  • Data: 2010-03-01 16:59:21
    Temat: Re: NTG ale warto wiedziec
    Od: "p47" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jacek" <j...@m...pl> napisał w wiadomości
    news:4b8bcc87@news.home.net.pl...

    > Znow rozmijasz sie z prawdą:to ze ktoś rozpoznał złoże nie znaczy ze ma w
    > "kieszeni" koncesje na eksploatacje zloza.Musi przejsc całą procedure -
    > zebrac stosy uzgodnien i postanowień łacznie z raportami oddziaływania na
    > środowisko.Wiec czasami sie zdarza ze inwestor poniesie ogromne koszty
    > rozpoznania i stworzenia dokumentacji zloza idące w miliony złotych i
    > pozniej nie otrzyma koncesji na eksploatacje bo na czesci złoza powstanie
    > np nowy obszar Natura 2000.

    Wzruszony jestem twoją troską o zyski i interesy tej amerykańskiej firmy ;-)

    Zapewne z powodu tej troski o jej dochody znów manipulujesz wypisując
    frazesy nt formalności itp., ktore mają przykryć sprawe najważniejszą,- wg
    obecnego prawa , a konkretnie Art 12 przywoływanego juz przez mnie prawa
    geologicznego firma, której udzielono zgody na rozeznanie złóz ma
    pierwszeństwo do ich eksploatacji!! A więc w momencie dokonania przez te
    amerykańska firmę rozeznania, Polska faktycznie traci już mozliwość do
    swobodnego dysponowania tym złożem, bez zgody tej firmy na rezygnację z w/w
    pierwszeństwa nie można np. sprzedac praw do złoża komus innemu. A więc
    decyzja o rozpoznaniu niemal automatycznie oznacza przyznanie w przyszłości
    praw do eksploatacji rozpoznającej firmie!!
    Napisałem "nieomal" bo teoretycznie istnieje możliwość , że np. w
    międzyczasie firma np. zbankrutuje;-) Poza tym, jesli firma spełnia
    okreslone, standardowe warunki to koncesja na eksploatację musi jej byc
    wydana!
    I własnie to jest istotą informacji podanej przez autora watku, -udzielono
    pozwolenia amerykanskiej firmie na rozeznanie złóż, co w praktyce oznacza w
    przyszłości konieczność wydania koncesji na ich eksploatację w zamian za
    wpływy, które wynosić będa ok 1% wartości pozyskiwanego tam przez Amerykanów
    gazu.
    Twój pseudonaukowy bełkot ma tylko te prostą oczywistość zaciemnić!
    Kolejne bzdury o mozliwości strat firmy (ach, znów ta troska;-) z tytułu
    powstania na o terenie złoża obszaru Natura 2000 to kolejna manipulacja dla
    naiwnych! - gdyby tak się stało to oczywiście firma wystąpiłaby i DOSTAŁA od
    panstwa odszkodowanie za straty, jakie poniosła w związku ze zmianą
    przeznaczenia terenu!

> [...]
    > mineralu to czy nie jest logiczne ze ma prawo do pierwszenstwa w
    > eksploatacji?Bez zadnych znizek w oplatach i podatkach!
    > Zresztą to pierwszenstwo jest w prawie geologicznym od lat bo kto
    > odnajdzie i udokumnetuje zloze to staje sie wlascicielem dokumentacji na
    > lat bodajże 5 (lub 8 ,nie pamietam) i nikt inny w tym czasie nie moze bez
    > dostepu do dokumentacji eksploatowac.Po tym okresie dokumentacja
    > przechodzi na wlasnosc Skarbu Panstwa - nieodplatnie i każdy ma prawo
    > wystąpic o dostęp do dokumentacji i ... zapłacić za tą dokumentacji

    Nowe prawo nieco inaczej to ujmuje. Ale zresztą ten post nie dotyczy kwestii
    sensowności prawa przyznającego pierwszeństwo do eksploatacji złóż temu, kto
    je zbadał. Istotą tego skandalu jest to, że przyznano prawo do rozeznania
    skutkujące praktycznie automatycznym prawem do eksploatacji (patrz wyżej),
    godząc się, że w przypadku eksploatacji dostaniemy dochód w wysokości
    jedynie ok 1% wartości pozyskiwanego gazu!! To ten PODZIAŁ WPŁYWÓW jest
    istotą skandalu!!
    Szacuje się, że w przekazanych złożach jest 1500 mld m3 nadającego się do
    eksploatacji gazu. Jego rynkowa wartość dzisiaj to 600 mld dolarów, czyli z
    grubsza 2000 mld zł. A więc kazdy Polak ma pod ziemią majątek wartości ok
    50 tys zł w postaci gazu w złożach łupkowych. A nasz rząd po cichutku
    oddaje fe-facto prawa do eksploatacji tego gazu za opłaty, które Polakowi
    przyniosą w ciągu wielu lat w sumie zaledwie 500zł! To juz nawet "słupy" w
    szemranych biznesach dostają chyba więcej!! Kraje arabskie, o których ktoś
    tu wczesniej z takim lekceważeniem pisał, dostają z eksploatacji swoich
    zasobów paliw juz zwykle >75% wartości eksploatowanej ropy czy gazu.
    A my odajemy "lekką " reką oddajemy 99% i zadawalamy się marnym 1%.
    wpływów!
    Mając w perspektywie 99% wpływu z eksploatacji firma może nając rozmaitych
    manipulatorów i szczekaczy, którzy tu taką o jej interesy troskę wykazują.
    Zreszta nie tylko "szczekaczy",- wynajęła już byłych dyrektorów z polskich
    państwowych przedsiębiorstw naftowych, które wczesniej prowadziły rozeznanie
    geologiczne, aby, jak pisze ona na swoich stronach internetowych "otwierali
    jej drzwi"..

    > Bo jakos nie zauwazylem wysypu innych firm , jesli juz to polskich we
    > wspolpracy z amerykanskimi.

    Skoro nie ma wysypu to dlaczego nie poczekac, az taki wysyp nastapi, a nie
    pozbywac natychmiast i za grosze się kury, która może znosic złote jajka !!
    A wysyp nastapi , bo historia nie zna przypadku, aby monopol technologiczny
    długo się utrzymywał!
    Eksploatacja złoża gazu z łupków do niedawna była nie, lub mało opłacalna, a
    więc firmy petronaftowe nią nie interesowały się. Teraz to się zmieniło i
    wiele firm prowadzi badania w tym zakresie które wkrótce przyniosą
    rezultaty, pojawi się konkurencja.
    Nie ma zadnego przymusu, aby koniecznie teraz i za grosze wyzbywac się tych
    olbrzymich korzyści!

    > A teraz nie można wywlaszczac??Mozna.Jesli to jest inwestycja celu
    > publicznego.I to sie nie zmieni.

    I znów marnie manipulujesz,- obecnie można wywłaszczać, jesli to jest
    "inwestycja celu publicznego". Teraz to zmieniono, aby mozna było
    wywłaszczać przez PRYWATNĄ firmę, która chce osiągnąć swój PRYWATNY zysk z
    eksploatacji złóz.
    Ot, "drobna" różnica, której "jacek" albo z wrodzonej ociężałości umysłowej,
    albo bo mu za to płacą , nie zauważa..;-)

    p47