  • Data: 2012-05-31 20:39:03
    Temat: Re: Co zrobic z szambem?
    Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 30 Maj, 22:43, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > też jestem za...
    >
    > moglibyśmy wtedy brać 400 zł za punkt i odwalać spokojnie byle jaką chałę.
    > Korporacja by nasz chroniła.

    My, partacze, odwalalibyśmy za was o połowę taniej 333-)

    PS. "Słowo "partacz" (pochodzące od łacińskiego a parte paternitatis-
    poza cechem) oznaczało rzemieślnika, który z różnych powodów nie
    znalazł się w cechu. Mógł być zbyt biedny, aby wnieść opłaty cechowe,
    mógł także mieć swój warsztat w jurydyce (osadzie prywatnej położonej
    w bezpośredniej bliskości miasta, wyłączonej spod prawa miejskiego) i
    produkować pod osłoną magnata, właściciela owego miejsca. Wyroby
    partaczy były konkurencyjne pod względem ceny, a często były równie
    dobrej jakości jak wyroby cechowe. Powodowało to liczne konflikty
    między rzemieślnikami, którzy byli poddanie ścisłym cechowym
    regulacjom, a tymi którzy byli od nich wolni."
    http://czywiesz.pl/historia/240288,Czy-wiesz--ze-par
    taczami-nazywano-rzemieslnikow-nie-nalezacych-do-cec
    how-.html