  • Data: 2010-10-20 19:21:17
    Temat: Re: Gaz kontra prąd
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-10-20 16:40, ŁC pisze:
    > Witam!
    >
    > Na fali ostatnio przewijających się wątków o cenach nośników energii
    > chciałem zapytać czy ktoś pokusił się o rzetelną kalkulację kosztów
    > inwestycjnych i później ogrzewania dla domu jednorodzinnego?
    > Bo mając w nieodległej perspektywie budowę domu naprawdę ciekaw jestem
    > takiej analizy.

    Cytując własną tabelkę:
    Paliwo Wartość kaloryczna Cena jednostki Sprawność
    urządzenia Koszt GJ
    Ekogroszek 26 MJ/kg 0,70 zł 0,85 31,67 zł
    Gaz GZ50 36 MJ/m3 1,89 zł 0,95 55,26 zł
    Gaz GZ50 36 MJ/m4 1,89 zł 1 52,50 zł
    Propan 46 MJ/kg 3,60 zł 0,95 82,38 zł
    Propan 46 MJ/kg 3,60 zł 1 78,26 zł
    Drewno - dąb 18,4 MJ/kg 0,2975 0,6 26,95 zł
    Olej opałowy 43 MJ/kg 3,2 0,95 78,34 zł
    Prąd G11 1 kWh 0,48 1 133,33 zł
    Prąd G12 1 kWh 0,41 1 113,89 zł

    Teraz wszystko zależy dla jakiego domu będziemy liczyli, bo np dla gazu
    GZ50, czy prądu to cena maleje wraz ze zużyciem.
    Ja szacowałem dom 150m2, ocieplony.
    Cena prądu jak widać ok 100% ceny gazu.
    Jeśli dom będzie znacząco mniejszy to cena instalacji będzie się
    zmieniała bo np mały domek z kilkoma pomieszczeniami cena grzejników
    elektrycznych + okablowanie (wbrew pozorom sporo kosztujące) będzie dużo
    taniej niż kocioł gazowy, rozdzielacze, rurki itp.
    Jednak dla dużego domu to liczba grzejników elektrycznych musi być spora
    i wtedy cena kotła nie będzie mocno wpływać na cały koszt, bo rozłoży
    się na dużą ilość grzejników, gdzie grzejnik wodny jest sporo tańszy od
    elektrycznego.
    Jak masz wielki dom np powyżej 400m2 to i pompa ciepła zacznie się opłacać.
    Czyli kosztorys to by trzeba pod konkretny dom robić i nie znajdziesz
    prostej zależności.

    BR
    Igus'