    From: "GREGOR" <g...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Blok i przymarzanie ściany=grzyb?
    Date: Thu, 29 Mar 2012 22:13:15 +0200

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:jksfn6$anq$1@inews.gazeta.pl...
    > Chodzi o nowe mieszkanie (6 letni blok TBS), w którym pojawił się grzybek.
    > Mieszkanie na ostatnim piętrze pojawił się grzyb przy suficie w narożniku.
    > Według mnie przymarza, prawdopodobnie klasyczny błąd ocieplenia
    > szczytowych ścian, po kontroli
    > pracowników spółdzielni, stwierdzili ze zamykana jest wentylacja i
    > mieszkanie
    > jest źle wietrzone.
    >
    > Pożyczałem znajomej pirometr której problem dotyczy, ewidentnie jest to
    > najchłodniejsza ściana w miejscu grzybka.
    > Szkoda, że mrozów nie ma teraz ostrych, to nie widać różnicy temp dużej,
> [...]

    Ta komisja ze spółdzielni robiła jakieś pomiary? Jakie? Poprosimy o wyniki.

    Twoje pomiary też są enignatyczne. Wiemy tylko, że ściana jest
    najzimniejsza.

    Aby mieć konkrety należy wykonać pomiary:

    - temperatura pomieszczenia
    - wilgotnośc względna pomieszczenia
    - średnia temperatura "grzyba", najlepiej termogram

    dodatkowo:
    - temperatura zewnętrzna
    - wilgotność zewnętrzna
    - siła i kierunek wiatru
    - ciśnienie
    - wielkość i rodzaj opadów

    Te dane wraz z termogramem są wystarczające do analizy i ew. reklamacji w
    spółdzielni.
    Grzyb może być wynikiem złej izolacji lub zawilgocenia przegrody od strony
    zewnętrznej.

    Można także wykonać pomiary porównawcze w podobnych lokalach (niżej, wyżej)
    oraz lokalach wewnętrznych (średnia temperatura przegrody
    zewnętrznej/wewnętrznej).

    Grzyb pojawia się w miejscach, w których długotrwale osiągamy tzw. punkt
    rosy.
    Dla temperatury wewnętrznej 20C punkt rosy osiągamy przy wilgotności i
    temperaturze przegrody:

    70% - 14C
    60% - 12C
    50% - 9C
    40% - 6C
    30% - 2C

    Wyższe wartości wilgotności osiągniemy w kuchni i łazince.
    Poproszę o określenie w którym pomiszczeniu mamy problem z grzybem.

    Nawt jak założymy wilgotność 60%, to punkt rozy występuje przy 12C, czyli
    przegroda jest o 8C zimniejsza od powietrza.
    To wystarcza do wszczęcia postępowania wyjaśniającego i interwencji
    spółdzielni.

    Najlepiej wykonać badanie termowizyjne wewnętrzne i zewnętrzne, a raport
    przedstawić w spółdzielni.

    Docelowo konieczne będzie odkrywka izolacji lub wziernikowanie celem
    określenia punktu przeciekanie,
    ale to już sprawa wykonawcy poprawiającego fuszerkę.

    Pozdrawiam
    GREGOR
    www.xmsg.pl