  • 1. Data: 2022-03-29 11:24:35
    Temat: Moc grzejnika (tj. kaloryfera :) )
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Co efektywnie daje większa moc grzejnika?
    Większą ilość ciepła z tej samej ilości "wody" czy jak żarówka -- więcej
    światła ale większe zużycie wody?

    Np. w OBI:
    Idmar Grzejnik stalowy centralnego ogrzewania C 22 60 cm x 60 cm, 935 W - 239zł
    taki sam, ale 1246W - 299zł

    No i w Leroy jakaś Celcia 768W za 159zł (ożebrowanie pomiędzy płytami
    szczątkowe). Nom, ale tu już nie kupujemy :)

  • 2. Data: 2022-03-29 11:33:39
    Temat: Re: Moc grzejnika (tj. kaloryfera :) )
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Niższą temperaturę grzejnika, może zmiana proporcji pomiędzy konwekcją a
    promieniowaniem (promieniowanie jest zwykle korzystniejsze
    niż konwekcja z paru powodów).
    Gorący grzejnik przypala kurz, i to później wdychasz.
    No ale duży grzejnik to i koszty (zakupu, bo duży), i klamot.

    -----

  • 3. Data: 2022-03-29 12:06:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    r...@k...pl pisze:

    > Co efektywnie daje większa moc grzejnika?
    > Większą ilość ciepła z tej samej ilości "wody" czy jak żarówka
    > -- więcej światła ale większe zużycie wody?

    Zamiast do żarówki, lepiej taki grzejnik porównać do głośnika.
    Kolumna podłączona do wzmacniacza o dwa razy mniejszej mocy
    zagra dobrze, może nawet lepiej niż przy dopasowaniu. Jeśli
    jej moc będzie mniejsza od wzmacniacza, to też nie tragedia,
    najwyżej będzie trochę chrypiało.

    To, co podają producenci kaloryferów, to teoretyczna zdolność
    do oddawania mocy przy określonych warunkach. Dlatego wychodzą
    takie śmiesznie dokładne wartości. W praktyce to wygląda inaczej,
    zależy od wielu czynników -- choćby od tego, czy nad grzejnikiem
    zamontowano jakis parapet czy półkę. Ja w czasach komuny, gdy
    kaloryfery grzały słabo, dmuchałem w nie wentylatorem. Powoduje
    to może nawet dwukrotny wzrost oddawanej mocy. Cieplej się robiło,
    niż po włączeniu farelki.

    Jarek

    --
    Centralnego nie ma u nas od miesiąca
    Mówi pani w szalu, z zimna całkiem drżąca

  • 4. Data: 2022-03-29 13:32:39
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 29 March 2022 at 12:06:54 UTC+2, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    >
    > --
    > Centralnego nie ma u nas od miesiąca
    > Mówi pani w szalu, z zimna całkiem drżąca
    Z grzejnikami jest trywialnie

    czym większa powierzchnia aktywna powierzchnia, tym większa moc
    czym wyższa temperatura medium grzewczego, tym większa moc

    I przed laty firma wynalazla małe grzejniki zwane Radiator, wysokotemperaturowe dla
    biur., banków

    One się mieściły w szczelinę pod oknem, z uwagi na wysoką temperaturę wody ( do 80 C)
    a nadal oferowały dużą moc grzewczą w pomieszczeniach o wysokości sufitu 4-5 metrow

    Przeciwieństwem, jest ogrzewanie niskotemperaturowe, gdy powierzchnia grzewcza duża i
    jest to ogrzewanie podłogowe
    25 C

    Stare grzejniki żeliwne, odlewane, mialy duża pojemność wody i dużą powierzchnie
    aktywną, bo odlew żeliwny byl dodatkowo chropowaty.
    Dzisiaj kosztują wielokrotnie więcej niż blaszaki z prasy, gdyż proces ich produkcji
    jest kosztowny, żeliwo jest drogie.

    Ale jest to luksus na 100 lat.

  • 5. Data: 2022-03-29 13:52:05
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Tak, ale od tego są współczynniki projektowe.
    Twój pomysł z wentylatorem był bardzo dobry (no dochodzi zużycie prądu i hałas) - ale
    pylicy nie masz?
    ;-)

    -----

  • 6. Data: 2022-03-29 16:02:17
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 29 March 2022 at 13:52:43 UTC+2, ąćęłńóśźż wrote:
    > Tak, ale od tego są współczynniki projektowe.
    > Twój pomysł z wentylatorem był bardzo dobry (no dochodzi zużycie prądu i hałas) -
> [...]
    ale wentylator może być zasilany modułem Peltiera, przyklejonym do gorącego grzejnika
    i wtedy nie ma zużycia prądu, ani energii cieplnej, a wentylator wolnoobrotowy, o
    zwiększonej średnicy, nie emituje ani infradźwięków ani ultradźwięków, bo jest
    bezszumny

    Pylicy tez nie ma, bo wentylator nie generuje pyłu, gdy pomieszczenie wysprzątane,
    nawilżone, to ewentualny pył pozostaje elektrostatycznie unieruchomiony na
    powierzchniach, które latwo przetrzeć

    Czyli 3 razy kulą w płot, 3 razy niedostateczny
    i dyrekcja szkoły podjęła decyzję o relegowaniu ucznia ze szkoły, bo nie rokuje
    nadziei na poprawkę

  • 7. Data: 2022-03-29 16:11:18
    Od: WS <L...@c...pl>

    wtorek, 29 marca 2022 o 11:28:04 UTC+2 rad... napisał(a):
    > Co efektywnie daje większa moc grzejnika?
    > Większą ilość ciepła z tej samej ilości "wody" czy jak żarówka -- więcej
    > światła ale większe zużycie wody?

    e tam, grzejnik nie zużywa wody ;)
    Moc grzejnika jest podawana dla temp. zasilania/powrotu/powietrza np. dla tego z OBI
    75/65/20°C - 935 W
    75 to raczej parzące kaloryfery, warto poszukać danych producenta dla innych temp.
    zasilania - zwłaszcza jeśli miałby pracować przy nisko temperatrurowym zasilaniu (
    pompą ciepła?)
    Wtedy moc spada masakrycznie... :(

  • 8. Data: 2022-03-29 17:25:13
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-03-29 o 11:24, r...@k...pl pisze:
    > Co efektywnie daje większa moc grzejnika?
    Powierzchnia wymiany i średnica przyłączy czyli możliwy do uzyskania
    przepływ czynnika przez grzejnik.

    > Większą ilość ciepła z tej samej ilości "wody" czy jak żarówka -- więcej
    > światła ale większe zużycie wody?
    Nie, liczy sie ilość energii którą może dostarczyć woda, a to wynika z
    jej temp zasilania i przepływu.

> [...]
    >
    > No i w Leroy jakaś Celcia 768W za 159zł (ożebrowanie pomiędzy płytami
    > szczątkowe). Nom, ale tu już nie kupujemy :)

    Porównuj grzejników moce przy tej samej temp zasilania, spadku temp i
    temp otoczenia no i tej samej średnicy przyłączy.

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2022-03-29 17:49:48
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W wtorek, 29.03.2022 o 11:24, r...@k...pl napisał:

    > Co efektywnie daje większa moc grzejnika?

    Wentylator pod grzejnikiem.

  • 10. Data: 2022-03-29 19:14:56
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 29 March 2022 at 17:49:50 UTC+2, Collie wrote:

    > Wentylator pod grzejnikiem.
    >

    > --
    > Tu jest Usenet - tu się nie dyskutuje, tu się walczy.
    po co te deluzje, gdy gorące lato nadchodzi

    Czas zapomnieć o grzaniu do jesieni, grzejniki odkręcić i wstawić do piwnicy, niech
    sobie odpoczną,
    piece sprzedać

    Będzie ciepło jak w Afryce