    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ile ciepla generuje szambo?
    Date: Thu, 8 Jan 2009 22:48:32 +0100

    > Witam,
    > Czy szambo (jego cieplo) mozna wykorzystac jako dolne zrodlo ciepla?
    > Zastanawiam sie czy mozna wykorzystac to (cieplo z szamba) do
    > wstepnego
    > ogrzania powietrza zasysanego z zewnatrz przez rekuperator.
    >
    > Ciekawi mnie czy cos takiego ma prawo zadzialac?

    Powiem krótko - gówno jest, a nie cieplo :)))
    Zarty zartami. Szmbo to raczej niewiele wytwarza ciepla, a jezeli juz to
    napewno nie uzyskuje ilosci, która mozna by bylo ogrzac rekuperator.
    Jednak mozna wykorzystywac do podgrzewania biogaz, który wytwarza sie
    podczas fermentacji i to rozwiazanie zapewne da o wiele wiecej ciepla.
    Co zas sie tyczy wstepnego ogrzewania rekuperatora to raczej bym sugerowal
    nad wykorzystaniem ciepla geotermalnego.
    Coraz bardziej popularne sa instalacje, które przepuszczaja powietrze przez
    ziemie/piach (zamiast wody w rurach), które nastepnie moze byc kierowane do
    ukladów wentylacyjnych. Co ciekawe, tego typu uklady umozliwiaja w okresie
    zimowym wstepne ogrzanie powietrza do kilku stopni powyzej zera. Zas latem
    zchlodzenie. Ponadto nawilzaja powietrze. Klimatyzacja prawie za friko.