  • 1. Data: 2010-08-12 13:29:36
    Temat: Jak wzmocnić fundament?
    Od: "RobertP." <r...@p...onet.pl>

    Witam,
    Poniemiecki dom moich rodziców z 1928 roku, zastanawiamy się czy da się
    jakoś wzmocnić fundament (jakoś podlać betonem albo coś w ten deseń)?
    Fundament jest wykonany z cegły posadowionej poniżej poziomu gruntu chyba
    na jakiejś zaprawie (nie wygląda to beton) i zaczyna się tu i ówdzie sypać
    (niektóre cegły można w zasadzie już wyjąć bez wielkiego wysiłku,
    szczególnie te tuż nad gruntem, bo zaprawa pomiędzy nimi często odeszła w
    niebyt). Zapytany budowlaniec radził odkopanie fundamentów i wylanie z
    gruchy opaski betonowej, ale w sumie szczegółów nie znam, bo nie było mnie
    przy tej rozmowie (np. czy proponował jakieś zbrojenie). Trochę ryzykowne
    wydaje się też odkopywanie nadwyrężonych fundamentów na długości całej
    ściany. Wiem, że trochę mało szczegółów (nie mam nawet zdjęć pod ręką),
    ale może coś doradzicie albo przestrzeżecie?

    Aha, wyburzenie tego i budowa nowego nie wchodzi w grę z oczywistych
    względów, więc za takie rady dzięki.

    RobertP.

  • 2. Data: 2010-08-12 14:16:52
    Temat: Re: Jak wzmocnić fundament?
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > ale może coś doradzicie albo przestrzeżecie?
    >
    > Aha, wyburzenie tego i budowa nowego nie wchodzi w grę z oczywistych

    Musisz pogadac z dobrym murarzem zapewne problem jest popularny i nie tylko w
    tym domu wystepuje. Zaprawa byla slaba i normalnie mroz i czas zrobily swoje.
    Przewiduje, ze tem mur ma odpowiednia grubosc zatem utrata cegly jego
    zawaleniem sie jeszcze dlugo nie grozi.
    Ja byl proponowal ten mur odkopac, dokladnie oczyscic, szczotka druciana
    wyskrobac, ruchome cegly wymienic na nowe lub stare osadzic na rzadkiej
    zaprawie cementowo-wapienno-piaskowej a potem ten mur pomalowac mleczkiem
    akrylowym (skladnik podkladow) i normalnie porzadnie otynkowac.
    Opaska betonowa owszem zrobi to samo z tym, ze niepotrzebnie zwiekszy ciezar
    tego fundamentu; ustalony od lat stan rownowagi zostanie zaburzony co moze w
    efekcie spowodowac dodatkowe osiadania a jesli te nie beda rownomierne -
    zarysowanie sie sciany. Nie powinno sie odkopywac isniejacego fundamentu na
    calej dlugosci, gdyz jest to niepotrzebna gimnastyka podloza, ktora w pewnych
    przypadkach moze byc grozna, to zalezy od rodzaju gruntu, glebokosci, poziomu
    wody gruntowej i innych takich.

    Potem korzystnie bedzie zamalowac ten tynk czarnym mazidlem lub na goraco
    oblepic papa termozgrzewalna i nastepne 100 lat dom sobie spoko postoi.
    Korzystne bedzie rowniez niejako przy okazji, ew. wykonanie drenazu
    opaskowego i zasypanie go nie gruntem rodzimym lecz czyms sypkim, dobrze
    zageszczonym. Tylko warstwe gorna grubosci 30 cm wykonac (na geowlokninie) z
    gruntu spoistego.
    Prace powinny byc prowadzone odcinkami rzedu 2-3 m, co troche utrudnia prace
    ale rownoczesnie ja ulatwie; po wykonaniu naprawy pierwszego odcinka grunt z
    wykopu mozna bezposrednio sypac (i zageszczac) na odcinek juz zabezpieczony.
    Pzdr.
    Tornad

  • 3. Data: 2010-08-12 16:54:18
    Od: Marek <m...@g...com>

    On 12 Sie, 15:29, "RobertP." <r...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > ale może coś doradzicie albo przestrzeżecie?
    >
    > Aha, wyburzenie tego i budowa nowego nie wchodzi w grę z oczywistych

    Słuchanie "dobrych rad" nic Ci nie da.
    Musisz miec projekt i wg niego postępować.

  • 4. Data: 2010-08-12 20:02:47
    Od: "bartez" <m...@g...pl>

    Użytkownik "RobertP." <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ale może coś doradzicie albo przestrzeżecie?
    >
    > Aha, wyburzenie tego i budowa nowego nie wchodzi w grę z oczywistych

    A może podkopać głęboko a potem ok. metr szerokości - usunąć stary
    fundament, podbić kamieniem i zalać. Jak wywalisz fundament na dł. 1m to dom
    się nie zawali. Na początku narożniki a potem dalsze części. Trochę czaso
    chłonne bo trzeba czekać aż "jakaś" część wyschnie żeby zacząć następną. Ja
    tak "naprawiłem dom drewniany, który się "rozkraczał" i stoi od modyfikaci
    już ze 20 lat.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-08-14 13:41:52
    Od: Marek <m...@g...com>

    On 12 Sie, 22:02, "bartez" <m...@g...pl> wrote:
> [...]
    > tak "naprawiłem dom drewniany, który się "rozkraczał" i stoi od modyfikaci

    Jestes nawalony, czy trwale pierdyknięty ?

  • 6. Data: 2010-08-14 18:51:13
    Od: Marek <m...@g...com>

> [...]
    > ale może coś doradzicie albo przestrzeżecie?
    >
    > Aha, wyburzenie tego i budowa nowego nie wchodzi w grę z oczywistych

    Zwykle robi sie to tak, ze sie odkopuje naokolo do lawy i dolewa
    opaske betonowa odpowiedniej szerokosci.
    Nie wiem, czy zwiazanie nowego fundanentu ze starym, np. jakimis
    kotwami, jest konieczne, czy nie.
    Projektant od konstrkcji musi podac, grubosc tej opaski i jakie, ma
    byc jej zbrojenie.
    Przypuszczam, ze za taki projekt zaplacisz kilkaset zl., wiec nie
    eksperymentuj i nie sluchaj tych domowych "wynalazców".

  • 7. Data: 2010-08-14 22:23:40
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > Jestes nawalony, czy trwale pierdyknięty ?

    Jesli tu ktos jest nawalony to napewno nie Przedpisca. Tak sie fundamenty
    wzmacnia, ja sam pare takich projektow robilem m.in. ekspertyze wzmocnienia
    fundamentow budynku Narodowego Banku w Krakowie (na przeciwko Barbakanu).
    To, ze Ty o tym nie slyszales wcale nie znaczy, ze tak robic nie nalezy.
    Zatem sluchaj starszych a jak juz chcesz koniecznie zablysnac wiedza to musisz
    wczesniej troche poczytac, kilkadziesiat budow zobaczyc jak to robia inni i
    dopiero na tej podstwie uzasadniac czy wyrokowac.
    Nie wszystko mozna filozoficznie wymyslic.
    Pzdr.
    Tornad

  • 8. Data: 2010-08-16 11:54:31
    Od: Marek <m...@g...com>

    On 15 Aug., 00:23, "Tornad" <t...@h...com> wrote:
> [...]
    > dopiero na tej podstwie uzasadniac czy wyrokowac.
    > Nie wszystko mozna filozoficznie wymyslic.

    To przyslij mi kopie takiego projektu, gdzie wyjmuja naroznik
    fundamentu i i wstawiaja nowy.

    To , co Ty sam robiles , na swoja odpowiedzialnosc, nie jest
    miarodajne.
    Nie mozna udzielac ludziom takich rad, przy stosowaniu ktorych moga
    stracic zycie.