  • 31. Data: 2019-05-20 09:48:28
    Temat: Re: Piorunochron czy przywoływać piorunów?
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 20.05.2019 07:45, Budyń wrote:

    > kiki, narastające zbocze oznacza dokładnie prąd zmienny. Impuls pradu stałego
    działa dokładnie tak jakbys dopasował sinusoidę gdzie zbocze jest tak samo
    narastające.
    > To oznacza ze liczyc to trzeba jak prąd wysokiej częstotliwosci.

    No jak prąd wysokiej częstotliwości ale to dalej tylko jedno zbocze
    prądu stałego. Określa się to jako high energy DC pulse i wcale nie musi
    być sinusem tylko prostą kreską prawie pionową.
    A generuje EMP tylko z powodu przyspieszania ładunków.

    > ale tego nie mozna porównywac bo moc pioruna nie wydziela sie w "druciku" tylko w
    ziemi. Drucik moze i wytrzyma 100x mniej niż piorun ma ale i tak nigdzie nie
    odparuje.

  • 32. Data: 2019-05-20 09:51:54
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 20.05.2019 09:24, Dariusz Dorochowicz wrote:

    > popali jak sobie nie zainstaluje ochronników w instalacjach. Chyba
    > bardziej boimy się wody niż wyładowań.

    Oj, ja zawsze wyłączam z gniazdek :-) Już kilka razu coś straciłem.

  • 33. Data: 2019-05-20 09:56:00
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 20 maja 2019 09:48:36 UTC+2 użytkownik KIKI napisał:

> [...]
    > być sinusem tylko prostą kreską prawie pionową.
    > A generuje EMP tylko z powodu przyspieszania ładunków.

    jasne ze nie jest sinusem. Jest fragmentem "sinusa". I dokładnie te same zasady
    obowiązują jak przy pradzie wysokiej (pionowe zbocze!) częstotliwosci - np.
    ukształtowanie zwodu w ciasny łuk to duża indukcyjność i tam prad, zaledwie jedno
    narastające zbocze, nie zechce pójść i strzeli gdzie indziej jesli bedzie miał
    łatwiej.

    b.

  • 34. Data: 2019-05-20 10:06:56
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 20.05.2019 09:56, Budyń wrote:

> [...]
    narastające zbocze, nie zechce pójść i strzeli gdzie indziej jesli bedzie miał

    Prąd nie wyrobi na zakręcie :-) Ale to nie żart wcale. Czym bardziej
    zagięty drut tym gorzej, tym więcej wypromieniuje energii w przestrzeń.
    Ruch po okręgu ładunków ma moment pędu, który jest ściśle kwantyzowany.
    Czym większy moment pędu tym większa energia EMP na takim załamaniu
    przewodu. Ścieżek się nie robi pod kątem prostym z tych powodów żeby nie
    promieniowały, nie generowały EMI/RFI. A w komputerach pary różnicowe, z
    szybkimi sygnałami, prowadzi się łagodnymi łukami.

  • 35. Data: 2019-05-20 10:11:37
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 19 May 2019 23:49:29 +0200, Jarosław Sokołowski

    > Natura pioruna jest mi dobrze znana. Tu po prostu rozśmieszyła mnie
    > logika, że "pioruny lubią walić w komin, *dlatego* ja sobie komina
    > w chacie nie zrobię".

    To był taki żarcik -- bo oczywiście nie z powodu piorunów nie ma kominów
    (nie ma, bo bo spalinowych smrodów w domu brak) czy anten (na szczęście
    światłowodem będzie szedł NET i TV).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 36. Data: 2019-05-20 10:16:12
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 20.05.2019 09:56, Budyń wrote:

    > jasne ze nie jest sinusem. Jest fragmentem "sinusa". I dokładnie te same zasady
    obowiązują jak przy pradzie wysokiej (pionowe zbocze!) częstotliwosci -

    Ale jest to nadal prąd stały o zmiennym natężeniu :-)
    Bateryjka...potencjometr..żaróweczka... rozładowanie kondensatora ...
    płynie w jedną stronę z różną prędkością.

  • 37. Data: 2019-05-20 10:52:03
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2019-05-20 o 09:51, KIKI pisze:

    > Oj, ja zawsze wyłączam z gniazdek :-) Już kilka razu coś straciłem.

    OK, ja też tak miałem i tak robię w miarę możliwości (chociaż trochę
    różnych ochronników mam), ale tak czy inaczej to pikuś przy pożarze czy
    zalaniu.

    Pozdrawiam

    DD

  • 38. Data: 2019-05-20 10:58:24
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2019-05-20 o 10:16, KIKI pisze:

> [...]
    > Bateryjka...potencjometr..żaróweczka... rozładowanie kondensatora ...
    > płynie w jedną stronę z różną prędkością.

    Ale to się ładnie rozkłada na sinusy (dużo sinusów albo cosinusów - jak
    wolisz) - patrz: transformata Fouriera. Jeżeli jesteś elektronikiem to
    miałeś duże szanse mieć z tym do czynienia.

    Pozdrawiam

    DD

  • 39. Data: 2019-05-20 12:01:52
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2019-05-19 o 19:37, Baczek pisze:
    > Dom do remontu, wyrwało gniazda i kontakty, rozpruło część tynków.

    Masz może fotki jak to wyglądało?

    Pozdrawiam

  • 40. Data: 2019-05-20 12:29:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 20 May 2019 00:28:44 -0700 (PDT),
    Budyń<b...@g...com> wrote:
    > a widziałeś kiedys "odparowany" drut odgromowy czy tez radoś
    > nie wymyślasz?

    Źle postawione pytanie. Moce wyładowań mogą sięgać GW. Nie trudno
    sobie wyobrazić, że wątły drut lub jego większa odcinkowa
    rezystancja na łączeniach może w skrajnych przypadkach gdy
    wyładowanie trwa nieco dłużej ulec odparowaniu. Nikt nie twierdzi że
    musi, ale może. I myk w tym że lepiej uszkodził się on przejmując
    wyładowanie na siebie niż inne przypadkowe przewodniki.

    --
    Marek