    From: "Aleksander" <f...@f...fake>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Grubość styropianu - ściana fundamentowa
    Date: Thu, 14 Oct 2010 20:42:46 +0200

    > Wow, 4 stopnie !!!
    > To fascynujące skąd taka temperatura ?

    Czy ja wiem czy wow - mnie czytanie postów tak nie emocjonuje,
    ale niech Ci będzie :)

    > Czyli wg Ciebie jak wykopiemy ziemiankę to w środku będzie 4C ?

    No mniej więcej.

    > Jak do tego dodamy, że od góry znajduje się poważny element osłaniający od
    > wyziębiania to ja nie założyłbym się, że będzie mniej niż 10C od strony
    > gruntu.

    Osłaniający - owszem - ale mi chodzi o okrągły rok - nie jak na dworze
    jest -20 czy -15... ale również jak jest 5, 10, 15 i więcej stopni.

    Temperatura gruntu generalnie przez cały rok jest stała (od pewnego poziomu).

    Dlatego wylewki podłóg / posadzek robimy na styropianie.
    Dlatego, aby zimny grunt nie wychładzał nam domu / podłóg.
    Skoro zatem odgrodzimy dom od gruntu warstwą styropianu, to specjalnie
    nam sie ten grunt od domu nie ogrzeje.

    Skoro grunt stykając się z podłogą ją wychładza, to niby czemu miałby
    nie wychładzać fundamentu ? Robi to okrągły rok.

    Oczywiście - przy temperaturach minus ileś tam, sensowne jest dawanie
    styropianu od strony zewnętrznej do jakiegoś rozsądnego poziomu
    przemarzania gruntu - w zeszłą mroźną zimę grunt prawie w ogóle nie
    przemarzł (mniej niż na jedną łopatę) - ale to zasługa dużej ilości
    śniegu (przynajmniej w mazowieckim)

    Ja tylko zwróciłem uwagę, że skoro ocieplamy od zewnątrz, to warto
    zwrócić uwagę, że od wewnątrz fundament nam się wychładza przez cały
    okrągły rok, niezależnie od temp. zewnętrznej.

    Więc skoro mamy możliwość i fanaberię, to jasne, że warto ocieplić
    fundament - nawet ławę - a najlepiej, jakby dało się jeszcze
    ocieplić ławę od spodu, na okrągło :) - wówczas na pewno żaden
    grzyb nam na ścianach nie urośnie ;)