    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Fri, 4 Jul 2014 15:11:22 -0700 (PDT)
    <lort1f$340$1@node1.news.atman.pl> <los5ih$8d4$1@node2.news.atman.pl>
    <losbtc$vfu$1@speranza.aioe.org> <losjpk$c46$2@dont-email.me>
    <losklq$nks$1@node2.news.atman.pl> <lotljt$u2s$1@speranza.aioe.org>
    <f...@g...com>
    <lougtp$2b0$1@usenet.news.interia.pl> <lp1q0a$v40$1@node2.news.atman.pl>
    <lp1qjn$6ut$1@usenet.news.interia.pl>
    <53b56050$0$2370$65785112@news.neostrada.pl>
    <lp3pnv$ht0$1@usenet.news.interia.pl>
    <53b571e1$0$2372$65785112@news.neostrada.pl>
    <lp3soi$o8p$1@usenet.news.interia.pl>
    <53b58b25$0$2363$65785112@news.neostrada.pl>
    <lp43hf$jjj$1@speranza.aioe.org>
    <53b5c94b$0$2149$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <lp5s16$i4m$1@node1.news.atman.pl>
    <d...@g...com>
    <53b6c351$0$2148$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <53b70a8f$0$2246$65785112@news.neostrada.pl>
    <2...@g...com>
    Subject: Re: Jezioro
    From: k...@g...com

    W dniu piątek, 4 lipca 2014 22:57:44 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > no dobra, nie było niewolnictwa ale biskup mial niewolnika. Wez sie zdecyduj, bo
    ta logika szwankuje...

    > A ta "oficjalna" historie to gdzie czytales? Bo, jesli sobie zyczysz, liste pozycji
    wartych przeczytania dostaniesz...

    > o kunta-kinte tez mam czytac? Nie to stulecie.

    > a to o czym to nie wiem, tak luzem cos rzucasz czy niby wybielamy niewolnictwo
    ktorego nie było :)

    > b.

    Feudalizm to system oparty na niewolnictwie. Tylko inaczej się nazywa. Chłop
    pańszczyźniany był niewolnikiem. Bo kim jest ktoś komu pan może w noc poślubną żonę
    wyruchać, może go sprzedać albo zabić jak ma taki kaprys. Feudalizm skończył się w
    Europie w okolicach XV wieku. W Polsce w szczątkowej formie przetrwał do pierwszej
    połowy XX wieku. Upadł ostatecznie wraz z okupacją niemiecką. Polski chłop
    pańszczyźniany bardzo różnił się od niewolnika amerykańskiego. Niewolnik w Ameryce
    był bardzo drogi w momencie kupna. W przeliczeniu na dzisiejsze pieniądze kosztował
    tyle co dobry traktor. Tam dbano o niewolnika. Polski niewolnik był niewiele warty i
    się reprodukował. Amerykański niewolnik miał cień szansy na uwolnienie. Polski takiej
    szansy nie miał. Co najwyżej jak pan zrobił dziecko to niekiedy uznał i takie dziecko
    nie było niewolnikiem. Pierwsze próby zniesienia niewolnictwa w Polsce zrobił car
    Rosji i król Polski Aleksander. Przeprowadził reformę rolną czym sobie popularności
    wśród posiadaczy ziemskich nie zrobił. Za to chłopi bardzo go kochali, do czasu aż
    się okazało ze bycie wolnym kosztuje i trzeba płacić podatki i służyć w wojsku. Kazał
    również nadać nazwiska. Struktura nazwisk jest w Polsce inna niż w europie
    zachodniej. Tam nazwiska ludzie przyjmowali sami i najczęściej pochodziły one od
    zawodów albo cech osobistych. Tutaj jest bardzo dużo nazwiska wskazujących na
    szlacheckie pochodzenie. Nazwiska mieli nadawać dotychczasowi właściciele ziemscy.
    Przerzucili ten obowiązek na administratorów, zarządców czy jak tam ich kto zwał. I
    okazało się że nadawali oni nazwiska swoich wrogów.