    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sun, 12 Dec 2021 12:53:47 -0800 (PST)
    Subject: Re: Pionowe Siłownie Wiatrowe - fake 100-lecia
    From: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 12 December 2021 at 21:12:42 UTC+1, ToMasz wrote:
> [...]
    rgia-ekologiczna/alternatywna-energia-z-wiatru/

    > troche z innej strony. gdzieś padło hasło ze gdyby 1% Sahary pokryć
    > panelami słonecznymi to wystarczy energii dla całej europy. może tak,
    > może nie, na pewno Saharze nie zrobi różnicy czy to 1% czy 11%. dlaczego
    > więc tak nie robimy? Bo większym problemem jest transport i
    > magazynowanie tej energii. tak więc możesz całkowicie pominąć sprawność
    > ogniw solarnych i.... wiatraków.
    > O ile dobrze rozumiem to co będzie się działo ze skupem energii
    > elektrycznej po 1 kwietnia 2022, może się okazać że 100W wiatrak zarobi
    > więcej niż 1000w solary. i nigdzie w tym równani nie ma wielkości
> [...]
    Brałem udzial w Sahara Project
    i jak z każdym projektem, należy czasem myśleć
    Sahara to piasek i burze piaskowe i szlifowanie szklanej powierzchni solarów piaskiem
    pustynnym, co dla paneli spolarnych zdrowe nie jest.
    2. Ogniwa solarne sa laminowane do szkła folią EVA
    Ethylene-vinyl acetate
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene-vinyl_acetate

    jest to folia o niskiej temperaturze topnienia
    55-85°C

    co w warunkach upalnej Sahary, jest problemem, gdy pojawi sie efekt soczewkowania
    wydmy i folia zacznie się topić, płynąć, a panel rozwarstwiać stopniowo

    Czyli na Saharę potrzebne sa solary wykonane w innej technologii.

    A dalej infrastruktura energetyczna, sieci energetyczne

    Do Europy nie oplaca się ich budować, bo Europa to zaledwie 500 mln mieszkanców, a
    Afryka wzrośnie do populacji 2 mld i lokalnie skonsumuje wyprodukowaną energię
    solarna bez sakramenckich strat przesyłowych, kosztów infrastrukturalnych i budowy
    podmorskich kabli energetycznych wysokiego napięcia.

    Podobnie zamknięty został fran cuski projekt holowania gór lodowych z Antarktydy do
    Afryki.Tez btrałem w nim udzial i przeliczyulismy koszty, znaleźliśmy holowniki,
    metodę ochrony holowanych gór lodowych przez topieniem górnej warstwy lodu i
    wytypowane zostały juz góry lodowe do holowania, ale problemem jestt, gdzie je
    docholowac do Afryki, do jakiej zatoki, ktrórą będzie można zamknąć i dokonywac
    stopniowej zamiany lodu w słodka wodę, w zamkniętym akwenie.

    Afryka nie ma takich zatok, czyli lód się stopi i wypłynie do morza.

    Czyli 2 hot projects zamknięte i do nich nie powrócimy

    Potem były projekty amerykanskiej agencji energii, szybkiego projektowania i budowy
    hydroelektrowni, gdy obecnie ten czas wynosi 40 lat od zaplanowania, projektu do
    wybudowania

    Potem były projekty odzyskiwania energii fal morskich.
    Tyl;e że jest to energia niskiej gęstości
    i jedyne miejsce dla jej zlokalizowania znalazłem w ciesninach dunskich

    Pozotaje problem utrzymania żeglowności drogi morskiej z Europy w świat, czyli budowy
    zapór i pokonywania ich przez ciężkie statki masowce, kontenerowce ( patrz przełomy
    rzeki Jangcy)

    Zatem cały świat zostal przeskanowany pod względem każdej możliwości pozyskiwania
    energii i to sie realizuje co jest możliwe i daje pożytek, czyli zyski

    Jak kogoś interesuje udział w global challenges, to podam kilka studiowanych obecnie
    projektów