne kreatury, ale krokwie
    sa czyste.
    Pytalem o to impregnowanie a to z tego powodu, ze tu w Hameryce jest caly
    asortyment drewna impregnowanego; nazywa sie to po ichniemu "pressure
    treated". Dla rozroznienia, a moze z uwagi na barwe tych impregnantow, ktorymi
    cisnieniowo zostalo nasycone, ma ono kolor zielonkawy.
    I na to chcialem zwrocic uwage. Otoz ten impregnat, zawiera 3 bardzo silne
    trucizny chemiczne. Nie pamietam ich skladu ale arsenian czegos tam, jest ta
    najslabsza. I z tego wzgledu drewno to nie nadaje sie nie tylko do budowy
    czegokolwiek, w czym sie bedzie mieszkac, ale nawet nawet czasowo przebywac.
    Bardzo restrykcyjny przepis powiada, ze ani szajta takiego drewna nie ma prawa
    byc w pomieszczeniu mieszkalnym. Szajt to jest chyba 1/100 kubika. Dotyczy to
    rowniez wiezby dahcowej.
    Drewno budowlane ma wilgotnosc "powietrzno-sucha" co oznacza bodajze okolo 20
    procent wody w stosunku do jego suchej masy. W praktyce czesto jest jej wiecej.
    I budowla, szczegolnie wiezba z takiego drewna wykonana, ma prawo przez
    dlugie jeszcze lata wysychac, co wiaze sie ze skurczem i wichrowaniem drewna.
    Teraz o tym wysychaniu. Otoz paradoksalnie, a w zasadzie zgodnie z fizyka,
    drewno wysycha najszybciej w czasie mrozow. Dlaczego? Ano z tego powodu, ze
    latem wilgotnosc bezwzgledna powietrza jest niekiedy bardzo duza; w kazdym
    kubiku powietrza moze byc nawet okolo 20 ccm wody w postaci pary. Z wlasnie
    tego powodu sciany i posadzka zimnych piwnic sa wilgotne, po tych scianach
    woda wykraplajaca sie na zimnych powierzchniach, moze sie lac strumieniami.
    Natomiast zima, w czasie mrozu, wilgotnosc powietrza jest rowna zero.
    Powietrze jest mrozne ale suche. Dlatego nawet przy 20-to stopniowych mrozach
    tego zimna nie odczuwa sie tak, jak czesto przy zerze ale w wilgotnym, slotnym
    powietrzu. A jak jeszcze damski wiaterek przy tym zawieje to grypa czy inne
    zapalenie skarpetek pewne.
    Zatem wlasnie w czasie mrozow wiezba wysycha w sposob przyspieszony,
    sublimujac, to znaczy lod zawarty w drewnie przechodzi bezposrednio w pare
    wodna czyli w ten niewidoczny gaz. To w polaczeniu ze skurczami termicznymi i
    innymi naprezeniami, powoduje te rozne trzaski, tapniecia i inne halasy
    niewiadomego pochodzenia. Mieszkam okresowo w domu, w ktorym duch zmarlego
    mlodo wlasciciela (zginal przy budowie tego domu), normalnie na strychu
    straszy, szczegolnie zima, ale i latem, co z moich obserwacji wrozy zmiane
    pogody.
    I jeszcze o zamarznietym drewnie. Pracowalem przy tym; ponad 40 domow we
    czterech, tu w Hameryce wybudowalismy (w stanie "surowym" only). I niestety
    pracowalo sie rowniez zima, nawet przy 10-cio stopniowym mrozie... Wtedy byly
    rozne utrudnienia. Dechy trzeba bylo normalnie, oczywiscie nie na sile, tylko
    mlotkiem, jedna od drugiej odspajac. Coca-cola w puszkach zamarzala, wiec
    smusielismy aplikowac sobie rodzime napoje typu herbata z pradem. Najwiekszym
    utrudnieniem bylo jednak pekanie koncowek slupkow czy belek przy wbijaniu
    gwozdzi. Ale od czego glowa. Okazalo sie, ze stepienie ostrza gwozdzia przez
    potraktowanie go mlotkiem powodowalo, ze wtedy juz decha nie pekala.
    Oczywiscie chodzi o konce dech, normalne ostre gwozdzie wijane juz w
    odleglosci ponad 4 cale od koncow, nie powodowaly pekniec, najwyzej niewielkie
    rozwarcia miedzyslojowe. Niestety, gdybym budowal to dla siebie, nigdy bym nie
    zbijal konstrukcji na mrozie, no bo co taki gwozdz w rozszczypanym drewnie
    trzyma?
    Pzdr.

  • 22. Data: 2009-01-05 16:40:00
    Od: "kiki" <...@...c>

    "tornad" <t...@v...pl> wrote in message

    > Jestem tym zainteresowany; napisz gdzie i czym Ci to drewno impregnowali.
    > No i
    > o ile to nie jest tajemnica, to ile taka operacja kosztuje. Pzdr.

    Kupowałem w takim tartaku gdzie mieli halę - tunel do ciśnieniowego
    impregnowania, deski na deskowanie też mi zaimpregnowali. Dałem ostatnio
    zdjęcie ocieplenia murłaty i tam na zdjęciu widać drewno mające już ponad 2
    lata - jest w stanie jakbym je dopiero kupił Koszt z tego co pamiętam 139zł
    / m3 impregnowania samego przy czym robotnicy moi jeszcze układali na mój
    koszt w sterty rozdzielone łatami.

  • 23. Data: 2009-01-05 16:41:20
    Od: "kiki" <...@...c>

    o tu zobacz deski i krokwie

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/1383f721da291faf
    .html

    Są jak nowe, żadnego zsinienia.

  • 24. Data: 2009-01-05 16:42:39
    Od: "kiki" <...@...c>

    To zaciosanie na końcu krokwii było wykonane później, zobacz przekrój
    drewna. Jakby było nasączone na pełną objętość. Trwa taki proces minimum 3
    dni.

  • 25. Data: 2009-01-05 17:10:50
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

    > o tu zobacz deski i krokwie
    >
    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/1383f721da291faf
    .html

    > Są jak nowe, żadnego zsinienia.

    Rzeczywiscie, wyglada super. I cena, te poltorej stowy za kubik jest jak dla
    mnie do przyjecia. Byc moze czym oni to robia, jest tajemnica firmowa. Mysle,
    ze chyba by powiedzieli choc z grubsza, w czym te trzy dni je mocza. Moze ktos
    bardziej wscipski to wyczai?
    W kazdym razie sam skorzystalbym z takiej impregnacji zakladajac, ze jest to
    technologia, powiedzmy zerznieta z jakiejs zachodniej, uwzgledniajaca ew.
    skutki zdrowotne impregnatu. Bo np. rowniez nie popieram impregnacji srodkami
    ropopochodnymi, chociazby dlatego, ze to latami normalnie smierdzi. Dzieki za
    info.
    Dosiego Roku.

  • 26. Data: 2009-01-05 17:11:18
    Temat: Re: Mr_za konstrukcja dachu
    Od: Rick <r...@o...pl>

    On Mon, 5 Jan 2009 14:32:51 +0100
    "kiki" <...@...c> wrote:

    > "Maniek4" <t...@p...fm> wrote in message

    > Ale w drewnie jest żywica i pewnie jakiś metabolizm podnoszący ciepło, a
    > drewno po obcięciu ... sma nie wiem :-) Może to jak z człowiekiem co mu
    > odetną głowę :-) Zyjący tak szybko nie zamarznie jak zwłoki :-)

    Jak pamiętam ze szkoły, to drzewo, przez zimę, magazynuje soki w korzeniach, dlatego
    najlepsze na m.in. więźbę jest drzewo z zimowej wycinki

    --
    Rick <a...@a...pl>

  • 27. Data: 2009-01-05 17:21:57
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    Użytkownik "tornad" <t...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Mysle,
    > ze chyba by powiedzieli choc z grubsza, w czym te trzy dni je mocza. Moze

    Te inpregnaty do moczenia sa sprzedawane w normalnych hurtowniach. Wystepuja
    w pojemnosciach od 5l, wydajnosc tego jest dosc spora, bo o ile pamietam
    rozrabia sie to w proporcji 1:9 z woda, a barwione jest w przewazajacej
    wiekszosci na zielono.

    Pozdro.. TK

  • 28. Data: 2009-01-06 08:34:07
    Od: Melwin <c...@t...pbz>

    Maniek4 pisze:
    > Ja tylko dodam od siebie, ze tartaki dosc czesto szukaja zielonej bejcy.

    Z tego co ja wiem, to żeby kolor był bardziej intensywny czyli
    zachęcający potencjalnego klienta, dodają zielonego pigmentu do farb
    emulsyjnych :)

    --
    Melwin

  • 29. Data: 2009-01-06 09:26:41
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    Użytkownik "Melwin" <c...@t...pbz>
    napisał w wiadomości news:gjv559$nj5$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Z tego co ja wiem, to żeby kolor był bardziej intensywny czyli zachęcający
    > potencjalnego klienta, dodają zielonego pigmentu do farb emulsyjnych :)

    Niestety dodaja tylko pigmentu do wody.

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2009-01-06 09:40:27
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > Niestety dodaja tylko pigmentu do wody.

    W wiekszości przypadków jest tak jak piszesz, dlatego moje drewno kupiłem
    bez impregnacji i sam na budowie przemalowałem go dwa razy jakimś preparatem
    bez chemii(na bazie soli chyba) i trzeci raz dopiero jak już konstrukcja
    była już zmontowana opryskałem ja spryskiwaczem takim do oprysków drzew.

    Krzysiek