    From: "tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Izolacja piwnicy i fundamenów
    Date: Fri, 06 Feb 2009 16:37:44 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Użytkownik "tornad" <t...@v...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Wielkie dzieki za wykład

    > Czyli papy nie kleić na całą ściane, tylko "do pasa" ?
    > Jeśli chodzi o pogłębienie piwnicy- jeśli skuje istniejący beton i wykopie
    > ziemie, moge zejść poniżej poziomu fundamentów. Nie osłabi to konstrukcji?

    Nie do pasa tylko cala wysokosc sciany. Z tym, ze wiem, ze klejenie na dwie
    raty jest po prostu latwiejsze a zakladka nie przeszkodzi.
    Nietety ponizej poziomu stopy fundamentowej zejsc nie wolno. Sadze, ze
    fundament tej piwnicy jet posadowiony co najmniej z pol metra od posadzki;
    taka byla "tradycja".

    > No niestety woda jest w piwnicy zawsze przy duzych ulewach i podczas
    > topnienia wiekszej ilości sniegu.
    > Mam zamiar w tym roku zaizolować od zewnątrz dostępne ściany piwnicy i
    > wykonać ewentualny drenaż.
    > Jeśli ktoś ma przepis na dobrą izolację i drenaż to prosze pisać.
    >
    > Pozdrawiam, Tomek

    To rzeczywiscie sprawe komplikuje. Z tego co rozumiem, od strony tej piwnicy,
    jej dluzszej sciany poziom gruntu jest wyzszy, zatem najwazniejsze jest
    opasnie drenazem szczegolnie tej strony. Robi sie to prosto; odkopujesz sciane
    ale kawalkami, powiedzmy po 2 m oczyszczsz ja i izolujesz papa
    termozgrzewalna, potem na nia nalepiasz styropian, ktory zabezpieczasz od
    zewnatrz folia kubelkowa. Na dnie wykopu ukladasz odcinek rury perforowanej fi
    100 owinietej wloknina. Na skarpie wykopu od zewnatrz przybijam dlugimi
    gwozdziami wloknine i tak przygotowany wykop zasypuje do wysokosci pol metra,
    zwirem. to przykrywasz ta przybita do skarpy wloknina, starannie ja zwijasz na
    zwir a ew, braki uzupelniasz. I dopiero zasypujesz ja gruntem rodzimym
    starannie go ubijajac ubijakiem recznym, warstewkami po 5 cm. I tak z pol
    metra powiedzmy; reszte zasypu wykonasz po calkowitym "obejsciu" domu z tak
    konstruowanym drenazem i ociepleniem zewnetrznym. Chodzi o to aby woda
    gruntowa nie zakolmatowala ani tego zwiru ani rury, te drobne pyly, ziarenka
    piasku musza sie na tej wlokninie zatrzymac. Chodzi o wode greuntowa
    doplywajaca z boku a nie tylko z gory.
    Tam gdzie piwnica sie konczy, zapewne i fundament pod scianami bedzie plycej
    ale drenaz wykonac musisz tyle, ze bedzie latwiej gdyz juz bez bez ocieplenia.
    Wode z rur musisz odprowadzic w kierunku naroznika zewnetrznego piwnicy i
    dalej wzdluz sciany krotszej domu gdzies w cholere. Spadek rur nie jest
    istotny ale nie powinien byc nigdzie mniejszy od 1-2cm/metr.
    Na ten temat bylo sporo pisane, pogmeraj i naucz sie tego bo ja nie znam
    wszystkich dostepnych materialow.
    Zanim zaczniesz cokolwiek robic to pamietaj zasade, jaka ja stosuje;
    wczesniej robote musisz miec w oczach, musisz ja miec w glowie. Jak razu
    pewnego nadzorowalem budowe, to praktycznie caly projekt umialem na pamiec, z
    wymiarami, co uchronilo mnie przed bledami i robieniem czegos dwa razy, za co
    niestety nie placa.
    Ja tu i teraz, mam podobny do Twojego zgryz czy zagwozdke, a tu nima lekko,
    po pierwsze, gdzie tylko wbijesz lopate, tam zawsze natrafisz na kamien. Dom
    jest posadowiony czesciowo na tym kamienistym gruncie a dwie sciany - na litej
    skale. I ta skala pod scianami piwnic jest raz wyzej a raz nizej. I trudno jej
    przebieg przewidziec bo zadnej sondy wokol domu nie wbijesz ani dziury nie
    wywiercisz. A wlasnie z tej strony woda do piwnic po tej skale sobie podplywa
    i na scianach z pustakow robi wykwity...
    I jak ja mam poprowadzic drenaz jak trzeba te skale miejscami kuc by te rury
    drenazowe szly w spadku? A co to jest kucie granitu wie tylko ten, kto to
    probowal chociazby... Jak babie zaspiewam 10 tysiecy to mnie wygoni a jak
    mniej to mi wyjdzie dniowka po 70 dolarow, za co tu trudno przezyc a nie
    dopiero aby cos z tego odlozyc...
    Pzdr.