  • Data: 2011-07-28 07:19:16
    Temat: Re: Budowa - domku przez szerszenie
    Od: "PioPio" <e...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > IMO w przeciwieństwie do os są bardziej niebezpieczne. Nie jest
    > problemem jak Cie jeden dziabnie, co innego jak zacznie dziabać reszta.
    > Zgadniesz co im może odpalić? Na moją głowę powinien się tym zająć
    > specjalista...od przesiedlania takich stworzeń.

    Za Wikipedią: Pszczoły używają jadu do odganiania ssaków nawet tak dużych jak
    borsuki i niedźwiedzie od zapasów miodu zgromadzonych w ulu, szerszenie
    używają jadu do polowania na owady, a więc ich jad może być znacznie słabszy,
    jeden szerszeń potrafi wstrzyknąć mniej niż 0,2 mg jadu za każdym użądleniem.
    Statystyki wykazują, że dawka śmiertelna jadu szerszeni to od 10[10] do 90
    mg[11] jadu na każdy kilogram ciała, a więc potrzeba przeciętnie kilkuset
    użądleń, aby zabić człowieka, ponieważ jednak tylko około 1/10 roju (liczącego
    zazwyczaj kilkaset owadów) atakuje i żądli, liczba ta w praktyce zostaje
    bardzo rzadko osiągnięta. Zazwyczaj szerszenie są mniej agresywne od os i
    trudniej je sprowokować do ataku. Nie mają naturalnych wrogów i w terenie
    ignorują człowieka. Nawet przebywanie w pobliżu ich kolonii nie jest
    niebezpieczne, pod warunkiem, że nie ingeruje się fizycznie w ich gniazdo.

    A tak z własnych obserwacji - ja mam gniazdo szerszeni w starym drewnianym
    domku z tyłu i powiem szczerze, że zauważyłem dopiero jak ktoś mi pokazał.
    Kosiłem trawę obok, pewnie nawet przez przypadek kilka razy puknąłem w tą
    ścianę na której mają gniazdo i żadnej agresji nie zauważyłem. Trochę straszą
    swoim wyglądem i rozmiarem ale tak gdyby nie to to można by je uznac za
    potulne baranki.
    Osy za to wciskają się prawie do wszystkiego i są o wiele bardziej molestujące.