  • 61. Data: 2021-12-12 21:53:47
    Temat: Re: Pionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-lecia
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 12 December 2021 at 21:12:42 UTC+1, ToMasz wrote:
> [...]
    rgia-ekologiczna/alternatywna-energia-z-wiatru/

    > troche z innej strony. gdzieś padło hasło ze gdyby 1% Sahary pokryć
    > panelami słonecznymi to wystarczy energii dla całej europy. może tak,
    > może nie, na pewno Saharze nie zrobi różnicy czy to 1% czy 11%. dlaczego
    > więc tak nie robimy? Bo większym problemem jest transport i
    > magazynowanie tej energii. tak więc możesz całkowicie pominąć sprawność
    > ogniw solarnych i.... wiatraków.
    > O ile dobrze rozumiem to co będzie się działo ze skupem energii
    > elektrycznej po 1 kwietnia 2022, może się okazać że 100W wiatrak zarobi
    > więcej niż 1000w solary. i nigdzie w tym równani nie ma wielkości
> [...]
    Brałem udzial w Sahara Project
    i jak z każdym projektem, należy czasem myśleć
    Sahara to piasek i burze piaskowe i szlifowanie szklanej powierzchni solarów piaskiem
    pustynnym, co dla paneli spolarnych zdrowe nie jest.
    2. Ogniwa solarne sa laminowane do szkła folią EVA
    Ethylene-vinyl acetate
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene-vinyl_acetate

    jest to folia o niskiej temperaturze topnienia
    55-85°C

    co w warunkach upalnej Sahary, jest problemem, gdy pojawi sie efekt soczewkowania
    wydmy i folia zacznie się topić, płynąć, a panel rozwarstwiać stopniowo

    Czyli na Saharę potrzebne sa solary wykonane w innej technologii.

    A dalej infrastruktura energetyczna, sieci energetyczne

    Do Europy nie oplaca się ich budować, bo Europa to zaledwie 500 mln mieszkanców, a
    Afryka wzrośnie do populacji 2 mld i lokalnie skonsumuje wyprodukowaną energię
    solarna bez sakramenckich strat przesyłowych, kosztów infrastrukturalnych i budowy
    podmorskich kabli energetycznych wysokiego napięcia.

    Podobnie zamknięty został fran cuski projekt holowania gór lodowych z Antarktydy do
    Afryki.Tez btrałem w nim udzial i przeliczyulismy koszty, znaleźliśmy holowniki,
    metodę ochrony holowanych gór lodowych przez topieniem górnej warstwy lodu i
    wytypowane zostały juz góry lodowe do holowania, ale problemem jestt, gdzie je
    docholowac do Afryki, do jakiej zatoki, ktrórą będzie można zamknąć i dokonywac
    stopniowej zamiany lodu w słodka wodę, w zamkniętym akwenie.

    Afryka nie ma takich zatok, czyli lód się stopi i wypłynie do morza.

    Czyli 2 hot projects zamknięte i do nich nie powrócimy

    Potem były projekty amerykanskiej agencji energii, szybkiego projektowania i budowy
    hydroelektrowni, gdy obecnie ten czas wynosi 40 lat od zaplanowania, projektu do
    wybudowania

    Potem były projekty odzyskiwania energii fal morskich.
    Tyl;e że jest to energia niskiej gęstości
    i jedyne miejsce dla jej zlokalizowania znalazłem w ciesninach dunskich

    Pozotaje problem utrzymania żeglowności drogi morskiej z Europy w świat, czyli budowy
    zapór i pokonywania ich przez ciężkie statki masowce, kontenerowce ( patrz przełomy
    rzeki Jangcy)

    Zatem cały świat zostal przeskanowany pod względem każdej możliwości pozyskiwania
    energii i to sie realizuje co jest możliwe i daje pożytek, czyli zyski

    Jak kogoś interesuje udział w global challenges, to podam kilka studiowanych obecnie
    projektów

  • 62. Data: 2021-12-12 21:55:42
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 12 December 2021 at 21:30:50 UTC+1, LordBluzg(R) wrote:
    > I jeszcze inaczej. Daj 7 śmigieł a nie 2 :)
    >
    > Nie kombinuj bo absolutnie nie rozumiesz tematu a tylko się ośmieszasz :)
    > --
    > LordBluzg(R)
    > <<<Pasek Grozy TVPi?>>>
    > PIBAĆ JES
    zawracasz doope spamerze

    fizykę to miałes w szkole zawodowej zaocznej, ale nauczyciel nie mógl z wami
    wytrzymać
    i zmienil zawód

  • 63. Data: 2021-12-12 22:36:07
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 12 grudnia 2021 o 21:06:27 UTC+1 LordBluzg(R) napisał(a):

    > Nawet nie, w oryginale Savonius to 2 miski półokrągłe (kula) przecięta w
    > On zakłada dwie płaskie deski/blachy i robi obliczenia. Powinien się tą
    > deską pierdolnąć w łeb :)

    w sumie tak ;)
    i jakoś nie zauważa, że gdyby te siły (po 50% bz wiatrem i pod wiatr ) były równe, to
    wiatrak by się nie kręcił... ;)

  • 64. Data: 2021-12-12 23:00:42
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 12 December 2021 at 22:36:08 UTC+1, WS wrote:

    > w sumie tak ;)
    > i jakoś nie zauważa, że gdyby te siły (po 50% bz wiatrem i pod wiatr ) były równe,
    to wiatrak by się nie kręcił... ;)
    dlaczego do matołów nie trafia podstawowa wiedza z fizyki ze szkoly podstawowej ?

    Moje obliczenia to upper limit energii, ile da się uzyskac w optymalnych warunkach z
    turbiny wiatrowej, gdyż to wynika z prawa Betza

    Czyli maksymalny współczynnik konwersji energii kinetycznej wiatru na energie
    mechaniczną to 59,3%

    I to niezależnie czy turbina będzie pionowa, pozioma, plaska, krzywa, łopatki ma
    zrobione z desek klozetowych, lisich ogonów, czy nie

    A energia kinetyczna wiatru jest określona wzorem:

    (masa x prędkość**2)/2

    I jak podstawimy do wzoru prędkośc wiatru, zadana i masę 1m3 wiatru, dla uproszczenia
    obliczeń, przyjmując 1m3 powietrza = 1 kg ( z błędem 10-15% w zależności od
    wilgotności i cisnienia powietrza)
    to dostajemy taki wynik jak napisałem,
    ale to jest wielkośc maksymalna

    a czy design to będzie Artystoteles, czy Socrates, to mnie nie interesuje, bo design
    zawsze bedzie poniżej optymalnego, dającego teoretyc znie 59,3% sprawności konwersji

    I koniec kropka

    A jak kto żyje deluzjami, to niech kupuje wiatraczki na odpustach i przyczepia do
    dachu i mówi sąsiadom,
    Eureka: a jednak się kręci

    Ale niekumaci powinni jeszcze wiedzieć, że każda przemyslowa turbina wiatrowa ma tryb
    idling, czyli obracania się, gdy wiatr nie wieje, aby obniżyc moment obrotowy startu
    z bezruchu.

    I do obracania wirnikiem, kiedy nie ma wiatru, uzywana jest energii elektryczna z
    sieci, czyli z gridu.

    I gdy ktos obserwuje turbinę poziomą, pionową, która się kręci, gdy nie ma wiatru, to
    nie oznacza to, że tak zostala genialnie zaprojektowana, ale przełączyła się w tryb
    idling i jest zasilana z sieci, aby się obracala a generator pelni funkcję silnika
    napędowego wirnika, takl poziomego czy pionowego.

    Zatem nie ma żadnej magii w turbinach pionowych.
    Każdy może obliczyc ich moc z rysunku, rozmiarów podanych w specyfikacji

    A do pomiaru prędkości wiatru zrobię

    rękawy, skarpety, znane z lotnisk i je tak wytaruję, aby z daleka pokazywały prędkość
    wiatru w skali 1 do 10, bo kierunek wiatru zawsze pokazują
    ==
    Rękaw (wskaźnik wiatru) - Wikipedia, wolna encyklopedia
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rękaw_(wskaźnik_wiatru
    )

    Rękaw (wskaźnik wiatru), pot. skarpeta - uszyta z lekkiej tkaniny nieco zwężająca się
    rura szerszym końcem przymocowana do obrotowego pierścienia na końcu masztu, służąca
    jako wskaźnik kierunku wiatru (wiatrowskaz). Rękawy wykonywane są z tkaniny o
    jaskrawych, odróżniających się od tła kolorach, zwykle w pasy biało-czerwone. Rękaw
    poza pokazywaniem kierunku wiatru pozwala z dużym ...

    ==
    Betz Limit in wind power extraction

    In 1919, Albert Betz, a German physicist, made a discovery on the efficiency of wind
    turbines. They can't convert more than 59.3% of the wind's kinetic energy into
    mechanical energy.

  • 65. Data: 2021-12-12 23:04:27
    Od: a a <m...@g...com>

> [...]
    ==w sumie tak ;)
    i jakoś nie zauważa, że gdyby te siły (po 50% bz wiatrem i pod wiatr ) były równe, to

    Bęben pionowy sie obraca w jednym kierunku, czyli w przekroju pionowym, osiowym,
    tylko jedna połowa przekroju jest napędowa, a druga działa hamująco, gdyż obraca się
    w kierunku przeciwnym do wiatru.

    Dlatego do prawa Betza przyjmujemy 1/2 pola przekroju

    Ale musimy tez uwzględnić hamowanie 2.połówki
    i dlatego przyjmujemy do obliczeń 1/3 pola powierzchni p0rzekroju pionowego, osiowego

    Czy to takie trudne do zrozumienia dla matołków ?

  • 66. Data: 2021-12-12 23:14:21
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 12 grudnia 2021 o 23:04:28 UTC+1 mant... napisał(a):

    > Czy to takie trudne do zrozumienia dla matołków ?

    Jak widać, nie dociera, że takla żaglówka może płynąć ~45 stopni od kierunku wiatru,
    czyli sporej części tej "drugiej połówki" pod wiatr wiatraki też generują energię...
    Pod wiatr turbiny tez pracują - kolejny raz polecam rysunek 5.6 strona 30 (wykres
    momentów napędowych na 3 łopatach)
    https://www.researchgate.net/profile/Adam-Szota/proj
    ect/Darrieus-wind-turbine-for-small-home/attachment/
    5abcf5814cde260d15d5a999/AS:609523173695488@15223330
    57153/download/Adam+Szota+Praca+Magisterska+-+Przydo
    mowa+Turbina+Darrieusa.pdf

  • 67. Data: 2021-12-13 00:00:08
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 12 December 2021 at 23:14:22 UTC+1, WS wrote:

> [...]
    5abcf5814cde260d15d5a999/AS:609523173695488@15223330
    57153/download/Adam+Szota+Praca+Magisterska+-+Przydo

    Ale to nie ma nic wspólnego z żadnymi żaglówkami

    Sa darmowe kursy żeglarskie przez internet i należy się zapisać

    Łódka ma taką budowę, że ma zwyżający się dziób, ma rufe i ma burty

    Czy żagłówka może płynąc rufą do tylu ?

    Może i może, ale może się wylamac maszt, bo ża duże opory

    Czy zaglówka może płynąc bokiem, czyli burtą ?

    Teoretycznie może, ale wczesniej sie przewróci, gdy nie będzie balansowana

    I jest w 5 klasie fizyki szkoły podstawowej takie zadanie, jak składanie wektorów sił
    działających na ciało i to jest podstawowa zasada, że halsowanie jest możliwe

    To jest proste i trywialne zlożenie sil działających na łódkę, żaglówkę na wodzie.

    Wiatr z naprzeciwka,
    żaglowka skosem
    Burta działająca siła hamującą i wypadkowa tych 2 sił to kurs do skosie

    Tutaj to zostało wyjasnione

    Jak się żegluje pod wiatr , czyli halsowanie i są szkice, rysunki poglądowe, gdy
    ktos nie potrafi tego zrozumieć

    https://www.charter.edu.pl/baza-wiedzy/morskie-opowi
    esci/jak-sie-zegluje-pod-wiatr/

    ======

    =Jeżeli ktos nadal nie wie, jak działa żeglowanie pod wiatr., czyli halsowanie
    to są kursy żeglarskie i dziesiątki stron w internecie, dla amatorów
    i każdy amator latwo to zrozumie, juz po tygodniu czytania.

    Ale nikt nie powie, że halsowanie jest możliwe tylko dlatego, że łódka ma opływowy
    kształt dziobu, a rufa przypomina poprzeczne zakończenie trumny, hamując pływanie
    tyłem do tyłu

    Budując łódkę symetryczną, z 2 dziobami, zamiast dziobu i rufy,
    żeglowanie i halsowanie będzie przypominac pływanie na nadmuchanej dętce

    ==
    ==Żadna jednak łódź nie zdoła żeglować prosto pod wiatr, ale jacht może popłynąć
    kursem odchylonym od kierunku wiatru jedynie 12-150. Aby posuwać się zgodnie z
    kursem, z którego wieje wiatr, łódź musi halsować, czyli płynąć zygzakiem. Im
    bardziej kurs zbliża się do kierunku wiatru, tym mniejsza jest prędkość łodzi.

    https://www.charter.edu.pl/baza-wiedzy/morskie-opowi
    esci/jak-sie-zegluje-pod-wiatr/
    --
    Jak się żegluje pod wiatr - charter.edu.pl
    https://www.charter.edu.pl/baza-wiedzy/morskie...

    Może wydać się to dziwne, ale najważniejszą siłą, która prowadzi łódź pod wiatr jest
    podciśnienie. Efekt podciśnienia powstaje zgodnie z prawami aerodynamiki. Strumień
    powietrza opływający żagiel zmienia swój kierunek, co powoduje jego zwężenie na
    stronie zawietrznej żagla. Kiedy strumień poruszającego się powietrza ulega zwężeniu,
    zwiększa się ...
    Teoria żeglowania :: Jachtomania
    jachtomania.manifo.com/teoria-zeglowania

    To wszystko dzięki sile nośnej powstałej na żaglu, gdy wiatr uderza w żagiel pod
    kątem (opływa go) Wiatr uderzający o żagiel pod kątem rozdzielany jest na dwie
    części. Jedna część owiewa powierzchnię nawietrzną (zewnętrzna) a druga zawietrzną
    (wewnętrzną).
    Kurs - Teoria żeglowania
    https://www.zeglarskiswiat.pl/.../Teoria_zeglowania/
    18

    Teoria żeglowania. 1. Wiatr rzeczywisty, własny i pozorny. Wiatr rzeczywisty - jest
    wywołany ruchem cząsteczek powietrza z obszaru wysokiego ciśnienia do obszaru
    niższego ciśnienia. Wiatr własny - to odczuwany na poruszającym się jachcie opór
    cząsteczek powietrza. Wiatr pozorny - to wiatr odczuwalny przez żeglarza podczas
    żeglugi, jest to wypadkowa ...
    KURSY ŻEGLOWANIA WZGLĘDEM WIATRU - Odyssey Sailing Club
    https://odyssey-sailing-club.pl/kursy-zeglowania-wzg
    ledem-wiatru

    21.06.2019 ? Foka należy ustawić po przeciwnej stronie niż grota, aby odsłonić go na
    wiatr. Położenie grota decyduje o halsie, którym płyniesz. Żeglowanie na motyla
    wymaga dużej wprawy oraz obserwowania zmian wiatru. Żeglowanie na powyższych kursach,
    wymaga zrozumienia zasad właściwego ustawienia żagli oraz rozmieszczenie ciężaru na
    jachcie.
    ABC żeglowania - od teorii do praktyki żeglarskich ...
    https://puntovita.pl/abc-zeglowania

    16.02.2021 ? Druga ogólna zasada abc żeglarstwa stanowi, że im bardziej od dziobu
    wieje wiatr, tym bardziej żagle powinny być wybrane do osi jachtu, a im bardziej od
    rufy - tym bardziej powinny być poluzowane na burtę.

    5/5(1)

    Podstawy żeglowania | WP abcZdrowie
    https://uroda.abczdrowie.pl/podstawy-zeglowania

    05.09.2013 ? Naucz się kontroli żagli. Najlepsi żeglarze potrafią dopasować
    ustawienia żagli do wiatru i wody. Żagle powinny być stosunkowo płaskie przy bardzo
    lekkim lub bardzo silnym wietrze, pełne podczas umiarkowanego wiatru. Ćwicz celowe
    wywracanie łodzi, w ten sposób będziesz wiedział jak zareagować, gdy wydarzy się to
    bez twojego udziału.

    4,4/5(181)

    Estimated Reading Time: 4 mins

    Baza wiedzy o teorii żeglowania. Teoria żeglowania
    https://www.obozyzeglarskie.com/baza-wiedzy/teoria-z
    eglowania

    Hals - określa sposób, w jaki płynący pod żaglami jacht porusza się w stosunku do
    wiatru. O halsie decyduje ustawienie głównego żagla . Prawy hals jest wtedy, gdy
    wiatr wieje w prawą burtę ( nawietrzną ), a żagiel ustawiony jest na lewej burcie (
    zawietrznej ).

    BTW
    Prace magisterskie moga byc interesujące, ale nie reprezentują stanu wiedzy
    i nie należy się na niego powoływac, gdy mamy dostęp do publikacji naukowych,
    badawczych z calego swiata

  • 68. Data: 2021-12-13 01:03:11
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 13 December 2021 at 00:00:10 UTC+1, a a wrote:

> [...]
    > i nie należy się na niego powoływac, gdy mamy dostęp do publikacji naukowych,
    czytać, nie ględzic w tym Pacanowie

    == Optymalna prędkość obrotów-stosunek gwarantuje, że Turbina kręci tylko z właściwą
    prędkością względem prędkości wiatru. Wolniejszy obrót oznacza, że wiatr przechodzi
    między łopatki turbiny bez wytwarzania energii elektrycznej, natomiast szybszy obrót
    tworzy zawirowania i utrudnia wiatr, zmniejszając skuteczność turbiny.

    https://www.adcov.com/jak-obliczyc-wiatr-predkosci-i
    -rotora-obr-min/

  • 69. Data: 2021-12-13 09:37:50
    Od: WS <L...@c...pl>

    poniedziałek, 13 grudnia 2021 o 00:00:10 UTC+1 mant... napisał(a):

    > Ale to nie ma nic wspólnego z żadnymi żaglówkami

    ma o tyle, że przy wiatrakach twierdzisz, że pracuje połowa, druga nie (a wręcz
    hamuje)
    to tak, jakbys twierdził, że żaglówka może tylko płynąć w zakrasie 180 stopni, np
    wieje z pólnocy , to może płynąć tylko od w kierunku "na poludnie" od linii
    wschód-zachód
    tak by było, gdyby zamiast żagla założyć kawał sztywnej blachy, albo taką pólkulę z
    turbiny Savoniusa.
    a żaglówka spokojnie może płynąć na np. północny-wschód, nie mieszając do tego
    żadnego halsowania, ot ustawia się w tym kierunku i płynie po prostej...
    tak samo w turbinie wykorzystującej profile aerodynamiczne pracują one w kierunku
    powrotnym (oczwiście nie pełnym), co zresztą widać na wykresach moment / kąt do
    wiatru...

    > Sa darmowe kursy żeglarskie przez internet i należy się zapisać

    ;) mam patent, więc nie muszę... a odpowiedzi na te "rewelacje" żeglarskie już sobie
    podaruje ;)
    mogę tylko dodać, że pominąłeś cześć jachtu bez której nie będzie pływał: miecz albo
    kil

  • 70. Data: 2021-12-13 14:47:57
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 13 December 2021 at 09:37:51 UTC+1, WS wrote:

> [...]
    sobie podaruje ;)
    > mogę tylko dodać, że pominąłeś cześć jachtu bez której nie będzie pływał: miecz
    Nie płyń z tymi żaglówkami
    tylko zapisz się na kurs żeglarski i naum się

    ==;) mam patent, więc nie muszę...

    to już go nie masz

    Wirnik wiatraka o osi pionowej obraca sie tylko w jednym kierunku a wynika to z jego
    konstrukcji.
    Czyli strona lewa stawia większy opór dla przepływającego powietrza, a prawa mniejszy
    (albo odwrotnie)

    Jak nadal nie kumasz, to zasłaniamy polowę wirnika, wstawiamy do tunelu
    aerodynamicznego, blokujemy obrót i mierzymy z jaką siłą zatrzymuje wiatr.

    Potem robimy to samo z drugą połową i żyjemy bez deluzji, opierając się na wynikach z
    fizycznego zbadania zjawiska

    Jedna strona hamuje, druga strona napędza obrót

    Usuwamy jedną, tę hamującą połowę i powierzchnia aktywna przekroju poprzecznego
    wirnika zmniejsza się o połowę

    Ale musimy jeszcze odjąc aktywna siłę hamowania, powierzchnią hamującej połówki
    i dlatego przyjmujemy 1/3 za aktywną powierzchnię przekroju, odzyskującą energię
    kinetyczną wiatru.

    Dostępne sa w internecie modele matematyczne wirników pionowych i sa programy do
    symulacji pracy turbiny i łatwo to sprawdzić

    Jak nadal chcesz żyć deluzjami, to należy szukac porady terapeuty ;)
    a nie zajmowac się fizyką turbiny