    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak to w koncu jest z tą pompą ciepła
    Date: Tue, 3 Nov 2009 22:50:19 +0100

    news:e6317ced-e811-42d2-a6c5-c3c4dd32cc6d@g23g2000yq
    h.googlegroups.com...
    On 3 Lis, 19:42, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    >Pisze Ci o konkretnej pompie - gruntowej. Dokladnie model C9. Ale tyle
    >da KAZDA pompa gruntowa. Brak zwrotu inwestycji ? Sorry ale pokazujesz
    >totalna ignorancje - podaj wiec ile potrzeba kWh w ciagu sezonu na
    >ogrzanie CWU z COPem 1,5 - 2, a ile na CO z COPem 3-4. A potem zrob z
    >tego srednia wazona i wylicz ogolny COP takiej pompy :)

    A skąd ja mam wiedzieć ile kWh w sezonie jak ja nie wiem ilu domowników,
    jakie przyzwyczajenia ile zużywają wody
    Jedna rodzina 4-osobowa zużyje 5 kubików w miesiącu a inna 4-osobowa jak np.
    u mnie 12-15.
    Podgrzewanie CWU to wydatek na nośniki energii nieporównywalnie mniejszy niż
    na ogrzewanie domu, chyba że ktoś ma dom superoszczędny. Jednak aby miec
    komfort ciepłej wody o każdej porze, nawet gdy mamy gości na noc to moc
    grzewcza dla szybkiego ogrzania zładu w zbiorniku CWU musi wynieść minimum
    20kW. Inaczej pod łazienką będzie stała kolejka w oczekiwaniu na ciepłą
    wodę. Wiem bo to przechodziłem. Zanim uruchomiłem na dobre kotłownie to
    przez 4 miesiące letnie wisiał tylko zbiornik 120l z grzałką elektryczną
    4kW. Gdy zwaliła mi się rodzina to była masakra. Ostatnia osoba wykąpała się
    o 1 w nocy.
    O ile średnio licząc np. u mnie na dobę w zimie wymagane jest na ogrzewanie
    48kWh a na CWU jakieś 18kW czyli 66kWh co PC 9kW odda w 7 godzin to uważam
    że PC 9kW w sytuacjach awaryjnych to za mało do jednoczesnego podgrzewu wody
    i ogrzewania w zimie przy minus 10C.

    >I to i to. Koszty eksploatacji PC wychodza tak smieszne, ze bez
    >dotacji z gminy solary nigdy sie nie zwroca, a sa IMHO klopotliwe w
    >uzytkowaniu (nadmiar mocy w lato) :)

    Koszt eksploatacji PC śmieszny do solarów?
    Solary u mnie do działania potrzebują za dnia 32W. 30W pompa i 2W
    sterownik. W miesiącu to jest niecałe 5zł za prąd!
    Raz na 5 lat wymieniam 12 litrów glikolu. Glikol kosztuje obecnie 168zł za
    20l.
    Na solary po dofinansowaniu wydałem 4kzł. Rocznie uzyskuję średnio 5MWh
    energii. Dzięki nim zeszłem do 2 taryfy gazowej i spadło zuzycie prądu czyli
    dalsze oszczędności. W ten sposób solary zwrócą się po 4-5 latach a
    optymistycznie jak ceny gazu będą tak szaleć może nawet po 3 latach. Gdyby
    nie dofinansowanie to wydałbym na nie 8kzł a to oznacza zwrot po 8-10 latach
    lub optymistycznie po 6 latach.

    Marek