  • Data: 2017-03-14 12:31:50
    Temat: Re: Kolektory słoneczne-dawno nie było
    Od: K <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu poniedziałek, 13 marca 2017 23:50:08 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:

> [...]
    > jakie sa dzis ceny, ale zacznij od tego. Piec lat uzytkuje i nie mam z
    > nimi zadnych problemow. Oczywiscie Budyn i Kogutek ma racje, ze im
    > taniej tym lepiej. Tu im mniejsza kwota inwestycji, tym szybszy jej
    > zwrot. Jest tylko male ale - czy tanie kolektory to faktycznie dobra
    > jakoasc? Trzeba pamietac, ze rekompensate gorszych uzyskow nie zawsze
    > mozna nadrobic wieksza powierzchnia, np. dodajac jeszcze jeden kolektor,
    > co sumarycznie moze dac nizsza kwote inwastycji przy zastosowaniu
    > tanszych kolektorow. To nie zawsze jest mozliwe, bo dach nie z gumy w

    to jest jedyny punkt gdy nalezy dac lepsze - gdy fizycznie brakuje miejsca. Czasem
    sie zdarza przy 4spadowym dachu z lukarnami. Alez wtedy potwory wychodzą gdy do
    takiego zestawu doda sie solary :)

    Sprawa druga to oczywista jakosc kolektora.
    > Pomijam specjalne szklo, normy, straty itp. Taki kolektor przez lata
    > musi byc szczelny a i powloka absorbera przez lata trwala. Kolektor
    > "nieuzywany", pozostawiony w stagnacji na czas np. wyjazdu, spokojnie
    > "rozkreci sie do 140 C i wiecej.

    duzo wiecej, do 130 to sie nagrzewa zwykla czarna blacha.

    b.