    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Co można zmieniać w projekcie w trakcie budowy
    Date: Wed, 17 Jun 2009 10:49:01 +0200

    Bartosz Augustyniak pisze:
    > Witajcie!
    [..]

    > - Kombinują z fundamentem żeby lać w gruncie (suchym, piaszczystym) i to co
    > nad grunt murować z bloczków. Ja już w zasadzie się z tą koncepcją
    > pogodziłem, oni co prawda mysla nad innymi opcjami. Wszyscy w okolicy taką
    > koncepcję przyjeli. Bardzo zły pomysł czy tylko zły

    Ja sobie to przeliczyłem... U mnie też tak chcieli, ale wyszło mi, że...

    1. betonu poszłoby ze dwa-trzy razy więcej, więc już tu się nie opłaca.
    Lepiej zapłacić ludziom za szalowanie i w tartaku za dechy, niż
    przepłacać ilość betonu. U mnie z szacowanych wg projektu ok 50 m3,
    zrobiłoby się ze 150 jak nie więcej. Różnica spora... :-).

    2. jak zrobisz ławę tak jak stoi w projekcie, to masz pewność, że
    stanowi ona dobre oparcie dla budynku. Jest stopa - u mnie 30 x 50 cm, a
    na tym ściana - czy lana, czy murowana. Jak zalejesz w grunt, to nie
    zrobisz takiej szerokości, jaka być powinna i nośność samego fundamentu
    też masz nie bardzo przewidywalną... to zresztą zależy od gruntu na
    jakim budujesz i warunków terenowych.

    3. ławę zrobioną jak należy możesz też jak należy zazbroić. Wiązanie
    prętów, zaginanie... wszystkiego możesz dobrze przypilnować. Jak
    zalejesz beton do gruntu, to zbrojenie po prostu wrzucisz i już go nie
    powiążesz, bo będziesz właził do głębokiego i wąskiego wykopu, żeby Ci
    się obsypał...? :-)

    4. problem z zaizolowaniem takiej ławy/fundamentu. Jak chcesz zaizolować
    przeciwwilgociowo pionowo taki fundament? Będziesz odkopywał ten grunt?
    Uzyskana po takim laniu powierzchnia nie będzie równa i nie będzie
    nadawała się ani do ocieplenia, ani do sensownego smarowania... Jak
    ściana będzie równa, to zrobisz wszystko jak należy i to bez problemu.

    5. Gdybyś tak potrzebował zdrenować budynek... Przy fundamentach lanych
    prosto w grunt też tego nie zrobisz jak się należy - trzeba wszystko
    odkopywać, a kto Ci to zrobi...?

    Ja sobie policzyłem, że fundament zrobiony wg projektu - głęboki i
    szeroki wykop, ława o wymiarach 30 x 50, izolacja pozioma, ok 130 m2
    ścian fundamentowych lanych, i do tego drenaż i wszelkie izolacje oraz
    zasypanie tego fundamentu wewnątrz, wcale mnie drożej nie wyjdzien niż
    jakbym robił 'na skróty' i lał w grunt. Będzie przynajmniej zrobione
    dobrze i nie trzeba będzie się bać, że coś potem puści.

    pozdrawiam
    robercik-us