  • 1. Data: 2009-04-01 18:22:33
    Temat: Ogrzewanie
    Od: "Piotr Maksymowicz" <p...@p...onet.pl>

    Budowa rusza w maju. Teraz jestem na etapie wyboru ogrzewania. I po rozmowie
    z instalatorem mam mały metlik. Zaproponował mi

    1.Ogrzewanie olejowe. Mam kotłownie 7m2. Podobno niewielki zbiornik wejdzie.
    Ponieaz planowałem rekuperator,padła propozycja aby nie ciagnać rurek po
    pokojach tylko dac wymiennik (grzejnik) w systemie wentylacyjnym i grzac
    ciepłym powietrzem.
    2. Pompa cieplna. Tylko z powietrzem jako żródłem. Podobno do -15C ma sens.
    Ogrzewanie wtedy tez powietrzem .
    W domu jest kominek z ew podłaczeniem do kanałow wentylacyjnym i dogrzewania
    jak scisnie mróz.

    czy takie rozwiązania maja sens?
    czy nie bawić się i dac kocioł i zwykła podłogówke z kaloryferami?

  • 2. Data: 2009-04-01 19:34:44
    Temat: Re: Ogrzewanie
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Dnia Wed, 1 Apr 2009 20:22:33 +0200, Piotr Maksymowicz napisał(a):

    > 1.Ogrzewanie olejowe. Mam kotłownie 7m2. Podobno niewielki zbiornik wejdzie.

    Jeśli zbiornik >1000l, to musi mieć wydzielone pomieszczenie lub ogniomur.
    Nie pytaj mnie, po co. Zalety - wygoda na długie lata, przegląd raz w roku,
    brak problemów kominiarskich. Wady - wiadomo, cena paliwa.

    > Ponieaz planowałem rekuperator,padła propozycja aby nie ciagnać rurek po
    > pokojach tylko dac wymiennik (grzejnik) w systemie wentylacyjnym i grzac
    > ciepłym powietrzem.

    Można, ale to musiałoby byc zaplanowane od początku i przez fachowca. Poza
    tym - jakiż to musiałby byc grzejnik, żeby skutecznie oddać tyle mocy
    powietrzu wentylacyjnemu? No i co z regulacją temp. w poszcz.
    pomieszczeniach? Pomijam, jak skutecznie rozprowadzić ciepłe powietrze do
    wszystkich pomieszczeń, bo to kwestia dobrego projektu. Mozna pomyśleć nad
    ogrzewaniem powietrza w obiegu zamkniętym z dodawaniem powietrza
    wentylacyjnego z rekuperatora. Ale to straszne komplikacje.

    > 2. Pompa cieplna. Tylko z powietrzem jako żródłem. Podobno do -15C ma sens.

    Teoretycznie. Ale praktycznie to chyba do ok. -10.
    Powietrzna to chyba jeszcze w miarę tania sprawa. W porównaniu z taką z
    wymiennikiem gruntowym.

    > czy takie rozwiązania maja sens?

    Wszystko trzeba policzyć na konkretnych przykładach. Mogą mieć, ale nie
    zawsze.

    > czy nie bawić się i dac kocioł i zwykła podłogówke z kaloryferami?

    Tak jest najprościej i najpewniej, ale z kolei też najdrożej w
    eksploatacji. Jeśli jednak będziesz miał bardzo dobrze ocieplony dom i do
    tego wentylację z rekuperacją, to powinieneś zmieścić się w 4-5 tys.
    rocznie za ogrzewanie olejowe. Pompa będzie cię kosztować 1/4-1/3 tego plus
    opał w najgorsze mrozy

    T.