  • 1. Data: 2009-01-08 21:28:11
    Temat: Ile ciepla generuje szambo?
    Od: Rudolf <a...@w...pl>

    Witam,
    Czy szambo (jego cieplo) mozna wykorzystac jako dolne zrodlo ciepla?
    Zastanawiam sie czy mozna wykorzystac to (cieplo z szamba) do
    wstepnego
    ogrzania powietrza zasysanego z zewnatrz przez rekuperator.

    Ciekawi mnie czy cos takiego ma prawo zadzialac?

    pozdrawiam
    Tomasz

  • 2. Data: 2009-01-08 21:48:32
    Temat: Re: Ile ciepla generuje szambo?
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > wstepnego
    > ogrzania powietrza zasysanego z zewnatrz przez rekuperator.
    >
    > Ciekawi mnie czy cos takiego ma prawo zadzialac?

    Powiem krótko - gówno jest, a nie cieplo :)))
    Zarty zartami. Szmbo to raczej niewiele wytwarza ciepla, a jezeli juz to
    napewno nie uzyskuje ilosci, która mozna by bylo ogrzac rekuperator.
    Jednak mozna wykorzystywac do podgrzewania biogaz, który wytwarza sie
    podczas fermentacji i to rozwiazanie zapewne da o wiele wiecej ciepla.
    Co zas sie tyczy wstepnego ogrzewania rekuperatora to raczej bym sugerowal
    nad wykorzystaniem ciepla geotermalnego.
    Coraz bardziej popularne sa instalacje, które przepuszczaja powietrze przez
    ziemie/piach (zamiast wody w rurach), które nastepnie moze byc kierowane do
    ukladów wentylacyjnych. Co ciekawe, tego typu uklady umozliwiaja w okresie
    zimowym wstepne ogrzanie powietrza do kilku stopni powyzej zera. Zas latem
    zchlodzenie. Ponadto nawilzaja powietrze. Klimatyzacja prawie za friko.

  • 3. Data: 2009-01-08 22:51:18
    Od: "rv" <redakcja_V@dupa_A_nie.gazeta.pl>

    ja czytalem ze oplot okraglego szamba
    rurakami PE z glikolem dosc duzo odciaga ciepla,
    choc sam uwazam ze lepiej to cieplo
    byloby pozyskiwac z rur odplywowych
    jeszcze w budynku - mniej rurek, odplywy sa nieraz bardzo cieple;

  • 4. Data: 2009-01-09 00:32:59
    Od: a...@g...com

    On 8 Sty, 22:28, Rudolf <a...@w...pl> wrote:
> [...]
    > wstepnego
    > ogrzania powietrza zasysanego z zewnatrz przez rekuperator.
    >
    > Ciekawi mnie czy cos takiego ma prawo zadzialac?

    Moze i ma, ale szambo Ci moze zamarznac. A wtedy szambonurek nie
    bedzie mogl w nim zanurkowac i powstanie problem ;D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2009-01-09 13:43:10
    Od: "Decter" <decter(wytnij)@op.pl>

    Koniecznie trzeba sprawdzić . Nawet jak nie będzie cieplej to wrażenia
    zapachowe - bezcenne.

  • 6. Data: 2009-01-09 15:58:45
    Od: a...@g...com

    On 9 Sty, 14:43, "Decter" <decter(wytnij)@op.pl> wrote:

    >     Koniecznie trzeba sprawdzić . Nawet jak nie będzie cieplej to wrażenia
    > zapachowe - bezcenne.

    Dolne zrodlo to z reguly roztwor glikolu krazacy w obiegu zamknietym w
    rurze PE. Wiec wrazen zapachowych nie bedzie zadnych, nawet jakbys ta
    rure wsadzil bezposrednio do szamba.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2009-01-09 16:00:32
    Od: a...@g...com

    On 9 Sty, 16:58, a...@g...com wrote:

    > Dolne zrodlo to z reguly roztwor glikolu krazacy w obiegu zamknietym w
    > rurze PE. Wiec wrazen zapachowych nie bedzie zadnych, nawet jakbys ta
    > rure wsadzil bezposrednio do szamba.

    A, autor pisal o dolnym zrodle dla rekuperatora - czyli GWC. Jezeli to
    wariant "rurowy" to rzeczywiscie moze byc kiepsko;) Jezeli wariant z
    wymiennikiem woda-powietrze to spoko.

    Eh kurde - walnalem sie majzlem miedzy oczy, wygladam jak bokser po
    walce i nie zauwazam wszystkiego dokladnie ;D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2009-01-09 22:34:26
    Od: Rudolf <a...@w...pl>

    > A, autor pisal o dolnym zrodle dla rekuperatora - czyli GWC. Jezeli to
    > wariant "rurowy" to rzeczywiscie moze byc kiepsko;) Jezeli wariant z
    > wymiennikiem woda-powietrze to spoko.

    Oczywiscie medium w postaci wody/glikolu.

  • 9. Data: 2009-01-10 00:39:05
    Od: a...@g...com

    On 9 Sty, 23:34, Rudolf <a...@w...pl> wrote:

    > Oczywiscie medium w postaci wody/glikolu.

    Byly dyskusje na ten temat na forum muratora i wyszlo - ze jednak sie
    nie oplaci (wlasnie ze wzgledu na mozliwosc zamarzania szamba). Napisz
    lepiej, jaki / skad / za ile / gdzie kupiles / zrobiles / zamierzasz
    kupic / zrobic ten wymiennik ciecz/powietrze, bo jak dla mnie to
    jedyny sensowny GWC jest - terenu mam pod dostatkiem, rury tanie,
    koparke mam za grosze, tylko poki co nie interesowalem sie
    wymiennikiem :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.