    Subject: Re: Kontrola sczelności instalacji CWU i podłogówki
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <5a4a2397$0$647$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <5a4a29c0$0$5148$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 1 Jan 2018 14:58:43 +0100

    W dniu 2018-01-01 o 13:39, Kris pisze:

    > Rozmydlaz temat
    > Robisz to celowo żeby wyszło na Twoje
    > Adam pisał do badaniu szczelności DZ o pojemności 1000litrow ja o oponie w rowerze
    pompowanej do 5bar a Ty ze zbiornikiem stalowym wyjeżdżasz i wykładem czym się różni
    próba szczelności od próby ciśnieniowej
    > Myślisz że tu sami idioci pisują a tylko Ty wszelkie rozumy zjadłeś?

     Tylko niektórzy, do których nie dociera, że ciśnienie 8 barów wody
    przy próbie szczelności instalacji nie stwarza zagrożenia, ale 8 barów
    ciśnienia powietrza stwarza duże zagrożenie nie tylko utraty zdrowia,
    ale także i utraty życia. Wielokrotnie w swojej praktyce zdarzało się po
    prostu zapomnieć zacisnąć jakąś złączkę czy też natrafić na wadliwy
    fabrycznie element. Kiedyś mi się zdarzyło, że podczas próby oderwał się
    korek z filtra i przeleciał kilka metrów podczas powietrznej próby
    szczelności, gdzie i tak nie było większego ciśnienia jak 3 bary.
    Był to kompletny filtr mosiężny tyle co zamontowany - ganc nóweczka
    prosto z hurtowni i wcale nie chiński. Oderwał się korek, a gwint
    pozostał. Okazało się, że został wytoczony z wadliwego odlewu w którym
    prawdopodobnie dostało się jakieś zanieczyszczenie czy też powietrze i
    odlew nie miał ciągłości materiału.
    Co by było gdybym napompował więcej i ktoś by oberwał tym korkiem?
    Wiesz co potrafi zrobić wyrwana z niezaciśniętej złączki PEX rura?
    Potrafi uderzyć z taką siłą, że nawet może Cię zabić. Mnie się
    przydarzyła taka sytuacja po napompowaniu instalacji raptem do ok. 2
    barów. Najgorsze, że wyrwało tą rurę i oberwałem w twarz, choć stałem
    ok. 1m od tej rury. Na twarzy pozostała pręga przez wiele dni. O mało
    nie straciłem oka. To był PEX 16mm, a co by było gdybym oberwał PEX-em
    26mm przy ciśnieniu 8barów?

    Autor wątku pisze o próbie szczelności i do tego nie sprecyzował czy
    chodzi mu tylko i wyłącznie o rury, czy może o zasobnik CWU także, a tu
    niektórzy wyskakują z próbami ciśnieniowymi i proponują kilka razy
    większe ciśnienia niż są dopuszczalne w próbach szczelności.
    Poza tym temat dotyczy prób szczelności instalacji w domu, a nie rury
    zakopanej w ziemi.

    Chcesz się wymądrzać to poczytaj normy dotyczące wykonywania takich prób.
    Jak na razie kilka razy się wypowiadałeś w tym wątku i ani razu Twoja
    wypowiedź nie miała nic wspólnego z tematem wątku ani też żadnej
    wartości merytorycznej.
    O ile Adam nie czepia się moich wypowiedzi i nie kwestionuje moich uwag
    o tyle ty po prostu się przypierniczasz bezpodstawnie.

    Próby powietrzne powinno się przeprowadzać tylko w ostateczności i tylko
    wtedy, kiedy nie ma możliwości zrobić próby wodnej lub instalacja musi
    przezimować w nieocieplonym domu i z tego powodu nie powinna być
    zalewana wodą. Powinny być one z głową i z zachowaniem dużej ostrożności
    bez przekraczania dopuszczalnych parametrów.