  • 21. Data: 2013-10-14 14:05:59
    Temat: Re: Ogrzewanie elektryczne w nowym domu - szaleństwo?
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 14 października 2013 12:48:50 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

    > Ale zawsze bedzie 3-4 x tanszy od pradu do grzalki czy pieca akumulacyjnego :)
    >

    > [...]
    >

    > Biorac pod uwage ze teraz pompa kosztuje 15k pln, a za 10 lat roznica
    >
    > w oplacie wynosi 600 pln / mc, czyli 7200 pln / rok, wystarczy dwa lata
    >
    > zeby "zarobic" na nowe urzadzenie. Policz tak bardzo zgrubnie:
    >

    > Lata: 1-10: niech bedzie tyle samo (prad VS PC)
    >
    > Lata: 11-20: 600 pln roznicy /mc. Przy PC masz w kieszeni 72 tys pln
    >
    > Lata 21-30: 1075 pln roznicy / mc. Mamy juz w kieszeni ponad 200 tys pln
    >

    > Mozna sobie co dwa lata nowa pompe kupowac, a i tak sie PC oplaci :D

> [...]

    Dlaczego liczysz że pompa pracuje 12 miesięcy z dużą mocą. Latem pompa 3kW mocy
    pobieranej to na mniej niż godzinę ma szansę się włączyć. To pomiędzy 30 a 60 złotych
    na miesiąc daje.

  • 22. Data: 2013-10-14 14:31:30
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Jak nie ma? Wyliczyl ze kredyt to 350 pln / mc, ogrzewanie PC - 150 pln /
    > mc.
    > A ogrzewanie pradem - 625 pln. Teraz co sie dzieje jak prad za 10 lat
    > bedzie 2 x drozszy (a bedzie patrzac na lata ubiegle) ?

    Gdybamy czy liczymy? Bo gdybać to sobie możemy co będzie jak PC za 7 lat
    padnie, albo co będzie jak stopy procentowe wzrosną (i koszt kredytu też)
    itd.

    Takie decyzje to ruletka. Kilka lat temu ekogroszek był dwukrotnie tańszy
    niż dziś, a np. gaz jest w tym roku tańszy ni ż w ubiegłym. Niższy kredyt ma
    też tę zaletę że nie jest kulą u nogi w przypadku decyzji o przeprowadzce,
    albo w przypadku utraty zdolności do pracy. A tak jak proponowałem PC można
    zawsze dołożyć za kilka lat.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 23. Data: 2013-10-14 14:40:07
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 14 października 2013 14:31:30 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > Gdybamy czy liczymy? Bo gdyba� to sobie mo�emy co b�dzie jak PC za 7 lat

    Zobacz ile kosztowal prad 10 lat temu. A ile 20 lat temu? A jakie sa
    perspektywy? Raczej bedzie coraz szybciej drozal.

    > Takie decyzje to ruletka.

    Jaka ruletka :) Przede wszystkim to gosc porownuje instalacje PC za
    50-60 tys do instalacji elektryki za 0 pln. To juz jest bzdura, bo
    instalacja PC to 25k pln (zrobiona przez firme), a instalacja
    z piecami akumulacyjnymi w kazdym z pokoi to przynajmniej parenascie
    tysiecy (jeden piec = 1-2k pln). Juz same zalozone dane sa z dupy wziete,
    ale wzialem je jako poprawne do moich pozniejszych obliczen :)

    > Kilka lat temu ekogroszek by� dwukrotnie ta�szy

    Dwu? Ja pamietam cene grochu 280 pln. Teraz 800 :-) To raczej trzykrotnie
    drozej. W ciagu tych mniej wiecej 10 lat :)

    > ni� dzi�, a np. gaz jest w tym roku ta�szy ni � w ubieg�ym. Ni�szy
    kredyt ma

    Z tym gazem to bym polemizowal, nie znam nikogo kto ma taniej, a w TV ostatnio
    mowili ze znowu zdrozeje z jakiegostam powodu :)

    > te� t� zalet� �e nie jest kul� u nogi w przypadku decyzji o
    przeprowadzce,
    > albo w przypadku utraty zdolno�ci do pracy.

    Tzn. wedlug Ciebie lepiej stracic prace majac 4 x wieksze rachunki do
    placenia, czy po prostu w tym czasie przestac dom ogrzewac ? :-)

    > A tak jak proponowa�em PC mo�na
    > zawsze do�o�y� za kilka lat.

    Wtedy to sie w ogole nie oplaci. Lepiej odrazu brac najtansze eksploatacyjnie
    urzadzenie, a np. za zaoszczedzone w tanszej eksploatacji pieniadze szybciej
    splacic kredyt :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 24. Data: 2013-10-14 14:43:22
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 14 października 2013 14:05:59 UTC+2 użytkownik
    k...@g...com napisał:

    > Dlaczego liczysz że pompa pracuje 12 miesięcy z dużą mocą. Latem pompa 3kW mocy
    pobieranej to na mniej niż godzinę ma szansę się włączyć. To pomiędzy 30 a 60 złotych
    na miesiąc daje.

    Gdzie ja cos takiego licze? To paff podal wszystkie ceny i mniej wiecej
    to by sie zgadzalo (ogrzewanie pradem 7500 pln, pompa ciepla 1800 pln -
    no moze troche zbyt optymistyczny ten COP 4,1 choc dla samego CO - calkiem
    realny). Nawet zakladajac COP na marnym poziomie 3.0 i duzo nizszy wzrost
    cen energii w kolejnych latach - wyjdzie ze pompa musialaby pasc w tym
    okresie 30-to letnim przynajmniej kilka razy zeby sie nie oplacila.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 25. Data: 2013-10-14 15:30:35
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2013-10-13 20:17, paff pisze:
    > Witam,
    >
    > przymierzamy się do startu budowy w przyszłym roku, zatem obecnie
    > jesteśmy na etapie ustalania podstawowych założeń. Jednym z nich jest
    > oczywiście ogrzewanie.
    >
    > Najpierw napaliłem się na pompę ciepła. Zacząłem jednak szukać
    > informacji pod kątem dlaczego jej nie mieć i trochę mi się odechciało.
    > Mam wrażenie, że jak na inwestycję za 50-60 tys to zbyt dużo jest
    > potencjalnych problemów. Np. w trakcie sezonu grzewczego okazuje się, że
    > jednak odwiert był za płytki.
    >
    > Jak nie pompa to co.

    to może pompa powietrzna? nie znam się ale chyba kosztuje bliżej
    20kpln, a oszczędności chyba spore (przy temperaturach zewn powyżej
    zera, a w tych zimniejszych dniach nie będzie to i tak chyba kosztować
    więcej niż ogrzewanie elektryczne?)

    Łukasz

  • 26. Data: 2013-10-14 15:34:48
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 14 października 2013 15:30:35 UTC+2 użytkownik dddddddd napisał:

    > to może pompa powietrzna? nie znam się ale chyba kosztuje bliżej
    > 20kpln, a oszczędności chyba spore (przy temperaturach zewn powyżej

    No 20-22. Ale jak ktos dopiero planuje budowe to szczytem glupoty jest
    kupowanie powietrznej za 20, jak mozna miec gruntowa za 15 :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 27. Data: 2013-10-14 17:29:16
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Jaka ruletka :) Przede wszystkim to gosc porownuje instalacje PC za
    > 50-60 tys do instalacji elektryki za 0 pln. To juz jest bzdura, bo
    > instalacja PC to 25k pln (zrobiona przez firme),

    Liczysz to razem z podłogówką i dolnym źródłem?

    > a instalacja
    > z piecami akumulacyjnymi w kazdym z pokoi to przynajmniej parenascie
    > tysiecy (jeden piec = 1-2k pln). Juz same zalozone dane sa z dupy wziete,

    Bo on nie liczy dla pieców akumulacyjnych. Gdyby liczył dla pieców
    akumulacyjnych to by liczył tańszy prąd w drugiej taryfie.
    > ale wzialem je jako poprawne do moich pozniejszych obliczen :)

    > Z tym gazem to bym polemizowal, nie znam nikogo kto ma taniej, a w TV
    > ostatnio
    > mowili ze znowu zdrozeje z jakiegostam powodu :)

    Ja miałem na wiosnę taniej niż w zeszłym roku. Od nowego roku ma zdrożeć,
    ale nie wiadomo czy się urząd zgodzi na nowe stawki. Tymczasem już negocjują
    z Gazpromem kolejną obniżkę. Gazu teraz na świecie jest solidna nadpodaż
    przez tani gaz z łupków więc w perspektywie 20 lat będzie taniał. Co będzie
    później ciężko zgadywać. 20 lat temu nikt się nie spodziewał eksploatacji
    łupków i wszyscy twierdzili że będzie drożał.

    > Tzn. wedlug Ciebie lepiej stracic prace majac 4 x wieksze rachunki do
    > placenia, czy po prostu w tym czasie przestac dom ogrzewac ? :-)

    Lepiej mieć mniejszy dług do spłacenia. Bo w najgorszym razie zawsze można
    dom sprzedać i się przenieść gdzieś gdzie ta praca jest albo wynająć tańsze
    mieszkanie.

> [...]
    > eksploatacyjnie
    > urzadzenie, a np. za zaoszczedzone w tanszej eksploatacji pieniadze

    To już każdy musi sobie sam policzyć. Ja gdybym wziął choć 10 tysięcy więcej
    to bym wpadł w gorszy przedział LTV i płacił ratę o kilka stów większą bo
    doszłoby ubezpieczenie tzw. niskiego wkładu własnego, a tak płacę tylko
    ratę. Są różne sytuacje istotne jest aby to policzyć a nie decydować na
    podstawie emocji.

    Znam kilka inwestycji z ostatnich lat gdzie właściciele zdecydowali się na
    bardzo energooszczędne domy i grzanie prądem bez PC. Mają spore bufory
    (1-2m3) i grzeją wyłącznie w nocnej taryfie. Przy małym i dobrze ocieplonym
    domu inwestycja w PC nigdy się nie zwróci. Chyba że ktoś od razu planuje
    montaż klimatyzacji wtedy od ceny PC trzeba odjąć kilka tysięcy.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 28. Data: 2013-10-14 17:53:24
    Od: paff <p...@w...pl.usun.to>

    W dniu 2013-10-14 14:40, Adam pisze:

> [...]
    > tysiecy (jeden piec = 1-2k pln). Juz same zalozone dane sa z dupy wziete,
    > ale wzialem je jako poprawne do moich pozniejszych obliczen :)

    Pompa ciepła za 25k razem z instalacją CO w całym domu? Coraz taniej
    wychodzi :)

    Cenę wziąłem z kalkulatora on-line Vikersonn, nie z dupy :)

    http://vikersonn.pl/kalkulator#

    Ceny prądu liczyłem praktycznie bez instalacji. W każdym pokoju grzejnik
    kosztujący około 200-300 zł.

    Odnośnie kształtowania się cen w przyszłości - nie jestem wróżką. Kiedyś
    myślałem, że mieszkania też ciągle będą drożeć. Teraz są w takich samych
    cenach jak wtedy, gdy kupowałem 7 lat temu. Czy prąd zawsze będzie
    drożał? A stopy procentowe jak będą wyglądały? Tego nie wiem. Dlatego
    policzyłem ceny na tu i teraz.

    > Tzn. wedlug Ciebie lepiej stracic prace majac 4 x wieksze rachunki do
    > placenia, czy po prostu w tym czasie przestac dom ogrzewac ? :-)

    Wg. moich rachunków - koszty miesięczne PC wyszły rzędu 500 zł / mc -
    koszty grzana prądem (mega wygodne rozwiązanie, bezawaryjne) - 600 zł -
    mc. Wolałbym zostać w sytuacji kryzysowej z rachunkiem za 600 zł niż z
    kredytem za 400 i rachunkiem za 100. Tak - w domu temperaturę można
    przykręcić :)

    Póki co - muszę się po prostu lepiej zorientować w sprawie cen pomp
    ciepła i jeszcze raz to przeliczyć.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 29. Data: 2013-10-14 17:55:33
    Od: paff <p...@w...pl.usun.to>

    W dniu 2013-10-14 17:29, Ergie pisze:
    Chyba że ktoś od
    > razu planuje montaż klimatyzacji wtedy od ceny PC trzeba odjąć kilka
    > tysięcy.

    Rozwiń proszę tę myśl :) PC może również służyć do chłodzenia?
    Chłodzenie podłogowe to chyba niezbyt dobry pomysł?

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 30. Data: 2013-10-14 17:59:02
    Od: paff <p...@w...pl.usun.to>

    W dniu 2013-10-14 14:43, Adam pisze:

    > wyjdzie ze pompa musialaby pasc w tym
    > okresie 30-to letnim przynajmniej kilka razy zeby sie nie oplacila.
    > pozdr.

    Ale w tym okresie 30 letnim za skredytowaną pompę zapłacę 4 x tyle ile
    wynosi koszt początkowy. I dopiero jak to wziąłem pod uwagę w
    obliczeniach - zaczęła mi nie wychodzić tak oczywista opłacalność PC.
    Jest taniej. Ale elektryka wydaje się o tyle wygodniejsza. Ale to
    wszystko przy założeniu PC za 50-60 tys (razem z instalacją w całym domu).

    Paweł