  • Data: 2017-12-30 15:32:13
    Temat: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 30.12.2017 o 10:46, Marek pisze:
    > Ostatnio byłem świadkiem takiej dyskusji w markecie budowlanym przy
    > piecach, jeden przekonywał drugiego, ze stare grube żeliwny grzejniki są
    > lepsze od nowych cienkich bo "trzymają długo ciepło".
    Z punktu widzenia fizyki to jest bez znaczenia. Natomiast ma znaczenie,
    jak ktoś użytkuje ogrzewanie ze zmienną temperaturą nastawioną.
    Jako (nie)szczęśliwy właściciel instalacji c.o. o pojemności 300 litrów
    wody byłem w Niemczech, gdzie gość miał nastawioną temperaturę niską na
    14 stopni (teraz to się eco nazywa). Objętość wody w obiegu miał rzędu
    kilkudziesięciu litrów. Po wejściu do domu przełączył z 14 na 20 stopni
    i za 5 minut kaloryfery grzały, aż miło.
    Ten sam numer u mnie przy 300 litrach zajmował ponad pół godziny.
    Jak ktoś ma nastawioną temperaturę mniej więcej na stałym poziomie, to
    nie odczuje zalety małej ilości wody w obiegu.
    Jeszcze jedno: duża zdolnośc do akumulacji ciepła, czy też bezwładność,
    jak kto woli wynika nie z materiału grzejnika a z ilości wody. Ciepło
    właściwe stali/żeliwa to ledwo 460 J/kg x K a wody 4200, czyli prawie 10
    razy więcej.
    Jacek