    From: "tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Izolacja piwnicy i fundamenów
    Date: Fri, 06 Feb 2009 04:57:32 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Witam.
    >
    > Jak się ociepli mam zamiar zabrać się za izolację od zewnątrz fundamentów
    > oraz ścian piwnicy. Problem w tym, że powierzchnia piwnicy to 1/3
    > powierzchni parteru i dostępne od zewnątrz będą tylko dwie ściany. Można
    > jakoś zaizolować od wewnątrz pozostałe 2 ściany? W piwnicy jest duża wilgoć,
    > co może być spowodowane spadkiem terenu w kierunku dłuższej niedostępnej
    > ściany.
    >
    > Dom został wybudowany w latach 50-tych, mury ok. 45cm grubości, wysokość
    > piwnicy 1,9m
> [...]
    W latach 50-tych tak sie budowalo, tradycyjnie, co oznacza, ze piwina miala
    sluzyc do przechowywania niektorych plodow rolnych typu ziemniaki, jablka
    beczka kapusty i ogorkow na zagryche, ktore to produkty wymagaly duzej
    wilgotnosci i w miare niskiej, rzedu 8 stopni, temperatury.
    Teraz kazdy chcialby w piwnicy miec kino domowe lub w ostatecznosci kacik do
    majsterkowania.
    Wiec tak; izolacja murow piwnicznych musialaby byc zarowno hydrauliczna jak i
    termiczna. O ile wykonanie jej na zewnatrz scian dostepnych jest upierdliwe
    ale mozliwe do w miare niewielkich kosztow, o tyle wykonanie takiej izolacji
    scian niedostepnych jest trudne, wrecz niemozliwe, gdyz grozi naruszeniem
    struktury budynku, ktory juz osiadl, itd.
    Jesli nadal bedziesz sie upieral i chcesz za wszelka cene ja wykonac to podaje
    ew. propozycje, pomysl jej wykonania, jak ja bym to zrobil.
    Otoz zaizolowalbym hydraulicznie istniejaca sciane (te niedostepna
    oczywiscie) od wewnatrz, przez nalepienie na niej grubej papy dachowej
    termozgrzwalnej. Oczywiscie nalezaloby ja wczesniej podsuszyc aby ta papa
    dobrze sie lepila i trzymala sciany. Zapewne nalezy ja tez wczesniej odswiezyc
    szczotkami drucianymi...
    Potem oblozylbym to 10- 15 warstwa dobrej jakosci styropianu najlepiej z
    nalepiona jedno, czy dwustronnie, blyszczaca folia aluminiowa. No i
    wymurowanie, czyli omurowanie tej izolacji jakimis pustakami czy nawet cegla
    (15).
    Teraz, a wlasciwie znowu wczesniej, nalezaloby wykonac ocieplenie posadzki.
    Wiec stlucz istniejacy beton, wykop pod nim grunt na sztych lopaty, wyrownaj i
    na tym etapie przystap do nalepienia izolacji na scianach od samego dolu czyli
    od tego poglebienia, na wysokosc okolo metra.
    Potem zasyp wykop najlepiej keramzytem, moze byc w workach. W przypadku
    trudnosci mozesz zasypac ale koniecznie jednorodnym tzn. rownoziarnistym
    materialem typu zwir lub jednofrakcyjny tluczen. On tez ma dosc dobre
    wlasciwosci termiczne; grubosc im wieksza tym lepiej, mozesz dac te 10 - 15
    cm. Na to cienka warstwa betonu twardoplastycznego aby on nie wnikal w pory
    tego materialu co mozna tez osiagnac rozscielajac na nim folie
    paroprzepuszczalna, czy nawet stare przescieradla.
    I na to ten nielubiany przeze mnie styropian grubosci rzedu 8 cm a na nim
    zbrojona w kratke plyta betonowa.
    Po zwiazaniu, czyli minimum te trzy tygodnie, mozesz przystapic do osuszenia
    najlepiej elektrycznego scian i dalszych prac na tych dwoch scianach.
    Wady: zmniejszy Ci sie powierzchnia piwnicy ale bedzie w miare sucho i
    cieplo. Z tym, ze calkiem sucho, jak na nadziemnych salonach nigdy nie bedzie.
    Aby to uzyskac musisz tam wstawic odwilgacacz powietrza dzialajacy na zasdzie
    otwartej lodowki i zracy odczuwalne ilosci energii el.
    Teraz ochrona przed woda gruntowa. Ja zakladam, ze tej wody nie bylo i nie
    bedzie, bo o niej nie wspominasz. Ale gdy w ciagu tych 50 lat sie pojawila
    chociazby raz, nalezy izolacje hydrauliczna zrobic rowniez pod plyta. Ale ja
    nie mam pomyslu jak to skutecznie zrobic; uwazam, ze dom powinien miec drenaz
    opaskowy wykluczajacy pojawienie sie wody wolnej w piwnicy nawet w bardzo
    mokrym roku.

    Jakos tak to przemysl, szczegoly poczytaj w jakims muratorze a i wielu na tej
    grupie fachowcow, byc moze to podejmie i tez cos Ci doradzi.
    Na wstepie napisalem: ja bym tak zrobil. Ale uczciwie twierdze, ze nigdy
    poasdzki w ten sposob nie ocieplalem wiec jakiegos praktycznego doswiadczenia
    nie mam; bazuje bardziej na "teorii" oraz praktyce tu w Usa gdzie kazda plyte
    betonowa, niezaleznie od tego czy to jest garaz czy "bejzment", wylewaja na
    warstwie segregowanego "grawelu" o ziarnach albo 3/4 cala albo nawet 1 cal.
    I te posadzki sa w miare cieple na tyle, ze woda latem na nich sie nie
    wykrapla.
    Pzdr.