    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: Ciepła woda
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    <lu17f7$dsc$1@node1.news.atman.pl> <1...@m...org>
    <lu3tn7$8cb$1@node1.news.atman.pl>
    Date: Tue, 2 Sep 2014 11:16:23 +0200

    Tue, 2 Sep 2014 10:04:55 +0200, Ergie

    > Nie jest martwy. To tak jak z urlopem masz prawo do urlopu ale nie masz
    > obowiązku w tym czasie leżeć brzuchem do góry - możesz np. remontować
    > mieszkanie. Masz mieć zapewnioną możliwość że jak zechcesz to poleci woda o
    > temperaturze 55 stopni ale wcale nie musisz ciągle takiej chcieć.

    Ergie, z całym szcunkiem, ale to co robisz to jest zwyczajne naciąganie
    jasnego jak słońce przepisu. Jest mowa, że instalacja na ujęciu wody (czyt.
    odkręcajac sam kurek ciepłej wody) ZAWSZE ma zapewniać temperaturę 55-60sC.
    Dlatego trzeba dobrze ocenić ilość zużywanej przez domowników wody ew.
    odpowiednio ją ogrzewać, taka woda z kranu ma polecieć nie później niż x
    czasu od odkręcenia kurka. To jest w zasadzie koniec tematu bez jałowego
    rozdrabniania się.

    > Gdyby chodziło o nakaz używania cieplejszej wody

    Nie chodzi o nakaz UŻYWANIA tak gorącej wody, tylko nakaz UTRZYMANIA danej
    temperatury na ujęciu GORĄCEJ wody, a co za tym idzie w instalacji GORĄCEJ
    wody. To co się dzieje na "baterii" i że MOŻNA tam uzyskać dowolną
    temperaturę mieszając wodę nie ma już najmniejszego znaczenia i nie jest w
    sprzeczności z tym przepisem.

    > Sens tego przepisu jest taki że jak jakiś deweloper postawi dom w którym z
    > kranu leci 40 stopni to można dochodzić naprawy gwarancyjnej.

    To nie jest sens tego przepisu. No, pośrednio, tak. Ale i tak wszystko się
    rozbija o tę przeklętą legionellę, choć większość nie zdaje sobie z tego
    sprawy.

    > Tak samo jak jakiś partacz zrobi instalację w domu na rurkach 1/2 cala bez
    > otulin i jeszcze je skryzuje (co tu jeden kretyn sugerował) to mimo, że w
    > zasobniku będzie odpowiednia temperatura to z kranu poleci niższa i będzie
    > go można pociągnąć do odpowiedzialności.

    No właśnie, jeśli gorąca woda nie poleci w określonym czasie, świadczy to o
    spartolonej instalacji, która jest podatna na rozwój legionelli, a
    konkretnie mogącej już zagrażać człowiekowi ilości tej bakterii -- i to
    jest GŁÓWNĄ podstawą do reklamacji, tj. sprowadzenie przez wykonawcę
    zagrożenia na zdrowie użytkownika. Choć oczywiście wszyscy będą pieklić się
    o to, że nie mają wystarczająco szybko, ew. wystarczająco ciepłej, wody --
    choć w przepisie jest tyle a tyle -- bo nie wiedzą po co ten przepis w
    ogóle jest.

    Mam taką "koleżankę", co przez półtora roku prowadziłą batalię ze
    spółdzielnią (Żyrardów), bo mierzyła sobie czas od odkręcenia kurka ciepłej
    wody i zanim woda gorąca poleciała, przekraczało to AFAIR 3 minuty. Walka
    była słuszna z mojej storny.

    Tymczasem później okazało się, że przecież ona ma liczniki i płaci za
    ciepłą wodę, odkręca kurek ciepłej wody, a dostaje przez 3 minuty letnią. W
    OGÓLE nie kojarzyła tego z dużo większym problemem jaki nad nią wisiał, tj.
    legionellą. W końcu spółdzielnia nie mogąc jej zadowolić i znieść
    przesyłanych co tydzień pism, odkupiła od niej mieszkanie. ROTFL :D

    > a w sprawie legionelli niczego nie zmienia to czy ciągle będzie 70 stopni czy
    > np. raz na tydzień przez kilka godzin. Kotły gazowe mają nawet specjalne
    > programy na tę okoliczność.

    Ale ludzie tutaj zaprzeczają w ogóle konieczności wygrzewania instalacji
    choćby okresowo, ba, nie potrzebują nawet tych minimalnych 55sC w bojlerze
    twierdząc, że nie ma zagrożenia i można grzać wodę na gotowo do 45. To jest
    paranoja, zwłaszcza jak się czyta koguta chrzaniącego coś o wodzie w
    basenach i jeziorach.

    > Nie z lenistwa a z braku potrzeby. Skoro nie chorujesz to po co szukać
    > potencjalnych przyczyn choroby której nie masz?

    Ja akurat grzeję cały czas bojler do 65. Na wyjściu zawsze mam powyżej 55.
    Czyli zgodnie z normą gwarantującą ukatrupienie większości bakterii do
    stężenia, które nie będzie stanowić zagrożenia dla domowników. Poza tym
    mam, niestety, tylko wannę i nawet jeśli się "prysznicuję" zazwyczaj nie
    tworzę tak dużego areozolu jak to ma miejsce pod klasycznymi prysznicami.
    Zagrożenie mam mizerne, stąd masz rację -- nie mam potrzeby szukać problemu
    tam gdzie go nie ma.

    --
    Pozdor Myjk