    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ile ciepła zmagazynuje bojler 240litrów
    Date: Wed, 16 Jan 2013 21:43:37 +0100
    <kd1g3b$tbo$1@news.task.gda.pl> <o...@l...harvard.local>
    <50f57ad5$0$1230$65785112@news.neostrada.pl>
    <o...@l...harvard.local>
    <50f5edbc$0$26700$65785112@news.neostrada.pl>
    <o...@l...harvard.local>
    <50f6ef3c$0$1301$65785112@news.neostrada.pl>

    Dnia 16-01-2013 o 19:20:04 rumcajs <o...@r...com> napisał(a):

    > Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk"
    > Wentylator pracuje praktycznie cały czas - modulowana jest moc tego
    > wentylatora. Przy rozpalaniu pracuje na max, później w zależności od
    > potrzeb. Praca kotła z buforem jest trochę inna niż bez bufora. Nie
    > zależy nam na jak najdłuższym utrzymywaniu ognia, ale na jak
    > najefektywniejszym spaleniu wsadu.
    >
    > To rozumię, że chodzi o najefektywniejsze spalenie paliwa, z wysoką
    > sprawnością. U mnie też wentylator pracuje na max przy rozpalania a
    > potem w zależności od potrzeb. Tyle ze nie mam bufora i jestem ciekawy
> [...]

    Do kotła nie wraca zimna woda - na powrocie jest loddomat (nie jestem
    pewien pisowni) - jest to układ mieszającego zaworu termostatycznego wraz
    z pompą. Zapewnia na powrocie temp. 65st. Można go kupić jako jedno
    urządzenie (drogo) lub zrobić samemu (1/4 ceny). Jak rozpalam sosną -
    kocioł potrzebuje 5-10 min do "rozgrzania" (60 -70 st) potem zaczyna
    modulować moc wentylatora.
    Z tego sposobu ogrzewania jestem mega zadowolony. Co sezon kupuję 20m3
    drewna (najtańsze jakie się trafi - staram się nie przekraczać ceny
    100PLN/mp, kilka razy kupiłem osikę po 45PLN/m3 - poszło jej trochę więcej
    - ale sumarycznie i tak wyszło najtaniej) co kilka sezonów (zdarzyły się
    takie 2) nic nie kupuję - bo nie mieści mi się drewno na placu :-) -
    zostaje z poprzedniej zimy.
    Zawsze mam drewna na 2 sezony - czyli palę co najmniej dwuletnim. W domu
    mam ciepło (chodzę na bosaka, w spodenkach i koszulce z krótkim rękawem) -
    dodatkowo mam w pakiecie CWU.
    Palę głownie sosną - a przez 10 lat komin czyściłem 1 raz. Zaglądam do
    środka kilka razy w sezonie - jest lekko "okurzony". Stan komina świadczy
    o tym, że spalanie mam idealne (dzięki suchemu drewnu), popiołu jest
    symboliczna ilość - wiaderko 10 litrowe na 2 -3 tygodnie, wysypuje go pod
    iglaki.
    Być może część ciepła ucieka w komin - ale tak w zasadzie to mnie to
    "wali" - dawno się przestałem zajmować takimi pierdołami :-)

    TG