eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniePytanie po otrzymaniu nakazu demontażu wentylatora w łazience. › Pytanie po otrzymaniu nakazu demontażu wentylatora w łazience.
    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Pytanie po otrzymaniu nakazu demontażu wentylatora w łazience.
    Date: Thu, 25 Aug 2011 13:29:50 +0200

    Witajcie.

    Otrzymano od Spółdzielni Mieszkaniowej pismo, dotyczące "wykonania
    zaleceń po przeprowadzonym przeglądzie przewodów kominowych".

    Wyjątki z pisma:

    W nawiązaniu do protokołu z okresowej kontroli przewodów kominowych
    prosimy o niezwłoczny demontaż wentylatoru (błąd w piśmie, nie mój) z
    wylotu przewodu kominowego ... w łazience. (...)
    Nie dopuszcza się równoczesnego stosowania w pomieszczeniach wentylacji
    mechanicznej i grawitacyjne. (literówka w piśmie)
    (...) Przewody kominowe nie są przystosowane ... Duży wyrzut powietrza z
    lokalu ... skutkuje powstaniem podćiśnienia i ściąganiem powietrza (...)

    Opis sytuacji:
    Blok mieszkalny z "wielkiej płyty", z czasów "gierkowskich". Pięć
    kondygnacji bez windy.
    Mieszkanie "z wentylatorem" jest na ostatnim piętrze.
    Wentylator jest w ślepej łazience. Jest to jakiś łazienkowy Vents o
    niezbyt dużej wydajności (sam go szukałem).

    W mieszkaniu jest kuchnia z oknem, w niej piecyk gazowy wody
    przepływowej dla kuchni i łazienki oraz dodatkowa kratka wentylacyjna
    (do innego przewodu, niż w łazience).

    Więcej wentylacji w mieszkaniu (jeszcze 2 pokoje) nie ma.

    Byłem przy remoncie tegoż mieszkania i dwóch poniżej. Każda łazienka na
    piętrze 1, 3 i 4 ma w innym miejscu kratkę wentylacyjną. Nie wiem, jak
    na parterze i II piętrze. Może być, że któreś z nich łączy się do tego
    samego przewodu kominowego. Przewód jest głęboki (wpadł mi kawałek tynku
    przy montażu wentylatora - długo go było słychać). Jednak "obcych"
    dźwięków z innego mieszkania nie słyszałem.

    Wentylator był montowany minimum 3, najprawdopodobniej 4 lata temu. Było
    już kilka kontroli - żadna nie miała zastrzeżeń.

    Mieszkanie własnościowe - ale to chyba nie ma nic do rzeczy.

    Przed montażem wentylatora (który zresztą chodzi dość rzadko) w łazience
    była wilgoć. Teraz jest dobrze.

    Jeszcze jedno:
    włączenie wentylatora, nawet na kilkadziesiąt minut, przy zamkniętych
    oknach, nie powoduje "cofki" z kratki w kuchni - sprawdzone zresztą
    przez kominiarza jakieś 2 lata temu.

    Ze wszystkimi sąsiadami żyjemy na przyjacielskiej stopie - nie chciałbym
    też nikomu robić kłopotu, jeśli rzeczywiście jest wspólny przewód kominowy.

    Pytanie:
    Czy jest (jaka?) podstawa prawna do nakazu demontażu?
    Pismo podaje tylko PN-83/B-03430/Az3 pkt 4.2 ("Nie dopuszcza się
    równoczesnego stosowania w pomieszczeniach wentylacji mechanicznej i
    grawitacyjnej"). Jak interpretować "w pomieszczeniach"? Codzi o jedno
    pomieszczenie, czy całe mieszkanie?

    Czy przepisy budowlane dopuszczają (aktualnie chyba już nie) wspólne
    ciągi wentylacyjne?
    Bo od strony technicznej chyba jest nierealne (nawet, jeśli przepisy tak
    nakazują), aby Spółdzielnia wykonała (zmieniła, przerobiła) ciągi
    kominowe tak, aby każdy lokal miał osobny.

    Nie chcę walczyć ze Spółdzielnią, chcę tylko wiedzieć, co i jak.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.