    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Klimator
    Date: Fri, 28 Jul 2023 17:00:08 +0200
    <u92mkn$1li$3$Cav@news.chmurka.net> <Fm5tM.177602$FLJe.92417@fx08.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <%MktM.4$mIIb.3@fx11.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <YrEvM.210864$DZcb.145883@fx13.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <OHDwM.120872$_Wse.60627@fx03.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <u9vrt7$7pu$1$Cav@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <u9vtue$7pu$2$Cav@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <ua051n$7pv$2$Cav@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <ua08hl$7pu$5$Cav@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <ua0fm3$i24$4$Cav@news.chmurka.net>

    Cavallino napisał:

    > Rzadziej, ale się zdarza. 2 tygodnie temu było 30 stopni.

    W powietrzu i w wodzie Bałtyku?!

    > I na tej podstawie wysnuwasz wnioski?
    > To się nie dziwię, że się kupy nie trzymają.
    > Klimat był łaskaw się mocno zmienić.

    Ale nie zmieniły się cechy klimatu. Klimat śródziemnomorski pozostał
    klimatem śródziemnomorskim, kontynentalny jest dalej kontynentalnym,
    a równikowy równikowym. Gdybym porównywał gospodarkę radziecką z
    gospodarką amerykańska na podstawie wiedzy z tej szkoły -- to fakt,
    kupy by się nie trzymało. Ale ja porównuje typy klimatów. Tamta szkoła
    geografii fizycznej uczyła dość rzetelnie.

    > Teraz i u nas upały są na porządku dziennym.

    No właśnie, czytania ze zrozumieniem też uczyli.

    > Tajemną?

    Nie, taką zupełnie powszechną. Ze 'szkoły powszechnej', jak ją kiedyś
    nazywano.

    > Fakt, nie mam danych.

    Co komu po danych, jeśli nie rozumie skąd i do czego one?

    > Ale Ty chyba też nie, bo byś się pochwalił

    Nie, nie chwalę się danymi, które łatwo uzyskać, ani wiedzą na poziomie
    elementarnym. W ogóle się nie chwalę.

    > Dla mnie suche też, wystarczy 30 stopni.
    > O tym piszę, w 40 się nawet nie zapuszczam.

    40 zapuszcza się do nas. Przy 30 (realnym), odczuwalne może być nawet
    niżej -- 29 przy niewielkiej wilgotności 40%. Ale można też odczuwać 44°C,
    jeśli wilgotność 100%. Tyle że aby to wiedzieć, trzeba umieć skorzystać
    z dostarczonych danych.

    > Widać jakoś ukrycie.
    > Możesz powtórzyć albo jaśniej wytłumaczyć o co chodzi?

    Mogę powtórzyć, ale nie chcę. Przez szacunek dla innych, którzy (być może)
    to czytają. Łatwo jest przejść po drzewku dyskusji kilka pozycji do góry
    i przeczytać. Natomiast mogę wyjasnić naturę zjawisk i znaczenie terminów.
    Jednak musi paść konkretne pytanie, całego wykładu robić nie będe.

    > I tak co kilkaset metrów o których rozmawialiśmy?
    > I o których przekonywałeś że są takie pomiary?

    IMGW miewa zaskakująco szczegółowe dane. Ale tu one niepotrzebne.
    Chodzi nam o klimat, nie o mikroklimat. Wilgotnośc nie zmienia się
    radykalnie co kilka metrów.

    > Bez cyferek się nie dogadamy.
    > Na słowo nie wierzę.

    Suche (nomen omen) cyferki były w tabieli opisującej zależność temperatury
    odczuwalnej od wilgotności powietrza. A żeby zrozumieć istotę zjawiska,
    potrzeba dużo słów. Ale i to nie wystarcza -- nie wszyscy mogą rozumieć
    wszystko. Za to mogą mieć talenty inne niż łatwość przyswajania nauk
    ścisłych i przyrodniczych.

    --
    Jarek