-
X-Received: by 2002:a81:4013:0:b0:55a:5aa0:ffe9 with SMTP id
l19-20020a814013000000b0055a5aa0ffe9mr692738ywn.7.1684297924578; Tue, 16
May 2023 21:32:04 -0700 (PDT)
X-Received: by 2002:a81:4013:0:b0:55a:5aa0:ffe9 with SMTP id
l19-20020a814013000000b0055a5aa0ffe9mr692738ywn.7.1684297924578; Tue, 16
May 2023 21:32:04 -0700 (PDT)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!feeder1.feed.usenet.
farm!feed.usenet.farm!peer03.ams4!peer.am4.highwinds-media.com!peer02.iad!feed-
me.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!news-out.google.com!nntp.google
.com!postnews.google.com!google-groups.googlegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.budowanie
Date: Tue, 16 May 2023 21:32:04 -0700 (PDT)
In-Reply-To: <u3suln$ivl$1$Janusz@news.chmurka.net>
Injection-Info: google-groups.googlegroups.com; posting-host=24.77.110.106;
posting-account=jnRHMAoAAACB5EawItMhNTZMy_yOF2XE
NNTP-Posting-Host: 24.77.110.106
References: <c...@g...com>
<5...@g...com>
<u3suln$ivl$1$Janusz@news.chmurka.net>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <a...@g...com>
Subject: Re: Nabijanie klimy, pompy ciepła, lodówki propanem ?
From: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>
Injection-Date: Wed, 17 May 2023 04:32:04 +0000
Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Received-Bytes: 4813
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.budowanie:590048
[ ukryj nagłówki ]On Monday, May 15, 2023 at 4:41:09 a.m. UTC-5, Janusz wrote:
> W dniu 15.05.2023 o 05:03, ptoki (ptoki) pisze:
> > On Friday, May 12, 2023 at 6:43:37 a.m. UTC-5, a a wrote:
> >> Znajomy od 10 lat użytkuje szwedzką pompę ciepła nabitą propanem
> >> i pracuje bardzo efektywnie i tylko raz dobijał gaz.
> >>
> >> Czytałem o nabijaniu klimy samochodowej propanem
> >> i to ma sens, bo gaz to klimy kosztuje 500 zł za 1 kg,
> >> a 1 kg propanu kosztuje 5zł i propan jest dostępny w ciśnieniowych puszkach i są
filmiki, gdzie klima samochodowa jest napełniana bezpośrednio z takiej puszki z
propanem.
> >>
> >> A do ewakuacji powietrza używana jest pompa próżniowa samochodowa od układu
hamowania na 12V,
> >> czyli można samemu usunąć powietrze z układu i nabić propanem.
> >>
> >> Moje pytanko, dlaczego nie jest to powszechne, gdy propan 100 razy tańszy od
gazu do lodówek, klimy i nie podlega unijnym restrykcjom,
> >> a tysiące lodówek jest wyrzucanych, bo wymagają nabicia gazem, a to jest
nieopłacalne, bo serwis kasuje drogo, a można to wykonać samodzielnie propanem za
grosze.
> >>
> >> No i propan nie jest gazem cieplarnianym.
> >
> >
> > Ogolnie czepiaja sie palnosci.
> > https://www.google.com/search?q=propane+refrigerant+
disadvantages
> >
> > Ale sprawnosc tez nie jest wysoka:
> > https://www.mortonsonthemove.com/propane-refrigerato
rs/#h-5-consumes-more-energy
> >
> > I to jest glowny problem s propanem vs inne czynniki.
> >
> > Temperatury pracy i cisnienia sprawiaja ze po prostu slabo chlodzi i dlatego
wymyslono inne srodki chlodzace.
> Przecież ta strona nie jest o pompach ciepła tylko o chłodziarkach, tam
> się stosuje R600 i pochodne i nikt tego nie zabrania. Propan służy tam
> do ogrzewania a nie jako czynnik chłodzący, nie wiem po co takie
> pierdoły wklejasz.
Propan tam nie sluzy do zadnego ogrzewania tylko jest czynnikiem w chlodziarkach
absorpcyjnych.
One nie sa najsprawniejsze ale dzialaja na cieplo odpadowe ktorego to jest sporo w
kamperach. Ale to inna inkszosc.
Nawet sprezarkowe chlodziarki zpropanem sa mniej sprawne i mniej wydajne. W Twoim
linku jest to potwierdzone.
> A wydajność R290 jest na poziomie R22, a to można sie
> dowiedzieć z poważnych źródeł np raport o czynnikach np
> https://wentylacja.com.pl/att/article/raport-bitzer-
17-plpdf-7225.pdf
> gdzie na stronie 27-28 porównano R290 i R22.
Tak, i widac tam roznice w wydajnosci chlodniczej.
Tak jak napisalem, ogolnie regulacje czepiaja sie palnosci (IMHO bez sensu) ale
sprawnosc jest nizsza niz innych srodkow chlodniczych.
Osobiscie bym wolal propan (np w samochodzie gdzie palnosc jest nieduzym problemem
szczegolnie ze sporo aut ma duzo wiekszy zbiornik z lpg i nikt nie swiruje), ale
regulacje i wplywy sprawiaja ze to nie jest dostepne. No i ta sprawnosc czasem jednak
sie liczy bo jak mozna miec srodek ktory jest sprawniejszy o 10-20% to robi sie
roznica jak sie rozwazy temat w ujeciu dlugodystansowym.
Tyle.
Najnowsze wątki z tej grupy
- szukam speca od mini-remontow (w w-wie)
- Sezon grzewczy kurła
- ogłoszenie widziałem na słupie WN
- miałem zły sen
- Wilgotnosciomierz?
- co się rzuca w oczy w PL
- Czyszczenie rur
- ale grupa siadła
- Jakie podatki za wynajem?
- Od którego dostawcy najnizszy abonament za prad?
- Pompa ciepła wybuchła
- Klima w mieszkaniu
- Przekoszona drabina. Reklamować?
- Głowica termostatyczna - zdalna
- prywatna ziemia
Najnowsze wątki
- 2024-09-18 szukam speca od mini-remontow (w w-wie)
- 2024-09-13 Sezon grzewczy kurła
- 2024-09-11 ogłoszenie widziałem na słupie WN
- 2024-09-10 miałem zły sen
- 2024-09-09 Wilgotnosciomierz?
- 2024-09-08 co się rzuca w oczy w PL
- 2024-09-08 Czyszczenie rur
- 2024-09-06 ale grupa siadła
- 2024-09-05 Krzew-drzewo
- 2024-09-01 Jakie podatki za wynajem?
- 2024-08-22 Od którego dostawcy najnizszy abonament za prad?
- 2024-08-22 Pompa ciepła wybuchła
- 2024-08-07 Klima w mieszkaniu
- 2024-08-03 Przekoszona drabina. Reklamować?
- 2024-07-30 Głowica termostatyczna - zdalna