    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: LED z przyjemnym światłem
    Date: Tue, 10 Jan 2017 09:15:57 +0100

    > Najlepiej oddają barwy
    > światło słoneczne oraz zakazane żarówki z włóknem wolframowym. Ich Ra = 100
    Tu bym się trochę nie zgodził. Coś mi się wydaje że wyższe ra od żarówek
    wolframowych ma halogenowa, stosowana w np w autach, żeby kierowca
    lepiej widział. tam gdzie odwzorowanie kolorów musi być najlepsze na
    jakie nas stać, czyli w projektorach, rzutnikach, stosujemy? coś co ma
    prawie ra=100. wiesz co? Myślę że wiesz

    > Im dane źródło światła posiada Ra bliższe 100 tym lepiej oddaje barwy.
    > Ra=80 to naprawdę dobre źródło światła, które w niewielkim stopniu
    > fałszuje kolory.
    tu się zgadzam.
    > To o czym piszesz, czyli czy światło jest sine czy też żółte zależy po
    > części od Ra, które w tym przypadku musiałoby mieć małą wartość, rzędu
    > 30-50
    ychm. co na to sodówki oświetlajace ulice? bo jeśli to co napisałes jest
    prawdą, to ra sodówki byłoby w okolicy zera.

    (ciach, o ra tak niskim że bolą oczy.... od czytania)

    tu masz z angielskiej wiki (na polskiej niema nic)

    fluorescent lights range from about 50 for the basic types, up to about
    98 for the best multi-phosphor type. Typical LEDs have about 80+ CRI,
    while some manufacturers claim that their LEDs have achieved up to 98
    CRI.[3]
    czyli fluorescencyjne 50, do 98 przy super lampach.
    diody 80 do 98

    ToMasz