  • 71. Data: 2018-08-26 12:40:34
    Temat: Re: Ogrzewanie - obieg - pytanie do praktyków
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Sunday, August 26, 2018 at 10:21:10 AM UTC+2, l...@g...com wrote:
    > To co piszę wynika z mojej praktyki i doświadczeń a nie tylko przeczytanych
    instrukcji i mądrości z netu. Jeśli uważasz, że do rurki Dn15, do grzejnika potrzeba
    koniecznie spawanej rury stalowej to masz do tego prawo i tyle. Ja twierdzę, że nie.
    Instalacja na skręcanym PEXie, na kotle węglowym działa u mnie kilkanaście lat i nic
    jej nie dolega. Do tego kawałek rurki jest przy samym kotle. Jak się ktoś tego boi,
    wystarczy odsunąc na metr instalację z Pexu, przy pomocy rurki stalowej i połączeń
    gwintowanych. Amen.

    To jest instalacja grawitacyjna otwarta (z otwartym naczyniem wzbiorczym na gorze),
    czy jakis uklad zamkniety do tego z obiegiem wymuszanym pompa CO?
    Jesli z pompa, to wylaczyli Ci kiedys prad podczas pracy kotla?

  • 72. Data: 2018-08-26 12:58:38
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-26 o 10:21, l...@g...com pisze:
    > To co piszę wynika z mojej praktyki i doświadczeńa nie tylko przeczytanych
    instrukcji i mądrości z netu.

    Zapewne masz dużą praktykę i doświadczenie.
    Co znaczy moja kilkunastoletnia praktyka instalatorska i zainwestowane
    niemałe pieniądze w narzędzia oraz certyfikaty szkoleń. Kompletnie nic w
    porównaniu do takiego doświadczonego gościa jak Ty.

> [...]
    instalację z Pexu, przy pomocy rurki stalowej i połączeń gwintowanych. Amen.

    Też jestem tego zdania co Ty, że do Twojego kotła na węgiel najlepsze są
    rury plastikowe Pex, a jeszcze lepsze klejone PVC lub zgrzewane PP.

    Osobiście uważam to za totalną głupotę, ale to jest tylko moje zdanie.
    Zdanie gościa, który ma znikome doświadczenie w porównaniu do Ciebie, bo
    cóż to jest tylko kilkanaście lat montowania instalacji CO, kotłów oraz
    prowadzenie serwisu kotłów węglowych i gazowych.

  • 73. Data: 2018-08-26 13:13:51
    Od: l...@g...com

    Pompowa, układ oczywiście otwarty, zdarzyło się, że pompa była wyłączona. Żadnych
    uszkodzeń rurki Pex.

  • 74. Data: 2018-08-26 13:17:29
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 26 Aug 2018 11:30:56 +0200, nadir wrote:
    > Coś takiego?
    > https://bielsko-kominki.pl/Piec-wolnostojacy-La-Nord
    ica-TERMONATHALIE-
    D.S.A.-bordo

    Dokładnie to. Mój kilku-letni, ale wygląda identycznie.

    > Pod tymi bocznymi blachami/kaflami jest pewnie upchana wełna mineralna,

    Otóż wcale nie. Za kaflami jest.. pustka. Ok. 2 cm przewiewu. Te kafle
    mają wartość wyłącznie estetyczną. A potem (wokół paleniska) blacha. Za
    blachą nie wiem, pewno tam jakaś izolacja będzie, ale to szczelnie
    zamknięta komora więc ciężko powiedzieć. Od strony paleniska też nic nie
    widać, bo wszystko wyłożone takim białym kamienio-podobnym czymś.

    Gdyby temat był prosty to faktycznie zdjąłbym pokrywę/otulinę/cokolwiek,
    ale tutaj sprawa wymagałaby większej ingerencji, a tego wolę unikać bo to
    jednak mocno przemyślana konstrukcja jest.

    Mateusz

  • 75. Data: 2018-08-26 13:24:26
    Od: l...@g...com

    Tak wiemy, jesteś majster nad majstry, powtarzasz tę reklamę co kilka postów. Jeśli
    uważasz, że podłączenie krótkiego, jednogrzejnikowego obiegu w układzie z kotłem na
    paliwo stałe, przy pomocy rurki Pex to błąd, to ja wymiękam. Z mojej strony koniec
    dyskusji. Na marginesie, dobrze, że te moje kilka grzejników tak podłączonych o tym
    nie wie.

  • 76. Data: 2018-08-26 13:32:30
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > instrukcji obsługi materiału. Na pexach zrobiłem instalację wody
    > użytkowej w obecnym i poprzednim domu. W obu przypadkach złączki
    > skręcane. W obu zero problemów. Wystarczyło przeczytać ulotkę którą z
    > pexem sprzedają, a tam w krótkich żołnierskich słowach jasno napisane jak
    > rurki należy przygotować i jak kłaść.
    >
    > Oczywiście woda w obiegu grzewczym to inna para kaloszy - tego nigdy nie
    > robiłem i dlatego też wolałem zapytać tu na grupie czy to sensowne.
    > Oczywiście ilu rozmówców, tyle opinii, no ale taka natura usenetu, teraz

    Powtarzam jeszcze raz.

    Zrobiłem w swoim życiu wiele różnych instalacji, przeróżnymi
    technologiami. Mam praktycznie narzędzia do prawie każdej technologii i
    wiedzę dotyczącą montażu każdej z nich.

    Mam także kilka zaciskarek elektrohydraulicznych z kompletami szczęk,
    także do Pex-ów i wykonanie takiego podłączenia nie stanowi dla mnie
    najmniejszego problemu. Najczęściej właśnie robiłem Pex-em, bo jest to
    dobry materiał, bardzo trwały zarówno w instalacjach wody użytkowej jaki
    i CO. Robi się szybko i przyjemnie i tak naprawdę robiąc tym materiałem
    da się najwięcej zarobić, bo robota idzie szybko. Ale ma swoje
    ograniczenia co do temperatury, która przy kotle stałopalnym może być
    dużo wyższa.

    Ale gdybyś mi zlecił tą robotę i upierał się na Pex-a to też dziwnie bym
    patrzył na Ciebie i pukał się w czoło.

    Pex-ami to tylko kotły gazowe, PC, a jak kotły stałopalne to
    bezwarunkowo muszą być odseparowane wymiennikami ciepła. Wtedy kocioł
    stłopalny pracuje w układzie otwartym, a instalacja na Pex-ach w
    układzie zamkniętym. Tylko wtedy masz 100% pewność zabezpieczenia Pex-a
    przed skutkami zagotowania kotła stałopalnego.

    Chcesz zrobić samemu to rób, ale musisz być świadomy, że Pex może zostać
    uszkodzony i spowoduje, że cała woda może uciec z instalacji. Jak woda
    ucieknie z instalacji to schładzacz nie schłodzi kotła. Wtedy będziesz
    miał do wymiany zawory kulowe, zawory zwrotne, zawory termostatyczne,
    mieszacz, pompę CO (która się zatrze, bo jej łożyska ślizgowe smarowane
    są wodą), uszczelnienia gwintów, kominek do rozebrania, bo wewnątrz masz
    także łączenia gwintowane, skręcane na konopie, które także się popalą.
    Masa pracy, a najgorzej jak się to przytrafi w środku zimy i przy
    kilkunastostopniowych mrozach zostaniesz pozbawiony ogrzewania na co
    najmniej kilka dni. Wtedy też za naprawę zapłacisz kilkanaście czy
    kilkadziesiąt razy tyle co za pospawanie rurek stalowych.

    Jak się będziesz żalił na grupie to ci co doradzali Pex-a nawet nie
    powiedzą słowa przepraszam, a co najwyżej stwierdzą, że coś musiałeś
    spierdzielić, bo u nich działa dobrze.

    Oczywiście nie twierdzę, że tak na pewno się stanie, ale montując rury
    plastikowe jest duże prawdopodobieństwo takiego scenariusza, a kilka
    takich scenariuszy już poznałem, gdzie ludzie popalili kotły, których
    nie dało się popalić, bo miały tyle zabezpieczeń, że nigdy nie powinno
    się to wydarzyć - kotły na ekogroszek. Ty natomiast masz kocioł/kominek
    stałopalny bez podajnika i bez skomplikowanej automatyki i bez
    wyrafinowanych zabezpieczeń. Dlatego moja rada jest taka, żebyś
    podłączył grzejnik rurą stalową spawaną.

    Co Ty wybierzesz to już Twój problem. Życzę tylko, żebyś wybrał mądrze i
    nie miał nigdy problemu. Może warto odzrazić sobie hydraulików, którzy
    doradzali Ci rury stalowe, spawane.

  • 77. Data: 2018-08-26 13:46:06
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-26 o 13:24, l...@g...com pisze:

    > Tak wiemy, jesteś majster nad majstry,

    Ale jak widać w porównaniu do Twojego doświadczenia to mi jeszcze daleko :)

    > powtarzasz tę reklamę co kilka postów.

    Jaką reklamę?

    > Jeśli uważasz, że podłączenie krótkiego, jednogrzejnikowego obiegu w układzie z
    kotłem na paliwo stałe, przy pomocy rurki Pex to błąd,

    Nie pisałem, że to błąd i nie uważam, że jest to błąd. Uważam to za
    skrajną głupotę.

    > to ja wymiękam.

    Różnica między mną, a Tobą jest taka, że Ty "wymiękasz", a ja musiałem
    dawać "gwarancję".

    > Z mojej strony koniec dyskusji.

    No i dobrze. Wystarczy już tych szkodliwych porad.

    > Na marginesie, dobrze, że te moje kilka grzejników tak podłączonych o tym nie wie.

    Obyś się nie zdziwił jak kiedyś wejdą na grupę i się dowiedzą, a później
    zastrajkują.

  • 78. Data: 2018-08-26 14:01:43
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W piekarni tez kilkanascie lat pracowales, stad autorski przepis na wodny chleb. Jak
    policzyc wszysto co robiles po kilkanascie lat to wychodzi ze jestes najstarszym stu
    dwudziesto trzy letnim czynnym zawodowo fachowcem.

  • 79. Data: 2018-08-26 14:18:49
    Od: l...@g...com

    Zastanawia mnie, co trzeba zrobić i jaka musi być kumulacja błędów projektowych,
    wykonawczych i eksploatacyjnych, by "spalić" podajnikowy, retortowy kocioł na
    ekogroszek?

  • 80. Data: 2018-08-26 14:22:49
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    Wszystko rozumiem co piszesz i dziękuję za szczere porady.

    Zastanowił mnie tylko ten fragment:

    On Sun, 26 Aug 2018 13:32:30 +0200, Uzytkownik wrote:
    > Jak woda ucieknie z instalacji to schładzacz nie schłodzi kotła.

    Czy możesz coś więcej? Nie rozumiem związku między wodą w instalacji a
    schładzaczem. To są przecież dwa, całkowicie odseparowane obwody.

    > Może warto odzrazić sobie hydraulików, którzy doradzali Ci rury
    > stalowe, spawane.

    Tu muszę naprostować - ja wcale nie pokłóciłem się o rury. Hydraulik miał
    zrobić obieg między kotłem a bojlerem, i całkowicie zdałem się na jego
    opinię względem technologii wykonania, dlatego też spawał sobie radośnie
    przez dwa dni co tam chciał (i do tej pory w sumie nie wiem czy te rury
    mam miedziane czy stalowe, wstawił co tam uważał za słuszne). Ja się
    pokłóciłem z pierwszym hydraulikiem którego widziałem, po prostu dlatego
    że to ostatni gbur i mądrala był, bez żadnego obycia. Powody techniczne w
    ogóle nie weszły w grę. A że u mnie w promieniu 20km hydraulików mam
    dwóch, to tego drugiego starałem się raczej ugłaskać, i do tej pory
    jesteśmy druzja :)

    Mateusz