  • Data: 2011-06-20 09:25:22
    Temat: Re: Czym zabezpieczyc boazerie z modrzewia? Nie lakierem!
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    > Mozesz sprobowac malowania szklem wodnym ale nie wiem co sie z drewnem
    > stanie. To jest propozycja bardzo w ciemno.

    i rzeczywiście. Szkło wodne jest mocno alkaliczne, więc spowoduje
    wybielenie i sporowacenie drewna. Poza tym po wyschnięciu wcale nie jest
    takie estetyczne.... Kiedyś było używane w teatrach do doraźnego
    zabezpieczania drewnianych dekoracji przed ogniem. Wyłącznie w miejscach
    niewidocznych ;-)
    A co do meritum -obstawiam że ten tajemniczy specyfik to było coś w
    rodzaju caponu - rzadkiego roztworu nitrocelulozy w acetonie
    (śmierdzący) albo jakimś estrze (względnie bezwonny). Wsiąka nieźle, po
    wyschnięciu jest praktycznie niewidoczny i na jakiś czas zabezpiecza
    przed szarzeniem. Jeśli nie wchodzi w grę, jedyne co zostaje to roztwór
    wosku w terpentynie balsamicznej. Po wyschnięciu i porządnym przetarciu
    flanelą też jest niewidoczny, a przynajmniej ładnie pachnie ;-).
    Tym niemniej modrzew sam w sobie jest bardzo odporny i we wnętrzach
    raczej nie zmienia koloru. Jeśli do tej pory nie ściemniał/zszarzał, to
    myślę że lepiej to zostawić jak było.