  • 51. Data: 2018-03-23 10:48:43
    Temat: Re: C i sterownik pokojowy czy pogodowy
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 23 marca 2018 08:59:09 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > Chodzi Ci o zawór, który każda dwufunkcyjna pompa ciepła już ma i służy
    > do przełączania między grzaniem CO / CWU czy dodatkowy? Bo dodatkowego
    > nie mam.

    Nie, o dodatkowy. Ale Ty masz pompę inwerterową a ja piszę cały czas o
    pompie typu on/off bez inwertera. Czytaj dokładniej, co cytujesz:

    https://scr.pgr.pl/2018/03/2018-03-23_10-47-59-93421
    .png

    ;)

    > Mam bufor 100l. Ale w gruncie, to na co on?

    W pompie on/off bez bufora - jak sobie wyobrażasz sterowanie temperaturą
    wychodzącą do instalacji? :-) No nie da się.

    > Pompa inwerterowa albo piec
    > gazowy grzeje wtedy kiedy potrzeba. To skoro bufora nie trzeba, to nie
    > ma wydatków 4,5,6.

    Są, tylko są wliczone w koszt pompy :))
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 52. Data: 2018-03-23 10:50:38
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

> [...]

    > Pompa inwerterowa albo piec
    > gazowy grzeje wtedy kiedy potrzeba. To skoro bufora nie trzeba, to nie

    (nie doczytałem wcześniej dokładnie i usunąłem posta)
    OK - w przypadku inwertera można pominąć bufor. Ale uważasz, że inwerter
    w PC jest za darmo? ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 53. Data: 2018-03-23 13:58:48
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 23.03.2018 o 10:50, Adam Sz. pisze:
    > OK - w przypadku inwertera można pominąć bufor. Ale uważasz, że inwerter
    > w PC jest za darmo?;)

    Za darmo pewnie nie. Ale w tej samej cenie co on/off :-P

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 54. Data: 2018-03-23 14:01:15
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 23 marca 2018 13:58:57 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > Za darmo pewnie nie. Ale w tej samej cenie co on/off :-P

    Tia, na pewno ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 55. Data: 2018-03-23 20:56:18
    Temat: PC i sterownik pokojowy czy pogodowy
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Kazdy z nich bedzie kulawy. Przy podlogowce potrzebny jest sterownik dostajacy dane o
    temperaturze zewnetrznej przynajmniej z dobowym wyprzedzeniem. Podlogowka ma duzo
    zalet i jedna wade. Jest nia opoznienie z jakim reaguje.

  • 56. Data: 2018-03-23 21:52:39
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > potrzebny jest sterownik dostajacy dane o temperaturze zewnetrznej przynajmniej z
    dobowym wyprzedzeniem.

    To taki prywatny meteorolog. A sprawdzalność jaką ma? :-P

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 57. Data: 2018-03-23 22:22:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Mozesz wytlumaczyc i objasnic o co Ci chodzi?

  • 58. Data: 2018-03-24 04:15:39
    Temat: Re: PC i sterownik pokojowy czy pogodowy
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    o temperaturze zewnetrznej przynajmniej z dobowym wyprzedzeniem. Podlogowka ma duzo
    zalet i jedna wade. Jest nia opoznienie z jakim reaguje.

    Twierdzisz, że do każdej podłogówki należy zamontować wróżbitę Macieja?

    ROTFL

    Kogutek ty jak już coś pierdolniesz to można się uśmiać. Twoje
    wyobrażenia o tak często padającym określeniu "wyprzedzenie regulacji" w
    odniesieniu do regulacji pogodowej jest kompletnie mylne.

    Pogodówka nie potrzebuje dobowego wyprzedzenia informacji o
    temperaturze, ale informację o aktualnej temperaturze zewnętrznej. Sama
    zasada działania regulacji pogodowej sprawia, że ona "wyprzedza" każdy
    inny rodzaj regulacji ze sprzężeniem zwrotnym, a takimi są regulacje
    pokojowe dyskretne (ON/OFF) oraz proporcjonalne (PI, PID).

    W tym przypadku słowo "wyprzedzenie" należy rozumieć jako reakcja
    natychmiastowa (bez opóźnienia) - opóźnienia, które niestety zawsze
    występuje w układach regulacji ze sprzężeniem zwrotnym.

  • 59. Data: 2018-03-24 04:53:54
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-03-17 o 09:50, uciu pisze:
    > Czesc,
    >
    > który sterownik bardzie się nadaje do podłogówki z PC i dlaczego?
    >
    > Instalator zamontował mi sterownik pokojowy ale mam możliwość wymiany go (za
    dopłatą) na pogodowy. Który lepiej da sobie rade z bezwładnością podłogówki?
    > Chciałbym by większość czasu PC pracowała w 2 taryfie.
    >
    > Pozdrawiam
    > uciu

    Z bezwładnością podłogówki - zdecydowanie regulator pogodowy.

    Regulator pokojowy może być tylko i wyłącznie jako dodatek do regulacji
    pogodowej, ale przy podłogówce nie jest on konieczny.

    Natomiast sama regulacja pokojowa przy podłogówce to totalnie
    nieporozumienie, które wprowadza duże wahania temperatur.

    Praca PC tylko w II taryfie to inny temat i wymaga nieco bardziej
    złożonej regulacji.

    Po pierwsze aby zmusić PC do pracy głównie w II taryfie to masz 2
    rozwiązania:

    1. Zastosować dodatkowy bufor ciepła. Jego pojemność musi być taka, aby
    mógł on zgromadzić odpowiednią ilość ciepła na okres I taryfy. Trzeba
    też wziąć pod uwagę, że PC dobrana na styk będzie tym częściej się
    załączała także w I taryfie, im niższa będzie temperatura zewnętrzna.
    Aby zminimalizować to zjawisko trzeba PC przewymiarować. Jednak
    pozostaje kwestia czy jest to opłacalne, bo przecież PC o większej mocy
    będzie droższa. W tym przypadku uzyskamy najlepszy komfort cieplny.
    Trzeba się też liczyć, że PC współpracując z buforem będzie pracować z
    nieco mniejszą sprawnością.

    2. Potraktować podłogówkę jako bufor ciepła. Dlatego też w II taryfie
    trzeba nagrzewać dom do nieco wyższej temperatury, aby temperatura w I
    taryfie nie spadła poniżej akceptowalnej temperatury. W tym przypadku
    musimy się liczyć z mniejszym komfortem na skutek wahań dobowych
    temperatury.

    Niestety w obydwu przypadkach będzie potrzebna bardziej skomplikowana
    automatyka, ponieważ musi ona uwzględniać także czas poszczególnych
    taryf. Ale co zastosować to zależy od tego jaką masz PC i czy chcesz
    inwestować w bufor.

  • 60. Data: 2018-03-24 10:10:01
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Mozesz wytlumaczyc i objasnic o co Ci chodzi?

    O wróżbitę Macieja ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz