  • 1. Data: 2011-08-25 11:29:50
    Temat: Pytanie po otrzymaniu nakazu demontażu wentylatora w łazience.
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Otrzymano od Spółdzielni Mieszkaniowej pismo, dotyczące "wykonania
    zaleceń po przeprowadzonym przeglądzie przewodów kominowych".

    Wyjątki z pisma:

    W nawiązaniu do protokołu z okresowej kontroli przewodów kominowych
    prosimy o niezwłoczny demontaż wentylatoru (błąd w piśmie, nie mój) z
    wylotu przewodu kominowego ... w łazience. (...)
    Nie dopuszcza się równoczesnego stosowania w pomieszczeniach wentylacji
    mechanicznej i grawitacyjne. (literówka w piśmie)
    (...) Przewody kominowe nie są przystosowane ... Duży wyrzut powietrza z
    lokalu ... skutkuje powstaniem podćiśnienia i ściąganiem powietrza (...)

    Opis sytuacji:
    Blok mieszkalny z "wielkiej płyty", z czasów "gierkowskich". Pięć
    kondygnacji bez windy.
    Mieszkanie "z wentylatorem" jest na ostatnim piętrze.
    Wentylator jest w ślepej łazience. Jest to jakiś łazienkowy Vents o
    niezbyt dużej wydajności (sam go szukałem).

    W mieszkaniu jest kuchnia z oknem, w niej piecyk gazowy wody
    przepływowej dla kuchni i łazienki oraz dodatkowa kratka wentylacyjna
    (do innego przewodu, niż w łazience).

    Więcej wentylacji w mieszkaniu (jeszcze 2 pokoje) nie ma.

    Byłem przy remoncie tegoż mieszkania i dwóch poniżej. Każda łazienka na
    piętrze 1, 3 i 4 ma w innym miejscu kratkę wentylacyjną. Nie wiem, jak
    na parterze i II piętrze. Może być, że któreś z nich łączy się do tego
    samego przewodu kominowego. Przewód jest głęboki (wpadł mi kawałek tynku
    przy montażu wentylatora - długo go było słychać). Jednak "obcych"
    dźwięków z innego mieszkania nie słyszałem.

    Wentylator był montowany minimum 3, najprawdopodobniej 4 lata temu. Było
    już kilka kontroli - żadna nie miała zastrzeżeń.

    Mieszkanie własnościowe - ale to chyba nie ma nic do rzeczy.

    Przed montażem wentylatora (który zresztą chodzi dość rzadko) w łazience
    była wilgoć. Teraz jest dobrze.

    Jeszcze jedno:
    włączenie wentylatora, nawet na kilkadziesiąt minut, przy zamkniętych
    oknach, nie powoduje "cofki" z kratki w kuchni - sprawdzone zresztą
    przez kominiarza jakieś 2 lata temu.

    Ze wszystkimi sąsiadami żyjemy na przyjacielskiej stopie - nie chciałbym
    też nikomu robić kłopotu, jeśli rzeczywiście jest wspólny przewód kominowy.

    Pytanie:
    Czy jest (jaka?) podstawa prawna do nakazu demontażu?
    Pismo podaje tylko PN-83/B-03430/Az3 pkt 4.2 ("Nie dopuszcza się
    równoczesnego stosowania w pomieszczeniach wentylacji mechanicznej i
    grawitacyjnej"). Jak interpretować "w pomieszczeniach"? Codzi o jedno
    pomieszczenie, czy całe mieszkanie?

    Czy przepisy budowlane dopuszczają (aktualnie chyba już nie) wspólne
    ciągi wentylacyjne?
    Bo od strony technicznej chyba jest nierealne (nawet, jeśli przepisy tak
    nakazują), aby Spółdzielnia wykonała (zmieniła, przerobiła) ciągi
    kominowe tak, aby każdy lokal miał osobny.

    Nie chcę walczyć ze Spółdzielnią, chcę tylko wiedzieć, co i jak.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 2. Data: 2011-08-25 12:26:34
    Od: "janko walski" <j...@o...com.pl>

    > Nie chcę walczyć ze Spółdzielnią, chcę tylko wiedzieć, co i jak.

    Ale może spowodować "cofkę" z piecyka gazowego własnego lub poprzez
    zaciągnięcie spalin od strony dachu poprzez kanał wentylacyjny, co może
    zakończyć się śmiercią na skutek zaczadzenia (zatrucie czadem, czyli
    tlenkiem węgla).
    Miałem taki przypadek nawet w rodzinie. Tu wentylator znajdował się w
    kuchni, a zaczadzona osoba w łazience.
    Na szczęście w porę przyszła pomoc i osobę udało się uratować. Gdyby
    potrwało to kilka minut dłużej to napewno tej osoby nie udałoby się
    uratować.
    Ponadto w drzwiach łazienkowych powinna się znajdować kratka nawiewowa o
    odpowiedniej powierzchni przelotu.
    Tak więc nie patrz tylko na podstawy prawne i normy, ale zrób to dla
    własnego bezpieczeństwa.
    Tysiąc razy będzie wszystko OK, ale za 1001 ktoś może umrzeć.

    Problemy te nasilają się po wymianie okien na nowe, które są bardziej
    szczelne.

    Nie chcę też straszyć, ale z piecykami na ostatnich kondygnacjach bywają
    problemy za sprawą zbyt którkiego odcinka komina spalinowego, w którym jest
    zbyt słaby ciąg tzw. "cug". Przez to często spaliny potrafią się cofać i
    dlatego na tych kondygnacjach zaleca się stosowanie piecyków z zamkniętą
    komorą spalania tzw. piecyki turbo, które zasysają powietrze do spalania z
    zewnątrz i wyrzucają spaliny poprzez specjalną podwójną rurę z nierdzewki, a
    obieg powietrza i spalin jest wymuszony wentylatorem.

  • 3. Data: 2011-08-25 14:14:39
    Od: Twat <n...@o...pl>

    W dniu 2011-08-25 13:29, Adam pisze:
    > Witajcie.

    Mam identyczną sytuację tylko parter, zamontowałem wentylator po tym jak
    w upalne dni robiła się cofka i śmierdziało od np zdechłego ptaka
    rozkładającego się w kominie(pobliżu). Przy pierwszej kontroli była
    uwaga żeby zdemontować bo niebezpieczne, bo co drugie piętro ma wspólny
    komin i fakt jak sąsiad dwa piętra wyżej zmarł i zaczął się rozkładać to
    smród był okropny w moim mieszkaniu

    Ja wszystkie kontrole spółdzielni praktycznie olewam i nie wpuszczam ale
    wentylator zdemontowałem.

  • 4. Data: 2011-08-25 15:03:10
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 25 Aug 2011 13:29:50 +0200, Adam napisał(a):

> [...]
    > równoczesnego stosowania w pomieszczeniach wentylacji mechanicznej i
    > grawitacyjnej"). Jak interpretować "w pomieszczeniach"? Codzi o jedno

    Tak.

    > Czy przepisy budowlane dopuszczają (aktualnie chyba już nie) wspólne
    > ciągi wentylacyjne?

    Aktualne nie.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 5. Data: 2011-08-26 09:35:57
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    przewodów kominowych
> [...]
    > Nie dopuszcza się równoczesnego stosowania w pomieszczeniach wentylacji
    > mechanicznej i grawitacyjne. (literówka w piśmie)

    Wszystko pieknie, cofki, prawo itp - tez tak miałem.
    Ale bez wentylatora w łażience jest grzyb, smiedzi i wilgoć - bo w lecie
    wentylacja prawie nie działa (okna plastykowe, ale w lecie uchylone, nawet
    wtedy nie działa)

    Napisałem do spółdzielni, że wentylator zdemontuję, oczywiście, ale w takim
    razie żądam że spółdzielnia zgodnie z prawem zagwarantuje mi odpowiednią
    wentylację zgodnie z prawem i udokumentuje to odpowiednimi pomiarami - co w
    moim przypadku jest niemożliwe bo na etapie budowy/projektowania developer
    poszedl bo kosztach.

    Od razu pisma się skończyły.

    MS