    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Wed, 13 Mar 2013 05:01:27 -0700 (PDT)
    <f...@g...com>
    <51406351$0$26703$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Czy warto dzi si budowa ?
    From: k...@g...com

    W dniu środa, 13 marca 2013 12:30:22 UTC+1 użytkownik wolim napisał:
> [...]
    okaże się że niewiele się pomyliłem. Po rozliczeniu na 40 lat koszt amortyzacji
    działki wyniesie 60 złotych miesięcznie. Błąd mniejszy niż 10%, według mnie
    dopuszczalny. Pomiędzy daje się kupić a ile normalnie trzeba zapłacić jest spora
    różnica. Nie wszyscy mają szczęście do tanich zakupów. Przy wyliczeniu jakie
    zastosowałem okazje nie wchodzą w grę.

    > Ty stosujesz jakąś dziwną matematykę, zaiste.

    W czym dziwną. Przyjąłem że trzeba podzielić koszt zbudowania domu przez ilość lat
    jaka została do przeżycia. Dale to ekwiwalent czynszu. Dawno temu dom można było
    traktować jako lokatę kapitału. Po zbudowaniu bardzo zyskiwał na wartości. Z wpisów w
    temacie wynika że nie warto kupować używanych domów, czyli ze ich wartość jako towaru
    bardzo spadła. Za 25 lat wskutek sytuacji demograficznej jaka jest w Polsce ich
    wartość jeszcze spadnie. Do tego pojawi się duża ilość domów budowanych dzisiaj.
    Czyli że będą pięćdziesięcio i dwudziesto pięcio letnie do wyboru. W przeciągu
    trzydziestu lat dom przestał być dobrą lokatą kapitału a stał się towarem rynkowym
    mającym zaspokoić potrzeby mieszkaniowe. Jeśli z samochodami zadziałał ten sam
    mechanizm to z domami też zadziała. Kiedyś nowy samochód kosztował na wolnym rynku 3
    krotną cenę urzędową. Dzisiaj w dzień po wyprowadzeniu z salonu jest kilka procent
    tańszy. A kilkuletni podobnej klasy kosztuje 20% ceny nowego.