    From: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Cis na żywopłot [NTG?]
    Date: Thu, 22 Apr 2010 15:14:23 +0200

    > E tam luzak, po prostu o tym wiedziałem! Miałem dobrego profesora na
    > studiach( przedmiot botanika) Nie wiem czy nasienie jest trawione w układzie
    > pokarmowym człowieka, więc wypluwałem "pestki" Ptaki nie trawią nasion
    > cisa - widziałem w odchodach ptaków całe niestrawione nasiona. Po przejściu
    > prez przewód pok. ptaka dopiero kiełkują!

    aha, i gryzonie też nie trawią, a człowiek już podobno tak :-(

    > O tym to ja wiem - np niektórzy tak "identyfikują" grzyby :) jak ślimaki
    > jedzą to jadalne :) a to nieprawda.
    > Jakubie może masz linki do stron www na temat toksyczności roślin, tylko
    > bardziej wiarygodnych, a nie przepisanych z "kobiecych pisemek"

    no niestety, akurat w necie chyba rzeczywiście nie ma nic ciekawego,
    przynajmniej po polsku. Gdzieś mam jakieś zapomniane podręczniki
    toksykologii i zielarstwa, z których pochodzi większość moich informacji
    na ten temat.

    > Interesuje mnie np toksyczność owoców kaliny (Viburnum opulus), bo jako
    > dziecko byłem karmiony owocami zasypanymi cukrem jako lekarstwo na
    > przeziębienie. A gdzieś czytałem że są trujące

    akurat o kalinie wiem niewiele, podejrzewam że może z nią być tak jak z
    owocami bzu czarnego, które zawierają dość toksyczne glikozydy,
    rozkładające się jednakowoż bez śladu po dłuższym przechowywaniu albo
    obróbce termicznej.
    Nie znam najnowszych badań czy odp. literatury, ale tak jakoś mi się
    wydaje, że co do szczegółów (jak np. dokładna zawartość toksyn w różnych
    częściach roślin w zależności od pory roku, sposoby i skuteczność ich
    rozkładu czy usuwania itp.) botanicy i lekarze mają dość ograniczoną
    wiedzę, nie są to po prostu wiadomości szczególnie dla nich ciekawe czy
    istotne. Więc z ich znalezieniem może być problem...