    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Fri, 3 Oct 2014 15:47:08 -0700 (PDT)
    <542efef6$0$3157$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <8...@g...com>
    <0...@g...com>
    Subject: Re: Czy już grzejecie ?
    From: k...@g...com

    W dniu sobota, 4 października 2014 00:07:59 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    startuje to smarowanie jest niedostateczne. Myk polega na tym że sprężarka śrubowa i
    tłokowa w sprężarkach klimatyzacyjnych ma lekki rozruch bo startuje bez obciążenia.

    > Masz racje - ale w pompach ciepla uzywa sie sprezarki spiralnej -
    >
    > tutaj praktycznie nie ma zadnego tarcia i koniecznosci smarowania. W
    >
    > komorze sprezania nie ma w ogole oleju - dlatego ta sprezarka jest tak
    >
    > bardzo "zywotna" (i niestety droga) :)
    >
    > pozdr.
    >

    > --
    >
    > Adam Sz.

    Sprężarka spiralna ze względu na sposób działania powinna być wieczna. Nic się w niej
    z niczym nie styka. Ale napędzana jest od silnika. A silnik ma łożyska. Jakie by nie
    były i jaka dobrze smarowane to się zużywają. I luzy na osi powodują że super
    dokładnie wykonana spirala zaczyna się wycierać. Prawidłowe działanie takich
    sprężarek oparte jest na niewyobrażalnie małych dla zwykłego człowieka luzach. Jak
    się łożyska wyrobią to spirale zaczną się dotykać i wycierać. Wzrośnie strumień
    zwrotny i sprawność sprężarki spadnie. Przy tolerancjach jakie występują w takich
    sprężarkach problemem zaczyna być temperatura. Przy zimnej i rozgrzanej są inne luzy.
    I wybrany jest jakiś kompromis żeby przy zimnym starcie sprężarka chodziła
    bezdotykowo a przy temperaturze nominalnej nie stawała ze względu na brak luzu na
    łożyskach. Normalny człowiek może po rachunkach za prąd wyczaić ze sprężarka jest do
    wyrzucenia. Bo jak wzrosną luzy to ona dalej będzie działała tylko wolniej będzie
    pompowała. Prosty przykład. Lodówka sztuka nówka nie śmigana włącza się zdecydowanie
    rzadziej niż taka co przepracowała kilkadziesiąt tysięcy godzin. Izolacja w niej się
    nie popsuła. Jak miałem manię wykorzystywania sprężarek lodówkowych do napędu
    urządzeń jakie budowałem to na nowej sprężarce się nadziałem na minę. Zawsze używałem
    z demobilu. Działały doskonale przy prostych filtrach powietrza. Raz kupiłem nową
    sprężarkę i się co chwila zacierał tłok. Ciśnienie robiła zdecydowanie szybciej niż
    stare. Dopiero jak od kilkukrotnego rozbierania i szlifowania zatarcia na tłoku
    papierem ściernym się zrobił większy liz po przestała się zacierać, ale i wolniej
    pompowała powietrze.