    From: Rafał <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Latarnie własnej roboty
    Date: Fri, 23 Apr 2010 09:57:15 +0200

    Andrzej S. pisze:
    > Dzien dobry,
    >
    > Mam zamiar zrobic kilka latarni o wysokosci ok 2m z rury stalowej
    > fi=50mm, u góry wklejona oprawka, mleczna kula. Mam prototyp
    > i wyglada to calkiem przyzwoicie. Dół rury będzie zakopany
    > na jakies 0.5 m w ziemi, raczej bez betonowania, za to
    > obloze go kamieniami, by trzymal fason.
    >
    > Moze ma ktos pomysl, jak porzadnie i tanio zorganizowac zasilanie?
    > Tak po prostu przepchac kabel przez rure i wywinac go dołem
    > czy tez jakos wpinac sie kazda latarnia do rozciagnietej linii
    > zasilajacej?

> [...]

    Pod ziemię zdecydowanie KABEL a nie przewód.
    Koniecznie 3 żyły, żółto/zielony przykręć do obudowy lampy i słupka.
    Całość zabezpiecz różnicówką.
    Słupki jednak zabetonuj, wywierć dziurę do głębokości zamarzania, trochę
    żwiru na dno, słupek wbij nieco w ten żwir, tak aby zalewany beton nie
    zatkał dołu słupka, żeby woda z niego sobie spokojnie spływała do gleby.
    Jeżeli nie chcesz się babrać w betonie to może wykorzystaj jakieś
    elementy prefabrykowane jako fundament. Może kawałek nadproża "L"?

    Co do prowadzenia instalacji - u siebie w ogrodzie, wzdłuż ścieżki
    położyłem rurą kanalizacyjną fi50mm ze spadkiem. Najniższy punkt tej
    rury wychodzi przy schodach do piwnicy i jest otwarty, jak się coś
    dostanie do środka to wyleci.
    W miejscach gdzie instalacja ma być wyprowadzona dałem trójnik i
    wyprowadziłem rurę nad ziemię, od góry zatkane systemowym korkiem.
    Wszystko na uszczelkach.
    W rurze oprócz kabla jest pilot, na zaś.

    Korzystając z okazji chciałbym zapytać czy rozsądne było by w takiej
    rurze, w sąsiedztwie kabla, puścić wąż ogrodowy? Pasowało by mi zrobić
    przyłącze wody w ogrodzie a ryć świeżego trawnika mi się nie uśmiecha.