    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Klimator
    Date: Fri, 28 Jul 2023 17:08:22 +0200
    <u92mkn$1li$3$Cav@news.chmurka.net> <Fm5tM.177602$FLJe.92417@fx08.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <%MktM.4$mIIb.3@fx11.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <YrEvM.210864$DZcb.145883@fx13.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <OHDwM.120872$_Wse.60627@fx03.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <u9vrt7$7pu$1$Cav@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <u9vtue$7pu$2$Cav@news.chmurka.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <ua051n$7pv$2$Cav@news.chmurka.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <ua0881$7pu$4$Cav@news.chmurka.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <o...@l...harvard.local>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Masz rację, zapomniałem, że UV jest filtrowany przez atmosferę.

    To bardziej skomplikowane niż może się wydawać. Różne warstwy atmosfery,
    a także różne w niej aerozole, różnie filtrują różne długości fal UV.
    Na przykład nad Morze Martwe (głęboka depresja) w ogóle nie dociera
    promieniowanie UVB. Rzeczony indeks UV to nie jest "Ilość Ultrafioletu
    Tak Po Prostu". Do jego wyznaczenia waży się długości fal erythemalną
    krzywą Diffeya-Johnsona. UVB ma w niej wagę 1, a całe istniejące
    spekrtum UVA spada rzędy wielkości w dół.

    > Ale dalej, różnica jest w Słońcu tyle, że liczy się nasłonecznienie
    > (ilość energii docierająca do ziemi) pomijając zachmurzenie, w Egipcie,
    > czy Jordanii jest o prawie 700 W/m2 większe niż w Hiszpanii.

    Chyba czegoś nie zrozumałem (albo ktoś inny). Energii nie mierzy się
    w watach, to jednostka mocy. Ale to najmniej ważny błąd. Całkiwita
    roczna energia (usłonecznienie, insolacja) ma się nijak do odczuwania
    temperatury w danym momencie, czyli do pogody. Natomiast całkowity
    strumień światła słonecznego docierającego do Ziemi to około 1 kW
    na metr kwadratowy. Chodzi o powierzchnię prostopadłą do padających
    promieni. To jest niezalezne od szerokości geograficznej (pomijając
    zachmurzenie). Czyli moc przypadająca na metr kwadratowy powierzchni
    ziemi (dobra, nazwijmy to nasłoneczniem) zależy od kosinusa kąta
    odchyłki od zenitu. Ta różnica nie może być 700 W/m2, bo całość nie
    przekracza 1000 W/m2. Rzekłbym, że w Egipcie i Hiszpanii jest podobna
    (kosinus słabo się zmienia w tych zakresach kątów).

    > I dlatego mimo porównywalnych warunków (temp, wilgotność, wiatr)
    > "odczucie gorąca" jest inne, bo kąt padania promieni jest inny.

    A odczucie gorąca pod parasolem?

    --
    Jarek