  • 31. Data: 2013-04-29 14:28:19
    Temat: Re: Próba wodna
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości
    news:klljmu$6hf$1@news.dialog.net.pl...

    Pisałeś wcześniej, że tynki będą robione.
    Radzę Ci zrobić w ten sposób:
    Wszystkie korki montażowe oraz połączenia gwintowane uszczelnij
    najlepiej nicią Loctite.
    Pozostaw podłączone manometry, napełnij instalację i pozostaw aby się
    ustabilizowały wskazania. Jeżeli następnego dnia ciśnienie nie spadnie
    lub nie wzrośnie zbytnio to zdejmij pokrętło z zaworu, którym
    napełniałeś instalacje i powieś kawałek tekturki, że nie wolno zaworu
    odkręcać, zapisz datę, ciśnienia na monometrach oraz temperaturę. Pewne
    wahania wzrostu lub spadku ciśnienia mogą mieć miejsce i są one związane
    ze zmianami temperatury oraz ewentualnymi poprawkami ułożenia rur, które
    czasami robią tynkarze. Nie powinny być większe jak +/- 1bar.
    Tak pozostawiasz całą instalację na czas tynkowania oraz robienia
    wylewek. Ponieważ roboty te trwają jakiś czas i są robione etapami, a na
    budowie czasami przewija się na zmianę kilka ekip to codziennie będziesz
    mógł skontrolować czy któraś ekipa nie wyrządziła szkody. Niestety
    często bywa, że ekipy budowlane uszkadzają rury rusztowaniami czy też
    przebijając gwoździami montując łaty, chodząc po rurach czy też
    poprawiając ułożenie rur uderzając je młotkiem lub kielnią. Bywa, że
    uszkodzenie rury zostaje uszczelnione tynkiem lub wylewką i przez wiele
    dni czy tygodni po uruchomieniu instalacji nie widać żadnych oznak
    uszkodzenia.
    Ekipie oznajmiasz, że jeżeli ciśnienia na manometrach spadną o więcej
    jak 1bar, ma natychmiast Cię wezwać na budowę w celu ustalenia gdzie
    nastiło rozszczelnienie instalacji i żeby je usunąć.
    Tylko w ten sposób możesz za wczasu usunąć uszkodzenie spowodowane przez
    ekipy na etapie, kiedy jest to możliwe bez demolki domu.
    Jeżeli chodzi o korki montażowe to czasami ekipy potrafią dla własnej
    wygody je wykręcić aby nie mieć utrudnień podczas wyrównywania tynku.
    Należy im kategorycznie zabronić takich praktyk. Zwłaszcza, że przy
    takich praktykach czasami zaprawa dostaje się do rur.
    Możesz im natomiast pozwolić je obciąć tak, aby mogli wyrównać tynk, a
    do korków niech wepchną kawałek papieru lub woreczka foliowego, aby nie
    zostały zapchane tynkiem.
    Takie korki nie muszą wystawać z tynku aby je można było wykręcić. Bez
    najmniejszego problemu później wykręcisz je kluczem imbusowym.

    Oczywiście musisz ekipom przygotować punkt poboru wody, z którego
    mogliby korzystać bez konieczności rozszczelniania instalacji,
    znajdującej się pod ciśnieniem kontrolnym.

  • 32. Data: 2013-04-29 16:18:48
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Grzegorz" <n...@g...pl> napisał w wiadomości

    Przeczytaj to jeszcze raz ze zrozumieniem.

    > Na mój gust to piszesz pierdoły, które nacechowane są dużą demagogią,
    > ponieważ w nowych instalacjach wody użytkowej mieści się raptem kilka
    > litrów wody, a w instalacjach CO najwyżej 20-30 litrów.
    > Do 1m3 jeszcze bardzo daleko. Uwzględnij także łaskawie fakt, że woda
    > służąca do prób, wstępnie już ma pewną ilość rozpuszczonego w sobie
    > powietrza.

    Ty nawet nie wiesz co to proporcja

    > Tu się muszę z Tobą zgodzić, że dalsza nasza dyskusja jest bezsensowana,
    > bo tylko Ci się wydaje, że masz pojęcie o tym, o czym jest dyskusja.
    j.w.

    > Tak będzie najlepiej. Niech każdy sam wyciągnie wnioski czy uwierzyć
    > praktykowi czy teoretykowi.

    * Wiesz co oznacza ta gwiazdka?
    g.

  • 33. Data: 2013-04-29 16:49:09
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Dzięki wielkie za pomoc.
    Mam o tyle komfortowo, że teraz (dzisiaj zaczynają) tynkują hale, a
    socjal za ponad tydzień. Mam więc czas na zrobienie próby, ale fakt -
    muszę zabezpieczyć kurki żeby jakiś patałach nie zrobił mi kuku
    ponownie. (instalacja jest tylko w socjalu)

    Zaślepki są małe - niewiele wystają ze ściany, więc nie ma sensu ich
    obcinać, dadzą sobie rady jak sądzę.

    Instalację zostawiamy nabitą, aby można było w każdej chwili znaleźć
    "kto jest mokry" ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 34. Data: 2013-05-02 12:45:02
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    >Jakie parametry są dopuszczalne przy takiej próbie?
    >Instalacja została nabita do 6.5bar, wczoraj tak widziałem.
    >Dzisiaj pozostało może 0.5bar, czyli gdzieś ucieka.

    >Jak było/powinno być u was?

    Ale o jaką instalację Ci chodzi? Wody użytkowej?

    U mnie instalację wody użytkowej nabito wodą do 6 barów. Po dobie ciśnienie
    spadło do 5,7 bara, po kolejnej dobie jeszcze o kilka dziesiątek. Jednak
    nigdzie nie było żadnych wycieków. Jeśli coś byłoby nie tak, to już po kilku
    godzinach zauważyłbyś bardzo wyraźny spadek ciśnienia.

    Zaś instalację ogrzewania z racji zbliżającej się zimy nabito nie wodą, lecz
    powietrzem. Nie pamiętam jakie było ciśnienie (bodajże 4 bary), ale przez
    jakieś 2 miesiące nie spadło nawet o 0,1 bara. Spodziewałem się, że
    powietrze jednak z czasem ujdzie...

  • 35. Data: 2013-05-02 16:51:17
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:kltg56$kfo$1@usenet.news.interia.pl...
> [...]
    > powietrzem. Nie pamiętam jakie było ciśnienie (bodajże 4 bary), ale przez
    > jakieś 2 miesiące nie spadło nawet o 0,1 bara. Spodziewałem się, że

    Bardzo ciekawe spostrzeżenie.
    Wynika z niego, że instalacja "nabita" jednorodnym czynnikiem zachowuje
    się zupełnie inaczej niż napełniona wodą i przy pozostawieniu bąbla
    powietrza.
    Sprawa była dla mnie na tyle intrygująca, że zaglądnąłem do tabel
    fizycznych.
    I co z nich wynika?
    Jeśli pustą instalację napełnimy wodą do 6 bar to z równań gazowych wynika,
    że pozostały korek powietrza będzie zajmował 1/6 jej pierwotnej objętości
    czyli 16,66%. Rozpuszczalność powietrza w wodzie przy tym ciśnieniu wynosi
    160 litrów /m3,
    Trzy tym ciśnieniu 16,66% pierwotnej objętości powietrza z instalacji
    znika rozpuszczając się w wodzie (wszystko policzone dla 10 st.C)

    Jakie będzie ciśnienie wynikowe?
    Zależność nie jest linowa i trzeba by to liczyć metodą kolejnych przybliżeń.

    A podnoszone przez mojego adwersarza tak głośno inne czynniki, mające
    zdaniem ich autora wpływ na pomiar ciśnienia?
    -wsp. rozszerzalności wody = 10 do minus szóstej (!) potęgi /K
    Inne materiały z których się wykonuje instalacje - podobnie...
    To są zmiany objętości tego rzędu.
    To wartości pomijalne w porównaniu ze zmianą objętości układu w wyniku
    rozpuszczania gazu w wodzie.

    Inaczej mówiąc: gdyby instalację w której jest 20% wolnego miejsca
    wypełnionego powietrzem dobić do 5 bar to korek powietrza powinien
    się rozpuścić w tej objętości wody która jest w instalacji.
    Ze względu na to na podstawie wyłącznie wskazań manometru
    nie można wywnioskować, że instalacja jest nieszczelna.
    Po spadu ciśnienia należy instalację dopełnić i obserwować dalej
    wskazania manometru. Jeśli spadek ciśnienia po każdym
    dopełnieniu będzie co raz to mniejszy to instalacja jest szczelna.
    Przy instalacji nieszczelnej ciśnienie będzie spadało w mniej więcej
    w te same okolice.
    pzdr
    g.

  • 36. Data: 2013-05-03 16:43:30
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

> [...]
    > wypełnionego powietrzem dobić do 5 bar to korek powietrza powinien
    > się rozpuścić w tej objętości wody która jest w instalacji.

    Znów popełniasz błąd, bo uważasz, że "korek powietrzny" cały się
    rozpuści w wodzie.
    Niestety ten korek się nie rozpuści, ponieważ wraz z rozpuszczaniem
    powietrza i ubywaniem go w poduszcze powietrznej, zacznie spadać
    ciśnienie w instalacji, a tym samym będzie się zmniejszać
    rozpuszczalność powietrza w wodzie.
    W efekcie tego ciśnienie spadnie do poziomu, w którym woda nasyci się
    powietrzem i ten poziom ciśnienia będzie się utrzymywał na stałym
    poziomie. O tm zjawisku cały czas piszę.

> [...]
    > wskazania manometru. Jeśli spadek ciśnienia po każdym
    > dopełnieniu będzie co raz to mniejszy to instalacja jest szczelna.

    Po nasyceniu się wody powietrzem, ciśnienie się unormuje i przestanie
    dalej spadać. Jeżeli taki stan będzie się utrzymywał i nie spadnie o
    określoną normami wartość w określonym czasie to uznaje się inastalację
    za szczelną.

  • 37. Data: 2013-05-03 17:46:01
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Na pewne sprawy jesteś wyjatkowo odporny.
    Trzymasz się swojej tezy jak pijany płotu.

    Aha, i jeszcze jedno:
    -nie przypisuj sobie autorstwa tego co ja napisalem.

    *) ta gwiazdka jest dla Ciebie.
    g.

  • 38. Data: 2013-05-03 18:14:18
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    [...]
    > Znów popełniasz błąd, bo uważasz, że "korek powietrzny" cały się
    > rozpuści w wodzie.

    Nic nie uważam i nie Ty będziesz moim cenzorem!

> [...]
    > dalej spadać. Jeżeli taki stan będzie się utrzymywał i nie spadnie o
    > określoną normami wartość w określonym czasie to uznaje się inastalację

    Twojej szczególnej uwadze (na co nalegam) polecam akapit pierwszy
    mojego autorstwa i akapit ostatni przez Ciebie napisany.

    Nie udawaj, że nie wiesz o co w tym wątku chodzi.
    Całym swoim autorytetem głośno udowadniałeś, że rozpuszczalność
    powietrza w wodzie ma co najwyżej taki wpływ na zmianę ciśnienia w
    instalacji
    jak zmiana tego ciśnienia pod wpływem zmian rozszerzalności cieplnej.

    Poniżej wklejam to co napisałeś by Ci pamięć odświeżyć

    ""
    [...]
    Po trzecie, rozpuszczalność powietrza w wodzie jest niewielka i
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ograniczona tzw. stanem nasycenia. Po osiągnieciu stanu nasycenia,
    więcej powietrza w wodzie się nie rozpuści. Stan nasycenia zależny jest
    od ciśnienia oraz temperatury wody.

    Po czwarte, w wodzie mającej kontakt z atmosferą ziemską zawsze znajdują
    się rozpuszczone gazy, które dążą do stanu nasycenia tej wody. Tłocząc
    wodę z instalacji wodociągowej czy też ze studni do instalacji podczas
    prób szczelności, ta woda już posiada rozpuszczone w sobie gazy. Tak
    więc nie jest to woda całkowicie odgazowana, ale woda, która już ma w
    sobie rozpuszczoną pewną ilość gazów.

    Po piąte, rozpuszczalność gazów w wodzie rośnie wraz ze wzrostem
    ciśnienia, ale niestety maleje wraz ze wzrostem temperatury. Woda
    tłoczona z ziemi czy to ze studni czy też z wodociągów ma temperaturę
    nie przekraczającą 10 stopni Celsjusza. Temperatura tej wody
    pozostającej w instalacji wzrasta do temperatury otoczenia - obecnie od
    ok. 15-25 stopni Celsjusza. Zatem wzrost rozpuszczalności gazów w wodzie
    ~~~~~~
    wraz ze wzrostem ciśnienia jest częściowo niwelowany wzrostem
    ~~~~~~
    temperatury wody. Ponadto wraz ze wzrostem temperatury zarówno woda jak
    ~~~~~~
    i gazy zwiększają swoją objętość, co przy stałej ich objętości oznacza
    ~~~~~~
    wzrost ciśnienia.
    W efekcie tych wszystkich zjawisk, rozpuszczalność gazów w wodzie ma
    ~~
    niewielki wpływ na zmianę ciśnienia w instalacji. Zazwyczaj jest wręcz
    ~~
    odwrotnie, że ciśnienie w szczelnej instalacji po 24 godzina wzrasta.
    ~~

    [...]

    Po szóste, wszelie procedury badań szczelności uwzględniają spadek
    ciśnienia spowodowany rozpuszczalnością gazów. Co ciekawsze im więcej
    jest gazu w instalacji tym mniejszy jest wpływ rozpuszczalności gazów, a
    tym bardziej ciśnienie rośnie, ponieważ woda jak i gazy rozszerzają się
    wraz ze wzrostem temperatury.

    Po siódme na wszelkie spadki ciśnienia mają największy wpływ
    uszczelnienia. Uszczelnienia przy pomocy pakuł są wodoszczelne, ale nie
    są gazoszczelne o ile nie zastosowano specjalnych past do instalacji
    gazowych lub uniwersalnych (tj. do gazów i wody). I to właśnie dlatego
    powinno się unikać powietrza w instalacji, anie dlatego, że powietrze
    się rozpuszcza w wodzie tak jak to stwierdził Jacek i czego Ty tak
    bezsensownie bronisz.
    "

    *)

    g.

  • 39. Data: 2013-05-03 22:46:20
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

> [...]
    > wodzie
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~
    > wraz ze wzrostem ciśnienia jest częściowo niwelowany wzrostem
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~
    > temperatury wody. Ponadto wraz ze wzrostem temperatury zarówno woda
    > jak
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~
    > i gazy zwiększają swoją objętość, co przy stałej ich objętości oznacza
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~
    > wzrost ciśnienia.
    > W efekcie tych wszystkich zjawisk, rozpuszczalność gazów w wodzie ma
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~
    > niewielki wpływ na zmianę ciśnienia w instalacji. Zazwyczaj jest wręcz
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~
    > odwrotnie, że ciśnienie w szczelnej instalacji po 24 godzina wzrasta.
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~

> [...]
    > się rozpuszcza w wodzie tak jak to stwierdził Jacek i czego Ty tak
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Grzegorzu! Myślisz, że ktokolwiek będzie czytał Twoją beletrystykę? :)

    Co do Twoich wywodów to świadczą one tylko i wyłącznie o Twojej
    niewiedzy i niemożliwości zrozumienia podstawowych praw fizyki lub też o
    lekceważeniu interlokutorów.

    To jak zachowa się instalacja po jej napełnieniu wodą (czy ciśnienie
    wzrośnie czy też zmaleje) zależy od kilku czynników: temperatury
    początkowej wody i powietrza, temperatury końcowej wody i powietrza,
    która zazwyczaj równa jet temperaturze otoczenia, ilości wody w
    instalacji oraz ilości uwięzionego w instalacji powietrza. To czy
    ciśnienie wzrośnie czy też zmaleje zależy od tego, który z czynników
    fizycznych tj. rozpuszczalność powietrza czy też wzrost ciśnienia pod
    wpływem rozszerzalności cieplnej będzie miał większy wpływ.
    Pisałem wcześniej, że ZAZWYCZAJ po 24 godzinach od napełnienia
    instalacji, ciśnienie wzrasta.
    Myślę, że Twój problem leży w tym, że Ty nie rozumiesz co oznacza słowo
    ZAZWYCZAJ i nie jesteś w stanie zrozumieć lub też nie chcesz zrozumieć
    co pisze ktoś inny.

    Wybacz, albo jesteś aż tak ograniczony, albo też jesteś aż tak nadętym

    Jeżeli jeszcze tego nie zrozumiałeś to wyjaśniam Ci po raz oststni, że
    podczas prób szczelności jakie przewprowadza większość instalatorów i
    kiedy instalacja jest szczelna, po napełnieniu instalacji wodą,
    ciśnienie może spaść do pewnej wartości, na której się zatrzyma, może
    także stać w miejscu, ale ZAZWYCZAJ delikatnie wzrasta.
    Twoje wyobrażenia nie mają tu żadnego znaczenia.

    Natomiast swoje gwiazdeczki możesz sobie wsadzić ...

  • 40. Data: 2013-05-04 00:32:43
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > Co do Twoich wywodów to świadczą one tylko i wyłącznie o Twojej
    > niewiedzy i niemożliwości zrozumienia podstawowych praw fizyki lub też o
    > lekceważeniu interlokutorów.

    Jesteś arogantem. Wysylasz takie tezy a sam nic nigdy nie policzyłeś.

> [...]
    > Myślę, że Twój problem leży w tym, że Ty nie rozumiesz co oznacza słowo
    > ZAZWYCZAJ i nie jesteś w stanie zrozumieć lub też nie chcesz zrozumieć

    A ja jestem pewien, że twój problem leży w tym, iż w swoim pozaszkolnym
    dorosłym już życiu jesteś szczęśliwy, że matematykę i fizykę masz już
    za sobą.
    (nie przedstawiłeś nawet jednego rachunku)

> [...]
    > także stać w miejscu, ale ZAZWYCZAJ delikatnie wzrasta.
    > Twoje wyobrażenia nie mają tu żadnego znaczenia.

    Nigdy nie odpowiedziałeś jednak "ile".
    Słowo "może" i "zazwyczaj" są tu zwyczajnym wykrętem. Zastępują one
    Tobie odpowiedzialność za to co piszesz.
    Analiza jakościowa ma sens jedynie przed opracowaniem problemu
    od strony ilościowej. Tego było jednak ponad Twoje siły.
    W miejsce rachunków włączasz swoje gadanie.

    Ty zaś jesteś przykładem człowieka który nie wie jak działa to czym się
    od lat zajmuje zawodowo. Wymyślasz różne teorie a nie wiesz nawet
    jaki one mogą mieć wpływ na wynik końcowy.
    Świadczy to o szacunku do wykonywanej pracy.
    Taki z ciebie fachowiec jak matematyk.
    Nadajesz się jedynie do pilnowania manometru gdyż Ciebie zastąpi ktoś
    kto nie miał do szkoły pod górę, ktoś kto nim zacznie szukać przecieku
    to coś policzy a wynik zrozumie.

    *)