    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak wzmocnić fundament?
    Date: Thu, 12 Aug 2010 16:16:52 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Witam,
    > Poniemiecki dom moich rodzicĂłw z 1928 roku, zastanawiamy się czy da się
    > jakoś wzmocnić fundament (jakoś podlać betonem albo coś w ten deseń)?
    > Fundament jest wykonany z cegły posadowionej poniĹźej poziomu gruntu chyba
    > na jakiejś zaprawie (nie wygląda to beton) i zaczyna się tu i ówdzie
    sypać
    > (niektĂłre cegły moĹźna w zasadzie juĹź wyjąć bez wielkiego wysiłku,
    > szczególnie te tuż nad gruntem, bo zaprawa pomiędzy nimi często odeszła
    > niebyt). Zapytany budowlaniec radził odkopanie fundamentĂłw i wylanie z
> [...]

    Musisz pogadac z dobrym murarzem zapewne problem jest popularny i nie tylko w
    tym domu wystepuje. Zaprawa byla slaba i normalnie mroz i czas zrobily swoje.
    Przewiduje, ze tem mur ma odpowiednia grubosc zatem utrata cegly jego
    zawaleniem sie jeszcze dlugo nie grozi.
    Ja byl proponowal ten mur odkopac, dokladnie oczyscic, szczotka druciana
    wyskrobac, ruchome cegly wymienic na nowe lub stare osadzic na rzadkiej
    zaprawie cementowo-wapienno-piaskowej a potem ten mur pomalowac mleczkiem
    akrylowym (skladnik podkladow) i normalnie porzadnie otynkowac.
    Opaska betonowa owszem zrobi to samo z tym, ze niepotrzebnie zwiekszy ciezar
    tego fundamentu; ustalony od lat stan rownowagi zostanie zaburzony co moze w
    efekcie spowodowac dodatkowe osiadania a jesli te nie beda rownomierne -
    zarysowanie sie sciany. Nie powinno sie odkopywac isniejacego fundamentu na
    calej dlugosci, gdyz jest to niepotrzebna gimnastyka podloza, ktora w pewnych
    przypadkach moze byc grozna, to zalezy od rodzaju gruntu, glebokosci, poziomu
    wody gruntowej i innych takich.

    Potem korzystnie bedzie zamalowac ten tynk czarnym mazidlem lub na goraco
    oblepic papa termozgrzewalna i nastepne 100 lat dom sobie spoko postoi.
    Korzystne bedzie rowniez niejako przy okazji, ew. wykonanie drenazu
    opaskowego i zasypanie go nie gruntem rodzimym lecz czyms sypkim, dobrze
    zageszczonym. Tylko warstwe gorna grubosci 30 cm wykonac (na geowlokninie) z
    gruntu spoistego.
    Prace powinny byc prowadzone odcinkami rzedu 2-3 m, co troche utrudnia prace
    ale rownoczesnie ja ulatwie; po wykonaniu naprawy pierwszego odcinka grunt z
    wykopu mozna bezposrednio sypac (i zageszczac) na odcinek juz zabezpieczony.
    Pzdr.
    Tornad