    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ELEKTRYCY ! - podpowiedzcie :) Różnicówka a kotłownia
    Date: Thu, 2 Apr 2009 13:36:05 +0200
    <gq844s$dkc$1@news.onet.pl> <gq8qud$399$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <gq8v5f$nnn$2@news.wp.pl> <gq924s$eld$1@news3.onet>
    <gqba60$8k0$1@news.wp.pl> <gqbe26$sji$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <gqbspi$kj3$3@news.wp.pl> <gqco84$t2v$1@node2.news.atman.pl>
    <gqe4cc$34t$2@news.wp.pl> <gqf2q4$48n$1@node1.news.atman.pl>
    <gqghcp$hh9$3@news.wp.pl> <gqgmao$3a6$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <gqh9pf$3j2$1@news.wp.pl> <gqi00l$5j0$1@inews.gazeta.pl>
    <gqm3fr$3f3$1@news.wp.pl> <gqm8oj$mnd$1@inews.gazeta.pl>
    <gqr2v5$73v$1@news.wp.pl> <gqr9d6$nos$1@inews.gazeta.pl>
    <gr0p8n$hgk$1@news.wp.pl>

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości
    news:gr0p8n$hgk$1@news.wp.pl...

    > każde przepięcie wyindukowane czy nie na liniach L/N zostanie "ścięte"
    > przez jakiekolwiek zabezpieczenie przepięciowe zamontowane na tych
    > przewodach i ja nie widzę żadnego sensownego powodu dla którego należało
    > by te przepięcia ścinać do PE?:O)

    Przeczytaj jeszcze raz to co napisałem.
    Czytaj do skutku, aż zrozumiesz :)

    > tylko nie popadaj w skrajność ze na przewodach w domu z eteru będą się
    > indukowały kilowolty, bo u mnie na biurki leży widelec nie podłączony do
    > PE oraz żednej różnicówki i filtruf i aż starach kotleta nabić!:O)
    > acha, dla w.cz. wszystko posiada spore rezystancje, pojemności i
    > indukcyjności:O)

    > same przewody L/N wprowadzają indukcyjności, pojemności i rezystancję
    > (liniowe i nieliniowe)

    Tyle, że wartości indukcyjności i pojemności przewodów w sosunku do tych
    samych parametów zabezpoieczeń jest bardzo mała. Tak, część częstotliwości
    oraz zakłóceń i przepięć zostanie wytłumione na przewodach. Ale pozostają
    jeszcze zakłócenia i przepięcia, których nie powstrzyma indukcyjność i
    pojemności instalacji, ani także nie jest w stanie przechwycić
    zabezpieczenie przepięciowe przed różnicówkami.

    > haha, bardzo ciekawi mnie skąd to niby zaindukuje się z eteru napięcia o
    > tej samej polaryzacji na przewodach L i N a o przeciwnej polaryzacji w
    > stosunku do PE (cuda tuska siakieś ?:O)

    Instalacje nie są idealnie symetryczne. Część instalacji może w ogóle nie
    mieć PE, a w innych miejscach jest.
    Poza tym przedłużacze bez PE iraz same odbiorniki w drugiej klasie.

    > bo jak na mnie jak z eteru zaindukują się jakieś drobmne przepięcia to
    > będą miały identyczny potencjał na wszystkich przewodach i ani niczego nie
    > przepalą, ani nigdzie nie będą w "stanie popłynąć"

    Poczytaj na temat Impulsu elektro-magnetycznego EMP, albo jego odmiany LEMP
    powodowanych przez wyładowania atmosferyczne. Tylko nie na Wikipedii, bo tam
    prawie nic nie ma na ten temat, lecz poszukaj prac dyplomowych oraz
    opracowań laboratoriów.
    Gdybyś zapewnił przewodom idealną symetrię oraz prawie zerową odległość
    pomiędzy żyłami to mogło by tak być. Jednak zauważ, że instalacje często nie
    są symetryczne, a i same urządzenia także.

    > ale ja ci cały czas tłumaczę że zabezpiecznia do PE wstawia się tylko w
    > miejscu wejścia instalacji do budynku w celu ochrony tej instalacji przed
    > przepięciami pochodziącymi z zewnatrz (trzepnie piorunuf po
    > napowietrznycyh liniach elektrycznych tak popularnych w naszym kraju:O)
    > natomiast zabezpieczenia przed przepięciami generowanymi przez same
    > odbiorniki wewnątrz budynku powinny być eliminowane prtzez zabezpieczenia
    > między L/N bo inaczej będą generowały upływy do PE i zakłucały działanie
    > ochrony przeciwporażeniowej

    Dom mieszkalny i instalacja w tym domu to nie szpital. Tu nikt nie tworzy
    instalacji separowanych.
    Ochrona w tych instalacjach polega na odprowadzaniu ładunków przepięć do
    ziemii poprzez PE.
    Nie przyrównuj tych instalacji i nie mieszaj ich zasad działania.
    Myślę, że na nasłuchałeś się na temat instalacji w szpitalch, z których
    wyciągnąłeś błędne wnioski.