    From: Bożena <n...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Czy da się sprzedać odpady szklane typu słoiki butelki
    Date: Mon, 28 May 2012 15:15:13 +0200
    <jpvf5v$kjj$1@inews.gazeta.pl>
    <4fc34496$0$1297$65785112@news.neostrada.pl>

    "Ghost" <g...@e...pl> wrote in message
    news:4fc34496$0$1297$65785112@news.neostrada.pl...
    | Użytkownik "Bożena" <n...@g...com> napisał w wiadomości

    | Uwielbiam, "mylisz pojecia" - najczesciej slysze to od urzednikow.

    Czy już się mam obrazić? Bo jakoś nie wiem...

    | Domyslam sie, ze sugerujesz, iz napisalem, ze bedzie za darmo. Klopot w
    tym,
    | ze mylisz pojecia.

    Czyżbyś był urzędnikiem? :P

    Nie, nie sugeruję, iż napisałes, ze będzie za darmo.
    Nie chodziło mi o cenę, a tylko o to czy kontenery będą _ogólnodostępne_ bez
    ograniczeń dla każdego czy nie.
    Za darmo nic nie ma (zauważ, że w przypadku 1-szym napisałam słowo "darmowe"
    w cudzysłowie), jest tylko różnica z którego portfela jest płacone:
    - w przypadku 1-szym proces organizuje i _opłaca gmina_ czyli np. z podatków
    lub chociażby z pieniędzy za posegregowane odpady itp., kotenery są
    _dostępne dla każdego_
    - w przypadku 2-gim _płacą wyłącznie mieszkańcy_ danego np. bloku/osiedla,
    więc mieszkańcy mają te _kontenery na wyłączność_, spokojnie mogą je
    zamknąć i nikt nie będzie mógł im nic powiedzieć.

    | BTW Nie, nie bedzie podrzucania smieci, o to wlasnie chodzi w calym tym
    | zamieszaniu. <...>

    Niestety się nie zgodzę.
    Gdyby miało być, jak piszesz, to wywóz śmieci byłby dla wszystkich (w tym
    także dla mieszkańców bloków czy osiedli prywatnych) darmowy tzn. wszelkie
    koszta ponosiłaby gmina - a to zbyt piękne, aby było realne. Niezależnie od
    tego, któ będzie zarządzał biznesem wywozu śmieci, opłaty pozostaną, więc w
    temacie możliwości podrzucania śmieci nic się nie zmieni.

    Tzn. w przypadku 1-szym taki proces z definicji nie może mieć miejsca -
    wszystkie kontenery są ogólnodostępne i opłacone przez gminę, a z sąsiedniej
    gminy, raczej nikt śmieci nie powiezie (choć to też byłoby podrzucanie :)).

    Zaś w 2-gim przypadku jak najbardziej zostanie po staremu. Dorzucenie do
    takego "prywatnego" kontenera śmieci przez kogoś, kto nie mieszka na w tym
    bloku czy na osiedlu (czytaj nie płaci za wywóz tych śmieci) jest właśnie
    podrzucaniem śmieci. I nie ma żadnego znaczenia, że w obu przypadkach
    kontenery będą wywożone/obsługiwane przez tę samą firmę zarządzaną przez
    gminę.
    Tak samo jak np. w domkach jednorodzinnych, gdzie każda rodzina zawiera
    osobną umowę z firmą "śmieciową", a sąsiad wyrzucałby swoje śmiecie do
    kontenerka innego sąsiada, zamiast do swojego. Średnio uczciwe, prawda?

    Bożena.