    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Moc grzejnika (tj. kaloryfera :) )
    Date: Tue, 29 Mar 2022 12:06:30 +0200

    r...@k...pl pisze:

    > Co efektywnie daje większa moc grzejnika?
    > Większą ilość ciepła z tej samej ilości "wody" czy jak żarówka
    > -- więcej światła ale większe zużycie wody?

    Zamiast do żarówki, lepiej taki grzejnik porównać do głośnika.
    Kolumna podłączona do wzmacniacza o dwa razy mniejszej mocy
    zagra dobrze, może nawet lepiej niż przy dopasowaniu. Jeśli
    jej moc będzie mniejsza od wzmacniacza, to też nie tragedia,
    najwyżej będzie trochę chrypiało.

    To, co podają producenci kaloryferów, to teoretyczna zdolność
    do oddawania mocy przy określonych warunkach. Dlatego wychodzą
    takie śmiesznie dokładne wartości. W praktyce to wygląda inaczej,
    zależy od wielu czynników -- choćby od tego, czy nad grzejnikiem
    zamontowano jakis parapet czy półkę. Ja w czasach komuny, gdy
    kaloryfery grzały słabo, dmuchałem w nie wentylatorem. Powoduje
    to może nawet dwukrotny wzrost oddawanej mocy. Cieplej się robiło,
    niż po włączeniu farelki.

    Jarek

    --
    Centralnego nie ma u nas od miesiąca
    Mówi pani w szalu, z zimna całkiem drżąca