  • 71. Data: 2019-07-03 09:40:38
    Temat: Re: Panele FV
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 2 Jul 2019 14:33:46 +0200, sirapacz

    > Doczytałem. Montaż nie będzie taniał.
    > Rh kosztuje co raz drożej a ludzi brakuje.

    Przy takich cenach jak serwują obecnie firmy to i kompletny leń by ruszył
    tyłek. :P No kto by nie chciał zarabiać 100-150zł/h...

    > Natomiast robiąc samodzielnie w ramach hobby/rozrywki - ma sens.

    Właśnie zacząłem jakichś kursów szukać żeby chociaż podstawy złapać. Zdało
    to raz egzamin jak sobie postanowiłem sam klimatyzator zainstalować. :P
    Klimatyzator po instalacji własnej działa do dzisiaj. :>

    > Nasza waluta bardzo stabilnie siedzi

    Nasz waluta nie siedzi, tylko leży w stosunku do dólara.

    > i nie licz na to, że dadzą
    > jej się wzmocnić (ucierpi na tym nasz eksport).

    To my mamy jakiś eksport poza jabłkami czy innym mięsiwem? :P
    Pomijam że akurat nasz rzunt to gucio ma do gadania.

    > Generalnie twoja propozycja jest atrakcyjna i warta rozważenia:)
    > Zobaczymy za rok czy kiedy tam - obecnie nie dałbym rady finansowo.

    Cały czas szukamy innych ofert. Na same panele dostaliśmy fajne ceny, np.
    na Jinko wyszło AFAIR niecałe 1200 zł netto /kWp -- ale trzeba tego wziąć
    120kWp w mały kontener. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 72. Data: 2019-07-03 12:58:54
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Właśnie zacząłem jakichś kursów szukać żeby chociaż podstawy złapać. Zdało

    podstawy to SEP i ogólna wiedza o elektryce

    > to raz egzamin jak sobie postanowiłem sam klimatyzator zainstalować. :P
    > Klimatyzator po instalacji własnej działa do dzisiaj. :>

    Masz podobne podejście co i ja :)
    Aczkolwiek przy klimatyzatorze nie zastanawiałem się nad lejcami...warto?

    > Nasz waluta nie siedzi, tylko leży w stosunku do dólara.

    no ok ale nie lata w tę i na zad. Oscylacje są bardzo małe.

    > To my mamy jakiś eksport poza jabłkami czy innym mięsiwem? :P
    > Pomijam że akurat nasz rzunt to gucio ma do gadania.

    Mamy oj mamy.
    https://www.gov.pl/documents/910151/911704/HZ_Syntet
    yczna_Informacja_styczen_grudzien_2018.pdf
    tabela 5

    "Polska wyeksportowała towary o wartości 940,4 mld zł. W tym samym
    czasie sprowadziliśmy produkty za 961,8 mld zł - wynika z najnowszych
    danych Głównego Urzędu Statystycznego." za money.pl
    więc mamy całkiem niezły bilans - prawie się równoważymy 2,27% róznicy

    Weź pod uwagę, że importujemy w znacznej mierze paliwa(surowiec),
    gaz...a to ładnie potrafi zarżnąć bilans handlowy (wartością).

    > Cały czas szukamy innych ofert. Na same panele dostaliśmy fajne ceny, np.
    > na Jinko wyszło AFAIR niecałe 1200 zł netto /kWp -- ale trzeba tego wziąć
    > 120kWp w mały kontener. :P

    trza zebrać więcej luda ;) poza tym to róznica tylko 200% = zamast 6
    znaleźć 12 :P

    Inna sprawa, że dużo więcej zabawy w zdobywanie normaliów, stelaże itd
    itd....

  • 73. Data: 2019-07-03 14:55:52
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 03.07.2019 o 12:58, sirapacz pisze:

    > no ok ale nie lata w tę i na zad. Oscylacje są bardzo małe.
    >:
    Nie chcę się wtrącać zbytnio, ale raczej bym tu nie obstawiał innego
    kierunku,
    czy nie wydaje się Wam, że inflacja zaczyna popierniczać?
    Przykładowo:
    Marlboro Gold 100 - 2008r - 8,10zł
    Marlboro Gold 100 - 2019r - 16,70zł

  • 74. Data: 2019-07-03 15:09:27
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > czy nie wydaje się Wam, że inflacja zaczyna popierniczać?
    > Przykładowo:
    >  Marlboro Gold 100 - 2008r - 8,10zł
    >  Marlboro Gold 100 - 2019r - 16,70zł

    Ceny fajek jako punkt odniesienia do inflacji? :)
    przez ostatnie lata inflacja była na niziuteńkim poziomie, a teraz po
    wzroście kosztów engergii, uruchomieniu socjalu+podniesieniu minimalnej
    płacy oraz wzrostu kosztu produkcji żywności - szacowana inflacja będzie
    rosnąć (ale wg mnie bardziej niż NBP prognozuje). Jak na razie nie
    ruszyli stóp procentowych, ale jak rozhula się bardziej to będą gasić
    wyższymi stopami procentowymi (droższe kredyty...). Dopiero to może
    spowodować wzmocnienie złotówki.

  • 75. Data: 2019-07-03 15:15:00
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 3 lipca 2019 15:12:15 UTC+2 użytkownik sirapacz napisał:
    > . Jak na razie nie
    > ruszyli stóp procentowych, ale jak rozhula się bardziej to będą gasić
    > wyższymi stopami procentowymi (droższe kredyty...). Dopiero to może
    > spowodować wzmocnienie złotówki.

    Raczej obniżki prognozują
    https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia
    /stopy-procentowe-w-2020-r-morgan-stanley/y2l9vql

  • 76. Data: 2019-07-03 15:34:54
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-03 o 09:01, Kris pisze:

    > Ale dopiero po min 10 latach zaczynają zarabiać a Ty pisałeś o zwrocie inwestycji w
    kilka lat.
    Bo czytasz po łepkach, 6-8 lat max przewiduję, wyliczenie niżej.

    > No i po tych 10 latach pewnie maja mniejsza wydajność, po drodze jakieś awarie itp
    też trzeba było sfinansować
    Ująłem to w obliczeniach, przyjmuje się 20% mniej po 20 latach.

    > Żaden argument. Napisałem tylko że jak kupisz na raty to zwrot się jeszcze wydłuży
    Ale nie muszę.

    > Jak kupujesz za swoje to też jakiś koszt takiej transakcji jest(utrata przyszłych
    odsetek chociażby).
    Jaka utrata? oprocentowanie jest cały czas poniżej inflacji, na każdej
    lokacie tracisz nie mówiąc już o Belkowym.

    >Albo wydasz oszczędności na panele a tu przyjdzie nagła konieczność sfinansowania
    czegoś(np zakupu auta) i będziesz musiał brać kredyt;)
    Wyobraź sobie że żyję na tym świecie już prawie 60 lat, więc proszę nie
    pouczaj mnie jak mam żyć.

    > W programie "czyste powietrze" kredyt jest na 2,4%
    Nie biorę żadnych kredytów.

    > Cały rok tez będziesz płacił abo za gaz
    Gaz i tak będę płacił bo mam kuchnię gazową oraz piec więc w duże mrozy
    pewnie będę go odpalał, pc jest na okres przejściowy i lato.

    > Chaotycznie piszesz, uporządkujmy to może
    Zużywam niecałe 2000Kwh prądu i 1700m3 gazu + trochę palę brykietem za
    500-800zł
    daje to około 6kzł rocznie. Zaoszczędzić z tego mogę jak pisałem wyżej
    od 2,5 do 5kzł
    dla prosumenta. Przy inwestycji rzędu 30-40kzł zależnie jakie drogie
    panele kupię
    daje zwrot 6-8 lat, na używanych jeszcze szybciej.

    > No właśnie uświadamiamy tu Tobie że min 10 a jak doliczysz koszt PC to jeszcze
    dłużej
    Ale macie ból dupy.

    > Tu może być różnie.
    > Ci co lata temu pokupowali kotły na olej tez niem,ile zostali zaskoczeni po kilku
    latach
    Wiesz te porównania są tak z dupy że nawet szkoda je komentować.

    --
    Janusz

  • 77. Data: 2019-07-03 16:10:40
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 3 lipca 2019 15:34:57 UTC+2 użytkownik Janusz napisał:

    > Wyobraź sobie że żyję na tym świecie już prawie 60 lat, więc proszę nie
    > pouczaj mnie jak mam żyć.

    Strasznie agresywny bywasz ostatnio w dyskusjach
    To grupa dyskusyjna więc dyskutujmy a scenariusz który podałem jest jak najbardziej
    realny

    > Nie biorę żadnych kredytów.

    Pisałeś o kredytach 10% więc uprzejmie informuje ze są z opcją 2,4% O inflacji wyżej
    piszesz wiec taki kredyt 2,4% może być niegłupia opcją.

    > Gaz i tak będę płacił bo mam kuchnię gazową oraz piec więc w duże mrozy
    > pewnie będę go odpalał, pc jest na okres przejściowy i lato.

    Więc wyliczyć musimy różnice pomiędzy ceną 1kW grzania gazem(12gr chyba) i 1kWh
    grzania PC przy COP=3.
    Jak widać z powyższego różnicy w cenie 1kWh z gazu a 1kw z PC praktycznie nie ma więc
    mając gaz dość marnym ekonomicznie pomysłem jest kupowanie do grzania PC

    > Zużywam niecałe 2000Kwh prądu
    100zł masz miesięcznie rachunki za prąd dla całego domu?

    >i 1700m3 gazu

    ok 3500zł?

    > + trochę palę brykietem za 500-800zł

    To temat na osobny watek ale jaki jest sens ekonomiczny grzania brykietem mając gaz?

    > daje to około 6kzł rocznie. Zaoszczędzić z tego mogę jak pisałem wyżej
    > od 2,5 do 5kzł

    FV za 25tys wyprodukuje Tobie rocznie energii optymistycznie patrząc i wierząc temu
    co w ulotkach piszą 5000kWh czyli 2500zł
    A Ty piszesz o oszczędnościach 2,5 do 5 tys zł. Nie zauważasz że coś tutaj nie
    pasuje?

    > dla prosumenta. Przy inwestycji rzędu 30-40kzł zależnie jakie drogie
    > panele kupię
    > daje zwrot 6-8 lat, na używanych jeszcze szybciej.

    Wg mnie e(patrz wyżej) błędne założenia masz to i błędne wyniki Tobie wyszły.

    > Ale macie ból dupy.

    Po co takie głupkowate teksty. Nie potrafisz normalnie dyskutować?

    > Wiesz te porównania są tak z dupy że nawet szkoda je komentować.

    Nie masz obowiązku komentowania to fakt, Ale trochę na tym świecie już żyjesz i
    zapewne niejedne pomysły polityków pamiętasz. wielokrotnie tak było że jak znaleźli
    grupę jeleni do złupienia to wymyślili przepis żeby złupić
    Ale to też temat na osobny watek..

  • 78. Data: 2019-07-03 16:16:01
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, July 3, 2019 at 3:34:57 PM UTC+2, Janusz wrote:

> [...]
    > panele kupię
    > daje zwrot 6-8 lat, na używanych jeszcze szybciej.

    z tych danych w najgorszym przypadku wychodzi 40kPLN, oszczednosc 2,5kPLN/r czyli
    pesymistycznie 16lat, czyli 6-16...

  • 79. Data: 2019-07-03 17:07:36
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-03 o 16:10, Kris pisze:

    > Strasznie agresywny bywasz ostatnio w dyskusjach
    > To grupa dyskusyjna więc dyskutujmy a scenariusz który podałem jest jak najbardziej
    realny
    Bo styl uprawiania dyskusji przez niektórych nie pozostawia marginesu,
    nie ma obowiązku komentowania.

    > Pisałeś o kredytach 10% więc uprzejmie informuje ze są z opcją 2,4% O inflacji
    wyżej piszesz wiec taki kredyt 2,4% może być niegłupia opcją.

    Ale, ja nie dostanę, jestem teoretycznie bezrobotny.

    > Więc wyliczyć musimy różnice pomiędzy ceną 1kW grzania gazem(12gr chyba) i 1kWh
    grzania PC przy COP=3.
    Znowu wyliczenia z dupy, gaz mnie kosztuje za zeszły rok 2,14zł/m3 co
    daje ze sprawnością pieca ponad 21gr/kwh, a z kolei dla PC w zimie mam
    powietrze 10-12 st co dla podłogi 35-40st daje cop=~3,8, większość mogę
    grzać nocą wtedy kwh mnie kosztuje 6,6gr a w dzień 18gr więc opłaca się
    w każdym wypadku.

    > Jak widać z powyższego różnicy w cenie 1kWh z gazu a 1kw z PC praktycznie nie ma
    więc mając gaz dość marnym ekonomicznie pomysłem jest kupowanie do grzania PC
    Jak to z obliczeń z dupy się wyciąga wnioski z dupy, jest dokładnie
    odwrotnie, co miałeś z matematyki w szkole?

    > 100zł masz miesięcznie rachunki za prąd dla całego domu?
    Tu akurat pomyliłem złą rubrykę odczytałem , zużywam 3300kwh, średnio
    płacę 160zł, w g12w średnio mi wychodzi 50gr/kwh

    > ok 3500zł?

    > To temat na osobny watek ale jaki jest sens ekonomiczny grzania brykietem mając
    gaz?
    Sensu nie ma ale są inne aspekty, np w okresie przejściowym zagrzać
    szybko salon i okolice.

    > FV za 25tys wyprodukuje
    Napisałem że od 30 do 40kzł.

> [...]
    5000kWh czyli 2500zł
    > A Ty piszesz o oszczędnościach 2,5 do 5 tys zł. Nie zauważasz że coś tutaj nie
    Wszystko jest ok, zapominasz że ja tej energii nie sprzedaję. Poza tym
    będę miał na czysto ponad 6000kwh, a to mi wystarczy.

    > Wg mnie e(patrz wyżej) błędne założenia masz to i błędne wyniki Tobie wyszły.

    > Po co takie głupkowate teksty. Nie potrafisz normalnie dyskutować?
    Ale sam zaczynasz, jesteś kolejnym który uważa że lepiej auto kupić?
    Wszyscy tutaj za cel postawili sobie udowodnic mi jakie to k..wa
    nieopłacalne,
    pewnie lepiej auto kupić to byłoby ok. Myk mi tutaj wyjeżdża ze swoim FV
    ale zapomina że za róznicę między nim a zwykłym autem będę miał na benzynę
    do końca moich dni.

> [...]
    zapewne niejedne pomysły polityków pamiętasz. wielokrotnie tak było że jak znaleźli
    grupę jeleni do złupienia to wymyślili przepis żeby złupić
    To że u nas państwo ma bandyckie metody wiadomo od dawna, dużo się
    zmieniło ale trochę jeszcze tego zostało jak na razie prosument ma się
    dobrze.

    --
    Janusz

  • 80. Data: 2019-07-03 17:10:34
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-03 o 15:15, Kris pisze:

    > Raczej obniżki prognozują
    > https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia
    /stopy-procentowe-w-2020-r-morgan-stanley/y2l9vql

    Kiepskie te fusy mają, będzie wzrost, za dużo cen wzrosło żeby "koszyk"
    mógł inny wyjść.

    --
    Janusz