    From: M <M...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak to w koncu jest z tą pompą ciepła
    Date: Tue, 03 Nov 2009 22:09:57 +0100

    Adam Szendzielorz pisze:

    > To dla dziadowskiego budownictwa. W malym, nowo wybudowanym, swietnie
    > ocieplonym i rekuperowanym domku moze wystarczyc nawet i 5-6kW i
    > mniej. 12-15kW to juz dla chaupy pod 300-350m2 ogrzewanej. Ja tez tyle
    > bede ogrzewal ale w tym jest blisko polowa piwnic ktore maja duzo
    > nizsze zapotrzebowanie na cieplo.

    > 20-24 to chyba jak bym chcial grzac przeplywowo.. Sorry ale piszesz
    > jak typowy hydraulik z doswiadczeniem grzejnikowym /
    > wysokotemperaturowym z lat 90-tych :) To juz nie te czasy, nie te
    > materialy, nie taka energochlonnosc domow!!

    Tak i fizyka nie ta co kiedyś. Teraz to, panie, i woda inna.

    cw=4200J/kg K
    t1=15C
    t2=40C
    m=150kg (150l wody -> wanna)

    P=5kW

    czas ogrzewania t=3150s (prawie godzina).

    Przez tą godzinę NIE DZIAŁA C.O.

    No tak, zapomniałem - w energooszczędnych domach ciepło właściwe wody
    jest inne. :-) A i myć się trzeba rzadziej (przy 4-osobowej rodzinie
    sekwencyjna kąpiel przy podanych parametrach dałaby 4 godziny oczekiwania).

    M.

    PS
    24kW wystarczają do ogrzewania przepływowego JEDNEGO punktu poboru wody.