  • 61. Data: 2018-08-26 00:26:25
    Temat: Re: Ogrzewanie - obieg - pytanie do praktyków
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Po wodnym chlebie za glupi jestes zeby zrozumiec.

  • 62. Data: 2018-08-26 00:27:08
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Takie pytanie do grupowych praktyków:
    >
    > Mam ja sobie pomieszczenie w domu, gdzie stoi kocioł. Kocioł ma dwie
    > funkcje: podgrzewa wodę oraz ogrzewa pomieszczenie w którym stoi.
    >
    > Problem w tym, że funkcja nr. 2 wychodzi mu średnio, dlatego planuję
    > zainstalować w tym pomieszczeniu grzejnik.

    A co to za kocioł? Może wystarczy zdjąć mu izolację z "nawietrznej" strony?

  • 63. Data: 2018-08-26 00:31:17
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W calej rozciaglosci pierdolisz bzdury jak rzadko ktory. Zajmij sie udoskonaleniem
    przepisu na wodny chleb bo widac ze byle co jesz i byle co wiesz.

  • 64. Data: 2018-08-26 07:16:25
    Od: l...@g...com

    Miałem zmontowany obieg z PEXa z wkładką alu, przy kotle na węgiel. Do tego przy
    samym kotle, więc temperatura wody i otoczenia była nielicha. Rurka jakaś niby
    firmowa. Kocioł bez żadnego schładzania, bo to stare Kamino. Nic rurce nie było,
    rurka oczywiście zaizolowana.

  • 65. Data: 2018-08-26 08:38:13
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 26 Aug 2018 00:27:08 +0200, nadir wrote:
    > A co to za kocioł? Może wystarczy zdjąć mu izolację z "nawietrznej"
    > strony?

    "TermoNathalie", od La Nordica.
    Nie wiem jak oni to robią, ale wodę grzeje znakomicie, a wierzchnie kafle
    są ledwo ciepłe. Jedynie przodem grzeje (szybą) i trochę górą.

    Izolacji jakiejś szczególnie widocznej tam nie ma. No ale nawet gdyby
    dało się coś zdjąć/wykręcić, to jednak wolałbym nie, bo sytuacja jaka
    jest bardzo mi odpowiada przez dobre 8-mcy rocznie.

    Mateusz

  • 66. Data: 2018-08-26 09:43:23
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Czyli generalnie rzecz biorą radzisz raczej by nie zabierać się samemu za
    > dodawanie grzejnika przy kotle na drewno, tylko zlecić instalację
    > hydraulikowi który zmontuje z rur stalowych i dospawa do istniejącej
    > instalacji. Dobrze się składa, bo jeszcze jeden hydraulik mi został z
    > którym nie jestem pokłócony :)
    >
    > Mateusz

    Umiesz spawać i masz sprzęt - zrób to sam. Jak nie spełniasz obydwu
    warunków to zleć to komuś, kto to robi i się na tym zna.

    Zrobiłem w swoim życiu wiele różnych instalacji, przeróżnymi
    technologiami. Mam praktycznie narzędzia do prawie każdej technologii i
    wiedzę dotyczącą montażu każdej z nich.

    Jak czytam teksty, że ci co chcą spawać to ludzie z wykopalisk lub, że
    są to leśne dziadki, albo, że białe rurki to każdy potrafi pociąć i
    pozaciskać to nie wiem czy się śmiać czy płakać nad ludzką głupotą. Ze 2
    czy 3 tygodnie temu właśnie naprawiałem sąsiadowi instalację, którą sam
    sobie "pozaciskał" pexami. Tyle, że prawie wszystkie złączki
    przeciekały, bo gość nie wiedział, że rurę należy skalibrować i
    ogradować przed wsunięciem do złączki i po prostu uszkodził wszystkie
    oringi. Na szczęście zastosował złączki skręcane na wierzchu to dość
    łatwo było powymieniać na zaprasowywane. Ale znam też magików, którzy
    złączki skręcane dawali w ściany. Jeden ze znajomych nawet w taki sposób
    zalał kilku lokatorów w bloku.

    Poza tym jak chcesz zrobić dobrze pexem to trzeba zastosować właśnie
    złączki zaprasowywane lub zaciskane z pierścionkiem. Niestety narzędzia
    do tych złączek nie należą do najtańszych. Dla przykładu zaciskarka
    elektrohydrauliczna do pexów wraz z kompletem szczęk to wydatek rzędu
    7,5 tys. zł. Oczywiście można kupić tańszą chińską zaciskarkę ręczną i
    do tego materiały z marketu, a później się modlić czy aby kiedyś nie
    zaleje chałupy.

  • 67. Data: 2018-08-26 09:48:27
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-26 o 07:16, l...@g...com pisze:
> [...]
    firmowa. Kocioł bez żadnego schładzania, bo to stare Kamino. Nic rurce nie było,

    Do montażu przy kotle węglowym nie ma nic lepszego jak rury plastikowe
    Pex, a jeszcze lepiej klejone PVC. Każdy kto twierdzi inaczej jest
    leśnym dziadkiem z wykopalisk.

  • 68. Data: 2018-08-26 10:21:09
    Od: l...@g...com

    To co piszę wynika z mojej praktyki i doświadczeń a nie tylko przeczytanych
    instrukcji i mądrości z netu. Jeśli uważasz, że do rurki Dn15, do grzejnika potrzeba
    koniecznie spawanej rury stalowej to masz do tego prawo i tyle. Ja twierdzę, że nie.
    Instalacja na skręcanym PEXie, na kotle węglowym działa u mnie kilkanaście lat i nic
    jej nie dolega. Do tego kawałek rurki jest przy samym kotle. Jak się ktoś tego boi,
    wystarczy odsunąc na metr instalację z Pexu, przy pomocy rurki stalowej i połączeń
    gwintowanych. Amen.

  • 69. Data: 2018-08-26 10:42:22
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 26 Aug 2018 09:43:23 +0200, Uzytkownik wrote:
> [...]
    > przeciekały, bo gość nie wiedział, że rurę należy skalibrować i
    > ogradować przed wsunięciem do złączki i po prostu uszkodził wszystkie

    Ale to chyba szczególny przypadek człowieka który nie przeczytał
    instrukcji obsługi materiału. Na pexach zrobiłem instalację wody
    użytkowej w obecnym i poprzednim domu. W obu przypadkach złączki
    skręcane. W obu zero problemów. Wystarczyło przeczytać ulotkę którą z
    pexem sprzedają, a tam w krótkich żołnierskich słowach jasno napisane jak
    rurki należy przygotować i jak kłaść.

    Oczywiście woda w obiegu grzewczym to inna para kaloszy - tego nigdy nie
    robiłem i dlatego też wolałem zapytać tu na grupie czy to sensowne.
    Oczywiście ilu rozmówców, tyle opinii, no ale taka natura usenetu, teraz
    tylko pomyśleć samemu i wyfiltrować. :)

    Mateusz

  • 70. Data: 2018-08-26 11:30:56
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > dało się coś zdjąć/wykręcić, to jednak wolałbym nie, bo sytuacja jaka
    > jest bardzo mi odpowiada przez dobre 8-mcy rocznie.

    Coś takiego?
    https://bielsko-kominki.pl/Piec-wolnostojacy-La-Nord
    ica-TERMONATHALIE-D.S.A.-bordo

    Pod tymi bocznymi blachami/kaflami jest pewnie upchana wełna mineralna,
    zobacz czy nie da się tego rozebrać i przerobić na szybko demontowalne.
    Będziesz sobie ściągał i zakładał kiedy potrzeba.