    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Nieznana dotad wada posiadania paneli na dacho
    Date: Wed, 21 Jun 2023 01:57:20 +0200

    Pan Adam napisał:

    [...trolejbusy...]
    > Zasilanie nie ma potencjału względem ziemi, więc dowolny taki przewód z
    > pantografu możesz wziąć w rękę i siąść na torze tramwajowym albo innym
    > uziemionym przewodniku. Nic nie będzie, bo nie ma jak.

    A co będzie, jeśli za rogiem innemu kolesiowi przyjdzie do głowy ten sam
    eksperyment? Tyle że jako "dowolny" weźmie w łapy akurat ten drugi przewód.

    > Zupełnie, jakbyś chciał zmierzyć napięcie pomiędzy np. blaszką 3R12 a
    > metalowym słupkiem - efekt dokładnie taki sam.

    No, niezupełnie.

    > Zresztą widywałem na YT filmy z niektórych hoteli w Ameryce Południowej,
    > gdzie jest instalacja IT (o ile nie pomyliłem typu). Tam też możesz stać
    > w wannie z wodą albo innym basenie i dotykać dowolny JEDEN goły przewód.

    Nie instalacja, tylko lokalny transformator separacyjny tuż obok gniazdka.
    To tak jak z blaszkami baterii 3R13 -- efekt dokładnie taki sam.

    Jarek

    --
    ...naturalia moje wkladalem, ale effectus byl nullus...